La Comissió Europea posarà a disposició dels fabricants de bateries per a vehicles elèctrics fins a 1.800 milions d'euros amb l'objectiu de "crear una cadena de subministrament segura i competitiva de matèries primeres". Amb aquesta fórmula, Brussel·les espera contribuir al "creixement" de la indústria d'automoció europea i reduir "dependències estratègiques" respecte a països com la Xina. L'anunci emès aquest dimecres pel comissari de Transport Sostenible i Turisme, Apostolos Tzitzikostas, forma part d'un pla d'acció per impulsar el sector de l'automòbil al continent, una acció vinculada al mateix temps al diàleg estratègic que va iniciar la presidenta de la Comissió Europea, Ursula Von der Leyen, amb representants de la indústria.
En aquest sentit, l'executiu comunitari també ha concretat aquest dimecres la flexibilització en la revisió del compliment dels objectius d'emissions per als automòbils. Tal com ja va avançar Von der Leyen, Brussel·les plantejarà al Parlament Europeu i al Consell de la UE estendre a tres anys -a hores d'ara la periodicitat és anual- aquesta revisió, una acció que, segons la dirigent alemanya, ha de permetre "donar aire" al sector.
La mesura s'aplicarà tant a turismes com a vehicles comercials, sent aquests últims especialment rellevants per a la transició verda. Segons dades facilitades per la Comissió Europea, les flotes corporatives representen al voltant del 60% de les noves matriculacions a la Unió Europea.
Més enllà d'aquestes mesures, Tzitzikostas també ha anunciat diverses actuacions en el marc del programa Horitzó Europa per al període 2025-2027 per promoure el desenvolupament de vehicles autònoms. A través d'aquests moviments, Brussel·les confia a mobilitzar al voltant de 1.000 milions d'euros en inversions públiques i privades.
Al mateix temps, i davant el que la Comissió Europea considera un escenari de "competència ferotge" procedent de països com els Estats Units o la Xina, Brussel·les diu que utilitzarà "instruments de defensa comercial, com ara mesures antisubvencions, per protegir les empreses europees de la competència deslleial". "La Comissió Europea vol assegurar la igualtat de condicions", apunta l'executiu en un comunicat, al mateix temps que assenyala que continuarà negociant amb els seus socis comercials per estudiar noves oportunitats de mercat.
Pel comissari Tzitzikostas, el pla presentat aquest dimecres ha de servir perquè els productors de vehicles europeus i les empreses vinculades al sector puguin mantenir-se "innovadores, competitives i arrelades a Europa". "La indústria de l'automòbil és part de la nostra història i el nostre orgull, però avui es troba amenaçada [...] i les nostres empreses s'estan quedant enrere en tecnologies estratègiques com les bateries, el desenvolupament de 'software' o la conducció autònoma", ha advertit el dirigent grec, qui ha animat al conjunt del sector a "recuperar el lideratge" de la Unió en el sector de l'automòbil.