És una relació inversament proporcional. Quan els combustibles pugen, la butxaca dels conductors es buida, però quan els combustibles baixen, el que es buida és la butxaca d'Hisenda. Així, durant el passat 2023, la recaptació neta de l'IVA (descomptant l'IVA suportat per les empreses i autònoms) derivada de la compra de combustible va reportar a l'Agència Tributària (AEAT) uns 3.915 milions d'euros, quan l'any anterior, els ingressos per aquest concepte van assolir els 4.530 milions d'euros, segons les dades de la recaptació tributària. El que ha suposat una minva de 615 milions d'euros a les arques de l'Estat l'any passat. El motiu: la caiguda mitjana del preu mitjà dels combustibles entre l'any passat i l'anterior va ser d'un 13,6%, la qual cosa ha provocat un descens del mateix tenor en la recaptació neta de l'IVA. A què cal sumar 18 milions de minoracions d'ingressos en el primer trimestre d'aquest any. En total, 630 milions en 15 mesos.
L'ingrés de l'IVA és proporcional al preu, ja que es recapta un 21% de cost de venda al públic, per la qual cosa si el preu final venda al públic creix, l'ingrés per litre creix un 21%, i si baixa, baixa aquest mateix 21%. Així, amb les dades de l'AEAT, per cada litre de gasolina que es va consumir el 2023, l'Estat va ingressar 0,284 euros, mentre que el 2022, es va embutxacar 0,310 euros. Tenint en compte, que l'any passat es van consumir 6.730 milions de litres de gasolina, aquests cèntims de diferència es converteixen en centenars de milions d'euros. Respecte al dièsel, per cada litre servit als sortidors, Hisenda va obtenir 0,270 euros el 2023, davant 0,313 euros l'any anterior, una diferència que es multiplica pels 21.705 milions de litres consumits el 2022, superior als 21.452 de 2023, un increment del consum que va contribuir a omplir una miqueta més les arques d'Hisenda i de les comunitats autònomes, que es queden amb la meitat de l'ingressat per l'IVA, no només dels carburants, sinó de tots els productes i serveis.
En total, segons les dades de la mateixa Agència Tributària, en les 15 comunitats autònomes de règim comú (sense País Basc i la Comunitat Foral de Navarra), durant 2023 es van adquirir 32.993 milions de litres de combustible; dels quals 21.451 van ser gasoil A i el seu additiu biodièsel, als quals se sumen 4.813 milions de litres de gasoil a tipus reduït. De gasolina es van comprar 6.730 milions de litres. L'any anterior, 2022, el consum va ser més gran, malgrat els preus més grans. En conjunt, 33.403 milions de litres de combustible (500 milions per sobre de 2023), dels quals, 21.705 milions van ser de dièsel i uns altres 5.346 milions de litres de gasoil a tipus reduït i 6.352 milions de litres de gasolina.
Les vendes de 2022 també van superar les de 2021, encara que aquell any va tenir un descens a causa de les restriccions a la mobilitat per la covid. Amb les dades de l'Agència Tributària, en aquell 2021 hi va haver unes vendes de 32.907 milions de litres de combustible, similar a 2023, dels quals 21.422 van ser dièsel i 5.709 milions de litres de gasoil reduït i 5.776 milions de litres de gasolina. Però els ingressos tributaris de 2021 van ser molt inferiors als de 2022 i els de 2023, ja que els preus llavors no eren tan alts. Per cada litre venut de gasolina, l'Estat i les CCAA es van repartir 0,241 euros i pel de dièsel, 0,217 euros.
Com es pot apreciar, el dièsel continua sent molt majoritari, ja que el consum més gran prové del transport de persones i mercaderia, tant la pesada (camions i autobusos) com el lleuger (furgonetes i furgons), que gairebé completament estan equipats amb motors dièsel. No obstant això, el consum de gasolina ha augmentat mil milions de litres en tres anys.
Primer trimestre de 2024
El descens dels ingressos fiscals per l'IVA dels combustibles ha continuat el 2024, si bé encara menys. Segons els càlculs estimats a partir de les dades de l'Agència Tributària, el descens del preu durant el primer trimestre amb referència a 2023 (encara que es van produir pujades respecte al quatre trimestre de 2023), els ingressos han estat un 18% inferiors al mateix període de 2023. Entre gener i març, Hisenda ha recaptat 815 milions d'euros nets, davant 827 milions d'euros del mateix període de l'any 2023. I això, malgrat que el consum ha crescut durant el present any: 6.777 milions de litres (sense comptabilitzar el gasoil a tipus reduït), davant 6.508 milions de litres l'any anterior.
Però en aquests tres mesos, per cada litre venut, l'Estat s'ha quedat amb menys diners que en els anys anteriors. Dels 1.632 milions de litres de gasolina cremats en el primer trimestre de 2024, Hisenda ha recaptat per IVA 0,273 euros per litre, davant els 0,286 euros de 2023 o els 0,283 euros de 2022. I amb els 5.145 milions de litres de dièsel, per IVA s'ha pagat 0,265 euros el 2024; 0,282 euros el 2023 i 0,268 euros el 2022.
Amb dues precisions. La primera i principal, que els preus de 2022, van començar a disparar-se a partir de febrer, després de la invasió d'Ucraïna. De fet, el juny d'aquell any es va pagar per IVA 0,367 euros per cada litre de gasolina i 0,353 euros per litre de dièsel. El mateix mes de 2023, s'havia reduït a 0,277 euros en la gasolina i 0,248 euros el dièsel. La segona, que el consum dels primers trimestres és el més baix de l'any, tret que Setmana Santa caigui al març. En verano augmenta el consum, especialment de gasolina per les vacances, igual com a la tardor, pels ponts i Nadal. El que suposa que els 18 milions hauran augmentat, tenint en compte que en el segon trimestre i el que portem del tercer, ha continuat descendint el preu dels combustibles.