El Govern ha reactivat el pla sobre el futur del Prat, que defineixen com “projecte de millora de la capacitat de l’aeroport”, de manera que eviten el terme ‘ampliació’ per estalviar-se més enfrontaments amb ERC i els comuns, formacions que han facilitat la investidura de Salvador Illa i que s’oposen a l’allargament de la pista vora el mar per les seves afectacions mediambientals. Però, en el millor dels casos, qualsevol millora de la capacitat de l’aeroport no estarà enllestida fins 2032 segons adverteixen els especialistes.
Aquest setembre es tornarà a reunir la comissió tècnica entre el Ministeri de Transports i el Departament de Territori, tal com va acordar el Consell Executiu de la Generalitat en la sessió d’aquest dimarts. Aquesta comissió no s’ha tornat a reunir des que es va constituir el 18 de gener passat perquè la convocatòria de les eleccions catalanes ho va impedir. D’entrada, el Govern haurà de nomenar els seus representants perquè qui l’havia encapçalat fins ara, el republicà Marc Sanglas, ja ha estat cessat com a secretari de Mobilitat i Infraestructures.
La comissió tècnica haurà de formular una proposta abans d’acabar l’any. En l’entrevista que li van fer a TV3 i en una intervenció a Foment del Treball aquest dilluns, Illa va indicar que defensarà la decisió que adoptin els tècnics. Tot i així, en el comunicat que ha difós el Govern se subratlla que “la solució de millora haurà de respectar necessàriament la biodiversitat, la convivència amb el veïnat i les directives ambientals europees, amb especial cura a la preservació i la posada en valor dels espais protegits Xarxa Natura 2.000”. Però, segons fonts properes a Territori, això no impedeix la possibilitat de l’allargament d’una de les pistes.
El document que presenti la comissió tècnica servirà de base per al nou Pla Director de l’aeroport que el ministeri de Òscar Puente ha de començar a tramitar durant el primer trimestre de l’any vinent. En la seva redacció intervindrà Aena, en qualitat de gestora de la infraestructura.
Per força, les administracions implicades –Estat, Generalitat i ajuntaments dels municipis del voltant– hauran d’arribar a una posició de consens sobre aquest Pla Director perquè s’inclogui en el DORA 3 (Document de Regulació Aeroportuària) que s’aprovarà el 2026, si bé encara no s’ha anunciat la data exacta. Les diferències de les administracions catalanes amb l'anterior pla presentat per Aena va provocar que quedés fora del DORA 2, que va aprovar el Consell de Ministres el setembre de 2021 i que establia les inversions en matèria aeroportuària fins l’any 2026.
Òscar Oliver, especialista en el sector aeroportuari, assenyala que arribar al 2026 amb el projecte redactat i consensuat per les administracions per a que pugui ser inclòs en el DORA 3 ja seria un “èxit”. Però afegeix que qualsevol millora sobre la capacitat de l’aeroport no estarà totalment executada, en el millor dels casos, fins a l’any 2032. I adverteix que aquest 2024 s’arribarà a la capacitat màxima del Prat, fixada en 55 milions de passatgers, tal com apunten les dades mensuals fins aquest moment. Indica que això obligarà a l’aeroport a treballar per sobre de la seva capacitat, com a mínim, en els propers vuit anys, fet que abocarà a repetides situacions de congestió. Oliver va formar part del comitè d’experts de Foment del Treball sobre el futur del Prat i va ser director comercial d’Aeroports de Catalunya (2011-2017).
D’entrada, tant ERC com els comuns han reiterat l’oposició a l’allargament de la tercera pista, la que està situada més a prop de mar, perquè afectaria els aiguamolls de la Ricarda. Les diferències entre els partits es mantenen. A sobre, l’anterior govern de Pere Aragonès va aprovar el juliol passat l’ampliació de la superfície de la Zona Especial de Protecció d’Aus (ZEPA) a l’entorn de l’aeroport.