El president de la Cambra de Comerç de Barcelona, Josep Santacreu, considera crucial abordar un pacte fiscal per a Catalunya, "un dels grans temes pendents", entre Catalunya i el govern espanyol, en el qual s'hauria d'entrar a fons per debatre. Santacreu, en una de les seves primeres compareixences públiques després de ser elegit president de l'entitat cameral, ha assegurat que la Cambra des del seu servei d'estudis ha abordat aquest tema en diverses ocasions i que, sens dubte, ho continuarà fent, en línia amb l'interès que han mostrat els integrants de l'extingit Consell Assessor per a la Reactivació Econòmica i el Creixement (CAREC) -format per reconeguts economistes, acadèmics i empresaris- per reprendre la qüestió i elaborar un nou manifest per reclamar un concert econòmic.
Josep Santacreu ha insistit en tot moment que cal abordar diverses problemàtiques des del diàleg i la recerca de consens i, en aquest sentit, ha reclamat al govern espanyol la publicació de les dades sobre l'execució de les inversions pressupostades per a Catalunya. "El govern espanyol havia d'haver publicat les xifres el maig d'aquest any i encara no ho ha fet", serà perquè són "massa baixes", s'ha preguntat, durant la presentació de l'informe de conjuntura econòmica del tercer trimestre de 2023. Al seu entendre, "la publicació de les dades sobre el grau de compliment dels compromisos estatals és un tema de lleialtat" envers les comunitats autònomes.
El president de la Cambra ha recordat que el grau d'execució de les inversions en Catalunya sobre les partides pressupostades anualment està situat entorn del 16%, mentre que per al conjunt d'Espanya la mitjana és del 25% i per a la Comunitat de Madrid, s'eleva al 52%. Així mateix, ha assegurat que, si bé el pes de Catalunya sobre el PIB estatal continua sent del 19%, l'Estat només destina un 11,2% de les inversions totals a Catalunya, mentre que Madrid s'emporta un 17%.
Afegint-se a les reivindicacions del teixit econòmic i empresarial de Catalunya, Santacreu s'ha unit a la demanda del "traspàs de la gestió i del pressupost de Rodalies a la Generalitat". "És un tema essencial, ha dit, perquè té correlació amb els problemes de l'habitatge i amb la millora del transport públic que deriva en el procés de descarbonització a què hem de contribuir". Respecte a la petició de Sumar d'eliminar els vols d'una durada de poc menys de dues hores, Santacreu ha manifestat que "fa 15 anys que viatjo a Madrid amb tren" per conviccions personals i "perquè és un tema que preocupa". No obstant això, no s'ha posicionat sobre la necessitat o no de prohibir l'ús de l'avió per a aquest tipus de trasllats i ha traslladat el debat i l'anàlisi a la comissió d'infraestructures de la mateixa Cambra de Comerç.
Tampoc no ha pres partit per les propostes per a l'ampliació de l'aeroport del Prat. Santacreu creu que és una qüestió prou rellevant i tècnicament complexa per deixar-lo en mans dels experts i de les administracions. Si ha concretat que "és necessari que l'aeroport de Barcelona tingui cabuda per a les connexions transoceàniques".