Sis de cada deu declaracions, 13,6 milions, sortiran a tornar a la campanya de la renda de 2022 que s'ha iniciat aquest dimarts 11 d'abril, encara que són un 2% menys que a la campanya corresponent a la declaració de 2021. Encara que les que surten a pagar són moltes menys, 7,65 milions, registren un creixement del 14%, segons les dades donades a conèixer aquest dimarts per l'Agència Tributària (AEAT). En total, el Govern preveu que es presentin 22,9 milions de declaracions, un 3,4% més que l'any anterior. Tal com informa aquest dimarts ON ECONOMIA, la Hisenda espanyola recaptarà uns 5.000 milions més respecte a la campanya de 2021.
L'Agència Tributària preveu que les declaracions positives aportin 16.448 milions d'euros -un 5,6% de creixement- a les arques públiques i que hagi de tornar 9.946 milions d'euros per les declaracions amb resultat a tornar, un 2,4% menys que l'any passat. El que dona un saldo positiu per a Hisenda de 6.502 milions d'euros davant els 5.389 milions, la qual cosa suposes un increment del 20,6% respecte a la campanya de 2021.
Respecte a l'Impost del Patrimoni, que recapten les comunitats autònomes, les previsions que maneja Hisenda és que es recaptin 1.287 milions d'euros a compte de l'any 2022, la qual cosa suposa un descens del 3,7% respecte als 1.336 milions recaptats l'any passat a compte de l'exercici fiscal de 2021. Aquest any presentaran la declaració de Patrimoni 233.354 persones amb un patrimoni superior als 700.000 euros, un 3,1% menys que la campanya de l'any anterior. Soledad Fernández Doctor, directora general de l'Agència Tributària, atribueix aquest descens a la decisió de la Junta d'Andalusia de bonificar amb un cent per cent els contribuents obligats a tributar en l'Impost de Patrimoni, emulant la Comunitat de Madrid.
450.000 declaracions presentades en dues hores
A les 10.00 hores, a les dues hores d'arrencar la campanya oficial, ja s'havien registrat 447.000 milions de declaracions presentades, que segons la directora general de l'Agència Tributària, seran majoritàriament a tornar, ja que són els contribuents més matiners en la presentació de la renda. La pagina de l'Agència té un simulador que permet saber si sortirà a tornar o a pagar. Buscan posar-se entre els primers que rebran els diners, que Hisenda començarà a tornar a partir d'aquest dijous vinent. A aquella mateixa hora ja hi havia 1,8 milions de contribuents que han accedit a les seves dades fiscals i, en total, dos milions que han demanat el seu número de referència per poder sol·licitar les dades fiscals o accedir directament al seu esborrany de la Renda.
Aquest any, com en les anteriors campanyes, es remetran avisos de dades fiscals a contribuents com a recordatori perquè no oblidin incloure'ls certs ingressos en la seva declaració de 2022. L'Agència Tributària explica que es reiteraran avisos sobre certes fonts de rendes, com les monedes virtuals (criptomonedes) que es remetran 328.000 avisos a aquells contribuents que hagin adquirit aquest tipus d'actius en els tres últims anys, uns altres 807.000 avisos a aquells que tinguin rendes d'altres països i 661.000 que hagin obtingut renda amb lloguers d'immobles.
Novetat: un assistent virtual amb "un llenguatge natural"
Entre les novetats de la campanya d'aquest any, s'ha posat a disposició dels contribuents una assistent virtual del Renda per a la resolució on line de dubtes que completarà l'"informador de Renda" i, igualment, s'ha millorat l'app. Rosa Estret, la directora de gestió de l'AEAT, i dissenyadora de la campanya ha explicat aquest dimarts que l'"assistent virtual" s'ha creat per a la resolució de dubtes habituals dels contribuents en matèria d'IRPF i Campanya de Renda, d'una manera molt senzilla, amb un "llenguatge natural". En aquesta primera fase de posada en marxa, l''Assistent' oferirà especialment informació en matèria d'immobles i resoldrà els dubtes més habituals de Campaña de Renda, com l'obligació de declarar, serveis d'ajuda i novetats de campanya.
L'assistent virtual permet fer una pregunta amb "les paraules del contribuent", per això es parla des de l'Agència d'un "llenguatge col·loquial". I l'eina et dona alguns exemples de com plantejar els dubtes: he de declarar la meva casa de la platja?, puc deduir-me les despeses de pintura d'un immoble que tinc llogat?, com declaro la venda de la meva part de l'habitatge al meu excònjuge? o puc deduir-me les plaques solars que he instal·lat a casa meva? Tanmateix, l'assistent no és gaire eficient quan se li fan preguntes com desgraven l'escola dels fills?, com tributar un premi de loteria? o com tributar per la pensió alimentària? L'assistent virtual sorgeix per a compeltar i reforçar el servei que des de la passada campanya presta el denominat 'Informador' de Renda. Ambdós serveis tenen un accés directe en l'apartat de Campaña de Renda del web de l'Agència i seran accessibles tot l'any juntament amb la resta d'eines d'assistència virtual.
Mentre l''Informador' ofereix els blocs d'informació estructurats en una sèrie d'apartats a partir de preguntes senzilles que realitza la pròpia eina, l''Assistent virtual' suposa un pas més en la flexibilitat del sistema d'ajuda, ja que el contribuent pot realitzar-li preguntes amb llenguatge natural per arribar a la resposta que necessita. Si les seves respostes no contenen tota la informació que el contribuent necessita, se li ofereix la possibilitat d'accedir a l''Informador' i, quan la informació de qualsevol de les dues eines no resolgui tots els seus dubtes, el contribuent pot connectar-se per xat amb especialistes de l'Administració Digital Integral (ADI) –en horari de nou del matí a set de la tarda–, obtenint així una assistència personalitzada per a les qüestions que hagin quedat pendents de resoldre.