Els qui tinguin previst agafar un avió a partir del pròxim 1 de setembre, no estan de sort. La Unió Europea (UE) ha anunciat una nova regla relacionada amb la política d'equipatge de mà, que entrarà en vigor el mes que ve. I per què no és favorable? Les bosses o maletes que pugi a la cabina de l'avió o que porti en mà, no podran incloure líquids, aerosols i gels (LAG) sense restricció de mida. Tornen les limitacions. Des de setembre, la capacitat màxima serà de 100 ml.

La mesura, que serà de caràcter temporal, afectarà passatgers i diversos aeroports europeus, concretament a aquells que té instal·lats escàners C3, els dispositius més avançats quant a normes de detecció. La tecnologia d'un escàner C3 és tan avançada que crea una imatge de rajos X en 3D del contingut del teu equipatge i pot girar-la sobre tres eixos per examinar quins articles hi ha a l'interior; i estan preparats per detectar potencials explosius líquids o altres materials perillosos.

A Espanya, ja estan instal·lats als aeroports de Madrid-Barajas i Barcelona-el Prat, entre altres aeroports de l'àmbit de la Unió Europea, així com a Islàndia, Suïssa, Liechtenstein. A més, els escàners 3D ja han estat provats amb èxit en més d'una dotzena d'aeroports dels EUA.

També és una mesura que, aparentment, dificultarà de nou el pas pels controls sigui molt més àgil, ja que serà necessari treure els articles de les bosses. Els articles líquids i, alhora, els dispositius electrònics grans, en passar pel control de seguretat.

Per això, el Consell Internacional d'Aeroports (ACI) a Europa valora la decisió de la UE com un pas enrere. A més, les infraestructures aeroportuàries que han invertit en les noves tecnologies han mostrat el seu rebuig. Hi ha diversos aeroports que han invertit en aquests sistemes que són cars d'implantar i costosos en el seu manteniment. Tot per a, finalment, no ser d'utilitat màxima si tornen les limitacions. El Consell Internacional d'Aeroports (ACI) va comentar que els aeroports europeus que han estat els primers a adoptar aquesta nova tecnologia s'estan veient severament penalitzats, tant des del punt de vista operatiu com a financer, després de prendre la decisió d'invertir i desplegar escàners C3 sense restriccions.

Mentrestant, des de la Unió Europea s'adverteix als aeroports de què es tracta d'una mesura de seguretat "preventiva" fins que es millori el programari de l'escàner, "sobre la base d'informació que indicava que el seu rendiment no complia l'estàndard per al qual havia estat aprovat".

Pagar per les maletes

Aquesta norma s'aplica enmig d'una gran polèmica pel cobrament de les maletes que els viatgers porten amb si als avions. A Espanya, aquest any, el Ministeri de Consum ha imposat a, almenys, quatre aerolínies (Ryanair, Vueling, EasyJet i Volotea) una multa de 150 milions d'euros per cobrar als passatgers l'equipatge de mà, després de les denúncies rebudes per diferents associacions de consumidors, entre elles Facua.

La sanció es va fer arran d'una investigació oberta a les aerolínies per suposades pràctiques que Consum considera abusives. Entre elles figurava cobrar un suplement per la reserva de seients contigus per acompanyar a menors i persones dependents; falta de transparència en la informació precontractual sobre el preu final del servei; cobrar un suplement per l'equipatge de mà dels passatgers, i no permetre el pagament en metàl·lic a l'aeroport per aquests o altres serveis addicionals. Les companyies, en desacord amb la sanció, han optat per recórrer-la. És el cas de Vueling.