França confia a mantenir-se aquest any com el primer país del món pel nombre de turistes internacionals, assolint els 100 milions, davant 98 milions de 2023. Amb aquestes xifres igualaria o batria Espanya, on s'esperen també uns 100 milions de visitants estrangers. L'any passat van arribar 85 milions. Però aquest 2024, de gener a juliol, s'ha assolit el número més alt de la sèrie històrica.

En concret, 53,37 milions de persones han visitat el país. Per això, hi ha qui vaticina que en els següents cinc mesos es podria arribar a aquests 100 milions, unes dades que espanten a moltes regions on ja viuen aglomeracions turístiques. El que sí que és segur que França seguirà per sota d'Espanya i Itàlia en ingressos, amb uns 68.000 milions d'euros, després dels 62.500 del passat exercici.

Les projeccions de França les realitzava aquest dimarts la ministra francesa de Turisme, Olivia Grégoire, en una conferència de premsa sobre els primers resultats de la temporada estival, en qui va insistir en la importància que cal donar a la "qualitat de l'oferta" i va dir estar convençuda que en el futur França té "els mitjans per superar Espanya".

França és vigilant: vol ser el país més visitat

Grégoire, que va afirmar que es mantenen "vigilants" per mantenir un any més el primer lloc mundial en visitants estrangers, va vaticinar que aquest any serà "superior" a 2023. En la primera meitat de l'any, els ingressos pel turisme internacional van augmentar al país gal un 6% respecte al mateix període de l'any passat, fins a 32.500 milions d'euros, i al juliol aquest increment va ser del 8%.

Aquest estiu, la pèrdua de turistes en algunes regions s'ha vist compensat amb una alça del 13% de les arribades d'estrangers a París durant els Jocs Olímpics. Això s'ha fet notar amb la pujada de clientela procedent d'altres continents i molt particularment de la Xina (+43% d'increment en les arribades per via aèria), el Japó (+13%) i els Estats Units (+13%).

Els visitants dels països limítrofs s'han mantingut a un nivell estable a l'estiu, amb una bona evolució dels alemanys i belgues i un menor nombre de britànics, que aquest estiu s'han desplaçat més per a les seves vacances a Espanya i Itàlia.

Els Estats Units, que l'any passat ja va ser el cinquè mercat en importància per al turisme francès, amb 6.300 milions d'euros d'ingressos, podrien superar el 2024 l'alemany. La ministra va posar èmfasi que davant la competència de països com Espanya o Itàlia, França ha de corregir algunes coses, com alguns preus que "no són comprensibles" i, sobretot, una diferenciació més gran de l'oferta perquè l'experiència turística, encara que més cara, sigui "inoblidable".

Preguntada pels problemes de massificació turística, Grégoire va rebutjar aquesta expressió i va assenyalar que en el seu departament s'utilitza el concepte de "pics d'arribades" i de "febres turístiques".

Va explicar que s'ha constituït un grup de treball sobre la qüestió, en associació amb els ajuntaments als quals s'ofereix un suport financer en primer lloc per avaluar el fenomen amb instruments per comptabilitzar els fluxos de visitants i sobretot per provar de reajustar els itineraris i proposar-ne altres d'alternatius.

L'objectiu és "preservar la qualitat de l'experiència", va comentar abans de posar com a exemple el que s'ha fet al Parc Natural de les Calanques, als afores de Marsella, on s'han regulat les visites, però sense reduir el seu número.