Els catalans es van gastar 3.312 milions d'euros l'any passat en comprar cotxes, i això suposa un 9,3% més diners que el 2023. L'increment de la despesa es deu, d'una banda, que augmenta el nombre de vehicles comprats, en total 137.636 -10.341 més que els matriculats en 2023- o en termes percentuals, un 8,1% més. I, per un altre, que de mitjana, els cotxes són una mica més cars, per precisar, l'1,1% per sobre de 2023. Així, el 2024 es va pagar de mitjana als concessionaris catalans 24.883 euros, 265 euros més que el 2023. Pel costat mediambiental, a Catalunya s'adquireixen unitats més ecològiques, amb una emissió mitjana de 115 g de CO₂ per km recorregut, dos menys que els 117 g de mitjana a Espanya. A més, mentre que l'any passat en el conjunt d'Espanya no es redueix el CO₂ emès a l'atmosfera, en Catalunya s'ha reduït de 116 a 115 g, segons les dades del Ministeri d'Hisenda.

La informació prové de l'Impost de Matriculació, cedit per l'Estat a les comunitats autònomes, a excepció de País Basc i la Comunitat Foral de Navarra, que per tenir sistemes fiscals propis no aporten les dades de l'esmentat impost. Es pot matisar que els cotxes matriculats per la DGT no coincideixen amb els comptabilitzats per l'Agència Tributària, ja que no tots els cotxes que es matriculen estan obligats a pagar aquest tribut. Queden fora els adquirits per les empreses de lloguer -que suposen alguna cosa més del 18% del total de turismes registrats l'any passat en Trànsit-, i alguns vehicles amb usos especials com a taxis i ambulàncies, o plaques diplomàtiques, entre altres.

Amb aquestes matisacions, l'any passat els espanyols es van gastar en comprar cotxes 24.219 milions d'euros, un 7,2% sobre 2023. De l'esmentat increment, el 0,3% es deu a l'augment del preu mitjà -un terç de l'1,1% de pujada a Catalunya- amb un preu de 23.741 euros per cada un dels 1.052.900 cotxes obligats a tributar per l'impost de matriculació. El nombre més gros de vehicles amb relació a 2023, explica el 6,8% restant de l'increment de la despesa en cotxes a Espanya, davant el 8,1% que van pujar les vendes a Catalunya.

Un terç, empreses

Tornant als 137.636 cotxes venuts a Catalunya el passat 2024, un terç van anar a parar a rènting i altres empreses -excloent llogateres-, i per això els dos terços restants van ser en mans de particulars. Una relació inversament proporcional a la Comunitat de Madrid, ja que la domiciliació fiscal de grans empreses i la majoria dels operadors de rènting, fa que sis de cada deu cotxes adquirits per persones jurídiques a Espanya es domiciliïn a Madrid. El que explica que dels 777 milions d'euros recaptats per aquest impost, a Catalunya arribin 112 milions, un 8,7% més que el 2023, mentre que Madrid es queda amb 306 milions.

Respecte a les motoritzacions, les unitats mogudes amb gasolina acumulen les tres quartes parts dels cotxes comptabilitzats per l'Agència Tributària, guanyant pes gràcies als híbrids no endollables que fiscalment es comptabilitzen com a gasolina. Aquests cotxes porten diversos anys amb forts creixements i s'han col·locat com el motor preferit a Espanya. A Catalunya, la gasolina suposa el 74,7%, per sobre de la mitjana d'Espanya -70,3%. Un salt que s'explica pel menor pes dels clients corporatius que encara continuen utilitzant unitats dièsel per la seva eficiència econòmica més gran. De fet, en el conjunt de les compres d'Espanya, un de cada cinc cotxes es mou amb gasoil, mentre que a Catalunya es redueix al 14,2%. Això sí, els que es compren són de més potència i cilindrada, el que explica que els adquirits al territori emetin més CO₂, 143 g per quilòmetre recorregut, mentre que el conjunt d'Espanya està en 139 l'any passat.

Finalment, de les motoritzacions més ecològiques -elèctrics, híbrids endollables i una minoria de gas-, a Catalunya es van adquirir 15.322 cotxes, l'11,1% del total, per sobre del 9,1% en el conjunt d'Espanya.

Motoritzacions i preus

En relació amb els preus, els cotxes de gasolina + híbrids normals van costar una mitjana de 23.716 euros a Catalunya, 565 més que el 2023 amb una pujada del 2,4%, mentre que a Espanya es van pagar 266 euros més que l'any anterior, amb un preu mitjà de 22.609 euros, que suposa una pujada de l'1,2%.

El dièsel se'n va pagar de mitjana a Catalunya a 24.799 euros, 353 menys que el 2023, amb un descens del -1,4% i a Espanya van suposar un desemborsament de 24.628 euros, 208 més que el 2023 (+0,8%).

Els alternatius van exigir un desemborsament de 29.480 euros a Catalunya, amb un descompte del 3% amb referència al preu de 2023, que en euros en suposa 903 menys. El descens va ser més gran en el conjunt d'Espanya, 1.777 euros, el 6% de caiguda, amb un preu mitjà de 28.062 euros, per sota de Catalunya. Aquesta baixada s'explica per l'arribada al mercat espanyol de models més assequibles, tant procedents de la Xina com de fabricants europeus, asiàtics i nord-americans, que ha abaratit els seus models i han tret nous més petits al mercat.