La inversió en infraestructures a Catalunya acumula un dèficit de 42.500 milions d’euros en els últims 15 anys, segons ha denunciat aquest dimarts Foment del Treball. Una part important del dèficit és imputable a la manca d’esforç inversor i execució del govern central, però no tot. De fet, Josep Sánchez Llibre ha apel·lat tant al govern espanyol com al català “perquè resolguin d’una vegada” la situació, que ha titllat de “crítica” i “escandalosa”.

Segons els càlculs de la patronal catalana, entre el 2009 i el 2023, Catalunya hauria d’haver rebut una inversió en infraestructures 42.486 milions més gran que la real, que no ha arribat als 40.000 milions. Per tant, caldria més que duplicar l’esforç inversor. Foment ha calculat les licitacions en obra públiques, siguin de l’administració que siguin, respecte al PIB català i estima que per arribar al 2,2% del PIB, la mitjana del que els països de la UE dediquen a infraestructures, caldria aquests 42.486 milions més.

El dèficit s’està acumulant des del 2010, ja que de tota la sèrie de 15 anys, només el 2019 Catalunya va tenir una inversió pública en infraestructures superior al 2,2% del PIB (2,8%). Des d’aleshores, sempre ha quedat per sota, i entre el 2011 i el 2020, fins i tot inferior a l’1%. El 2021 i el 2022 va millorar, però el 2023 ha tornat a caure fins a l’1,1% del PIB, la meitat del que Foment calcula que caldria, el que ha provocat un dèficit de 3.117 milions en un sol any.

Sánchez Llibre: "És una presa de pèl i una pèrdua de competitivitat del teixit productiu i de qualitat de vida dels ciutadans"

“Em causa certa vergonya denunciar públicament any rere any aquesta nefasta gestió en les diferents administracions públiques, en especial de l’Estat i la Generalitat”, ha denunciat Sánchez Llibre, que ha lamentat que el dèficit “comporta una pèrdua de competitivitat del nostre teixit productiu i una pèrdua de qualitat de vida dels nostres ciutadans”. “És una situació intolerable i una presa de pèl, apel·lo a les administracions perquè resolguin d’una vegada el problema d’inversió en infraestructures”, ha rematat.

El president de Foment ha explicat que si no s’inverteix prou és per manca de voluntat, no de necessitat ni de projectes. De fet, ha posat cinc prioritats d’infraestructures que s’haurien de millorar: la mobilitat en ferrocarril (Rodalies i metro); la seguretat viaria (Catalunya té una alta accidentalitat a les carreteres) i la interconnexió dels nostres territoris; la connexió internacional (en especial, ampliació de l’Aeroport del Prat); el transport ferroviari de mercaderies (el Corredor Mediterrani), i l’autoabastament hídric i la lluita contra la sequera (dessaladores i altres infraestructures).

Sánchez Llibre ha acabat amb una demanda als principals dirigents polítics del país i ha demanat “un gran pacte català entre les diferents formacions polítiques més representatives” per dur a terme “les grans infraestructures que necessita Catalunya”, començant per les cinc que Foment ha marcat com a prioritàries. La patronal enviarà l'informe al Govern, als partits catalans, al govern espanyol i als grups parlamentaris al Congrés.