La indústria de l'automòbil amb prou feines ha creat ocupació a Espanya des de la pandèmia. A finals de 2019 hi havia 228.140 persones contractades per les fàbriques d'automòbils i de carrosseries, però també per les de components, on Espanya és una de les potències mundials, amb tres de les multinacionals més importants. Quatre anys després, a finals de 2023, l'ocupació al sector amb prou feines ha crescut en 1.500 persones, fins a 229.630, segons un estudi realitzat per Randstad. Tanmateix, malgrat l'escassa evolució en el conjunt d'Espanya, s'han produït grans fluxos d'ocupació entre diverses comunitats autònomes i, en aquest ball, Catalunya ha estat la més beneficiada.
Així, entre 2019 i 2023, s'han creat a Catalunya 10.780 llocs de treball (18%) a les factories de l'automoció i en sumen 70.517, gairebé 1 de cada 3 llocs de treball a Espanya, en concret el 30,7%. El 2019, Catalunya, que també era al capdavant en la fabricació de vehicles, concentrava alguna cosa més d'1 de cada quatre llocs de treball, el 26,2%. Tret de 2020, on va perdre dues dècimes, ha anat creixent en quota, el 28,3% el 2021 i el 28,7% el 2022, malgrat que aquell any es va produir una destrucció de prop de 20.000 llocs de treball a tot Espanya, uns 4.600 a Catalunya. Al territori, juntament amb Seat, una de les fàbriques més grans d'Europa, i la recuperació de Nissan per Ebre-Chery a la Zona Franca, hi ha Ficosa, una de les quatre empreses de components més importants d'Espanya, d'origen català i present a 16 països, i més de 200 factories de peces de diverses empreses només a Barcelona.
Això significa que el pes que ha anat guanyant Catalunya en aquests quatre anys, l'han cedit altres comunitats autònomes. Entre les grans productores, aquelles on s'ubica alguna de les 16 plantes d'automòbils —al voltant de les quals, s'instal·len les fàbriques de components—, a més de Catalunya han tingut creixements el País Basc, que en aquest període ha augmentat l'ocupació de la indústria del motor en 6.500 persones, fins i tot una mica més de 30.000 —amb la presència de Mercedes que munta furgonetes a Vitòria i la multinacional de components CIE Automotive. Madrid es col·loca com la tercera comunitat autònoma on més ocupació ha creat el sector, 2.380 llocs nous, encara que amb un volum total molt inferior, de 16.100 treballadors. A Madrid és, a més de la factoria de camions Iveco (antic Pegaso) i la més petita de les plantes del grup Stellantis a Espanya, entre altres empreses de components.
Territoris perdedors
A l'altre costat de la balança, la comunitat autònoma que més pes ha perdut, segons les dades de Randstat, ha estat Castella i Lleó, l'ocupació del qual ha descendit gairebé un 30%, de 26.870 operaris a 20.950. La forta presència del sector no només se sustenta en les dues factories de Renault (una a Valladolid i una altra a Palència), sinó per allotjar la matriu d'Antolín, una altra de les grans multinacionals espanyoles de components. Tanmateix, en aquests quatre anys ha cedit la segona posició, sobrepassada pel País Basc i per Aragó, que compta a Saragossa amb una de les tres factories del grup Stellantis a Espanya. Andalusia és la segona comunitat que més llocs de treball relacionats amb el motor ha destruït des de la pandèmia, més de la meitat, tot i que no es troba entre les grans productores, ja que té, com a fàbrica emblemàtica, una de motors del grup Renault a Sevilla.
La segona perjudicada en aquest intercanvi de plantilles, ha estat la Comunitat Valenciana, residència de Ford a Espanya, que ha perdut 4.600 llocs de treball, 1 de cada 5; Navarra, amb la factoria del grup Volkswagen a Landaben, amb 2.500 llocs de treball cedits en el conjunt del territori en quatre anys i Galícia, amb la presència a Vigo d'una altra de les tres plantes de Stellantis, amb una pèrdua de 2.400 llocs de treball. Aragó s'ha mantingut estable amb una petita creació de 360 llocs de treball que es queda amb una mica més de 21.600 llocs de treball. Cantàbria, que compta amb instal·lacions de Nissan, ha tingut un creixement del 30%, en passar de 3.650 a 4.700 treballadors.
En el conjunt d'Espanya, les gairebé 230.000 persones que treballen en la manufactura de l'automòbil suposen l'1% del total dels ocupats espanyols, amb una pèrdua de dues dècimes respecte a abans de la pandèmia. En comparació amb l'any anterior, 2022, l'ocupació ha crescut un 5,2%, empleats en 1.375 empreses, gairebé 400 menys que el 2019, segons l'informe del Mercat de l'automòbil a Espanya de Randstad.
Reparació i venda
L'informe de Randstad no es limita a analitzar l'ocupació de les factories d'automoció —vehicles, xapa i components—, també les persones que es guanyen la vida venent o reparant cotxes. El 2023 eren 354.240 a tot Espanya, equivalent a l'1,7% del total d'ocupats repartits entre 43.600 empreses, entre tallers i botigues. Així, l'automoció en conjunt dona feina a 589.050 persones, repartides per tota la geografia d'Espanya, la qual cosa representa l'1,7% del total de l'ocupació a Espanya.