El Govern manté l'eliminació del teletreball per al conjunt d'alts càrrecs i directius públics, inclosos els subdirectors generals, malgrat el manifest de protesta contra aquesta decisió del departament de Presidència que han firmat més de 200 alts funcionaris. La conselleria de Presidència, que dirigeix el socialista Albert Dalmau, va dictar una instrucció la setmana passada, per la qual es posava fi al teletreball des del rang de subdirector general cap a dalt a partir del pròxim 29 de gener.

Aquesta decisió ha provocat que més de 200 alts funcionaris de la Generalitat hagin subscrit un manifest que han entregat al Govern, en el qual demanen que es deixi sense efecte la instrucció entre els treballadors que ocupen la posició de sotsdirecció general o altres d'assimilats. En concret, els signants del manifest consideren que els arguments de Presidència per eliminar el teletreball "no estan basats ni en evidències ni en dades" i afirmen que la presencialitat respon a un model del "segle XIX". Per contra, des de Presidència justifiquen la mesura com una manera de "prestigiar la direcció pública professional" i assenyalen que comptar amb uns directius públics que liderin els seus equips de feina atenguin ciutadans i empreses de Catalunya "és incompatible amb treballar des de casa".

Presidència rebutja el teletreball en els alts càrrecs

La instrucció de Presidència detalla que les persones titulars d'alts càrrecs, és a dir, els que exerceixen secretaries generals, secretaries sectorials i direccions generals o càrrecs assimilats orgànicament han de prestar els seus serveis "exclusivament en règim presencial" per les seves "especials responsabilitats" i la seva funció de "representació institucional". Així mateix, la instrucció ordena als titulars de les secretaries generals dels departaments i de les direccions dels organismes autònoms de l'administració de la Generalitat de Catalunya "deixar sense efecte, en el termini màxim de 15 dies des de la firma d'aquesta Instrucció, les autoritzacions de teletreball del personal que ocupi llocs de treball de sotsdirecció general i assimilats orgànicament".

El Govern apunta que, "després de l'experiència assolida una vegada finalitzada la situació excepcional d'emergència sanitària derivada de la covid-19, es considera que la modalitat de teletreball difícilment és compatible amb la naturalesa i les responsabilitats inherents als llocs de treball de sotsdirecció general i assimilats".

"Aquests llocs de treball es caracteritzen per un alt grau de responsabilitat estratègica i un clar impacte institucional de les seves actuacions, ja que són les posicions responsables de la planificació, coordinació i execució de polítiques estratègiques departamentals, amb impacte directe en l'eficàcia i l'eficiència de les polítiques públiques," resa el preàmbul de la instrucció, que especifica que les tasques de supervisió directa, coordinació operativa, control i organització "requereixen la presència efectiva i constant per garantir una comunicació fluida i una supervisió efectiva".

"La presència continuada i efectiva a l'exercici de les funcions de sotsdirecció general i llocs de treball assimilats orgànicament es converteix en un element necessari per al bon funcionament dels serveis públics, ja que fomenta el lideratge i la coordinació eficaç dels equips de feina; reforça la presa de decisions en temps real; facilita la resolució immediata de possibles conflictes o incidències; garanteix la coordinació directa amb altres òrgans, àrees i unitats, i consolida la representació institucional en reunions, comissions i altres òrgans col·legiats", afegeix la instrucció.