Aquest gener s'han venut a Espanya 68.710 turismes, la qual cosa suposa un creixement del 7,4% respecte al mateix mes de l'any passat, un mes fluix si es compara amb la sèrie històrica i col·loca el mercat en nivells de 2015. Suposa, a més, un increment de les vendes inferior al 16,6% del conjunt del 2023, encara que les xifres estan distorsionades per les baixes vendes de l'any anterior, 2022, quan la crisi dels microxips va frenar la producció d'automòbils. Un mercat que no acaba de despuntar, en part, perquè el preu dels cotxes s'ha incrementat un terç des d'abans de la pandèmia, la qual cosa suposen 5.600 euros més que el 2019. Així, el preu mitjà dels 985.688 vehicles venuts el 2023, va ser de 23.666 euros, un encariment del 6,7% respecte a l'any anterior, segons les dades de l'Agència Tributària, excloent País Basc i Navarra.
Una mitjana que difereix un 28% entre Cantàbria, on es compren els vehicles més cars de tot Espanya, i les Balears, els més barats. En aquesta dispersió, Catalunya es va col·locar com la tercera comunitat autònoma en la qual es van comprar els cotxes més cars, 24.618 euros, per darrere de Cantàbria i Madrid. Alguns són els factors que determinen aquesta diferència, encara que el principal són els models que prevalen a cada territori, en especialitat la potència i la motorització, especialment això últim.
Així, els cotxes més cars són els alternatius (especialment els electrificats, però també els híbrids i els de gas), amb 29.839 euros; seguits dels dièsel, que s'han concentrat en models potents i grans, amb 24.628 euros i, els gasolina són els més barats, amb 22.609 euros. No obstant això, les motoritzacions alternatives han reduït el preu un 2,5% respecte a l'any 2022, degut entre altres factors a la guerra de preus que ha obert Tesla i l'entrada de fabricants xinesos, com MG, amb el seu model 4, molt més barats. Els dièsel, que continuen augmentant la seva potència i prestacions, pugen un 8,3% l'any i els gasolina, el 6,5%.
Mario Garcés, de Carwow -comparador de preus de venda al públic al concessionari i no el preu de venda al públic (PVP) establert per les marques-, comenta a ON ECONOMIA que el cost del cotxe és el principal factor que determina la cerca de la majoria dels compradors a Espanya. "Les primeres paraules que apareixen a Google de la gent que vol comprar un cotxe, el 'cotxe nou barat' i després cotxes d'oferta. En canvi, a Noruega les paraules principals són maleter i capacitat de 7 seients". Una cosa que queda patent a la mitjana del mercat nacional: el 2023, de cada 100 cotxes comprats, 70 van ser de gasolina; 22, dièsel, i 8, altres motoritzacions.
El mercat català
En el cas de Catalunya, els cotxes més assequibles, els de gasolina, suposen 74 de cada 10 compres l'any passat, però els alternatius, més cars, s'eleven a 11 i els dièsel en baixen 15, la qual cosa explica el preu més gran. Tanmateix, a Cantàbria, on es registra el preu més gran de tot Espanya, els gasolina es redueixen a 57 cotxes de cada 100, els alternatius es queden en 8 i els dièsel eleven el seu percentatge al 34%. Però a més del tipus de cotxe predilecte a cada territori, també pesa, i molt, les característiques econòmiques.
Les quatre comunitats amb els preus més baixos tenen un fort component turístic en el seu PIB i les compres de les empreses de lloguer locals pesen molt en les matriculacions. Per això, a les Balears té el preu més baix, on els alternatius suposen el 7%, per sota de la mitjana nacional, seguit de la Regió de Múrcia, les Canàries i la Comunitat Valenciana. Cas a part suposa la Comunitat de Madrid, on es produeix la majoria de les compres de grans flotes empresarials, de rènting i grans llogateres, que explica que 4 de cada 10 vehicles comptabilitzats per l'Agència Tributària es matriculessin en aquesta comunitat.
Però també la competència és un factor determinant en els preus, perquè com assenyala. Garcés, cada concessionari té un marge que li permet descomptes. En la patronal dels concessionaris limiten aquest marge, fonts de Faconauto apunten que els marges són molt baixos, i el guany s'obté gràcies al ràpel que les marques els paguen per assolir els objectius de venda. "La rendibilitat mitjana dels concessionaris va ser del 2% l'any passat, i aquí no només s'inclou la venda, sinó altres activitats com les reparacions o venda de recanvis".
Tanmateix, com expliquen des de Carwow, la casuística de cada concessionari pot variar de forma conjuntural. Garcés apunta factors com els cotxes que tenen en estoc, sobre els quals poden fer una rebaixa més gran que si els han de demanar al fabricant per obtenir el model que li demanda el client. Però també la modernització de certs models, conegut al sector com a restyling, que eleva el preu del model nou entre un 1% i un 2%. Però l'entrada d'una actualització, pot suposar importants descomptes sobre el model que serà substituït, ja que els concessionaris tendeixen a liquidar el seu estoc abans de l'arribada de la nova versió. És el cas del MG4, que va patir un restyling al juny, per la qual cosa es va posar en oferta els models vells amb descomptes de 2.800 euros, una cosa inusual en el fabricant xinès, que donat l'excés de demanda, no fa rebaixes.
Descompte de Tesla
Però el marge de vendes depèn també dels mateixos descomptes que hagin fet les marques amb l'objectiu de guanyar quota de mercat. L'any passat, la guinda l'ha posat la marca elèctrica Tesla, que ha rebaixat els seus preus durant l'any passat un 14,6% en el conjunt de la seva gamma, la qual cosa suposa un descompte de 12.000 euros, incloent-hi els més alts que superen els 100.000 euros, segons les dades obtingudes al web de Carwow. El model 3, ha estat baixat de 47.180 euros a 40.970 i en model Y, el més venut, de 49.180 a 43.970 euros, el menys potent i amb menor autonomies, i de 64.970 a 56.670, el superior.
Altres marques que han abaixat preus, segons les dades del comparador, han estat Fiat, que baixa de mitjana un 3,3%, Cupra, el 2,3% i Renault, un 0,7%. Els increments més grans els ha registrat Mazda, amb un 5,1%, i Toyota i Seat, un 4,5%. Per models, a més del Tesla, el Renault Clio 90 CV TC ha descendit dels 20.200 als 16.990 euros i el Peugeot 3008 hibrido endollable 225 CV GT de 50.720 a 45.350 euros.
Així i tot, al marge d'ofertes molt puntuals, Garcés assenyala que les diferències de preu entre comunitats autònomes no justifiquen el cost de desplaçar-se, tret que es negociï prèviament un descompte de 200 o 300 euros que el compensi. I les diferències dins d'una mateixa província o territoris, solen ser petites, per la forta competència del mercat espanyol. El cas dels elèctrics, on el preu és superior i els marges majors, sí que podria arribar a compensar comparar els concessionaris de tot Espanya.