Els sindicats majoritaris CCOO i UGT han convocat una vaga general al sector del transport per carretera per a la segona quinzena d'octubre si no es regula la jubilació anticipada dels conductors professionals. Actualment, el Ministeri d'Inclusió i Seguretat Social negocia amb patronal i sindicats la jubilació anticipada per a determinats col·lectius considerats feines penosos, l'acord dels quals és a prop. Representants d'ambdós sindicats expliquen que aquest anunci es deu al "bloqueig sistemàtic" per part del Govern i les diferents patronals, a la reivindicació d'avançar l'edat de jubilació dels conductors. "Aquesta és una reivindicació que s'ha fet des de fa 20 anys i que s'ha bloquejat des de fa més d'una dècada", han argumentat els sindicats en una roda de premsa.

Malgrat la concentració del passat 7 de juny davant les portes del Ministeri d'Inclusió, Seguretat Social i Migracions, els membres de les organitzacions sindicals han declarat que hi continua havent un "immobilisme" des de l'Administració i les patronals. Paco Vegas, secretari federal del sector, carreteres i logística de CCOO, ha explicat que aquesta mesura es justifica per l'alt índex de sinistralitat al sector a causa de l'alta edat dels conductors. "El nombre d'accidents mortals que ha patit el col·lectiu és molt per sobre de la mitja, i hi ha estudis que demostren l'alta accidentalitat a partir dels 55 anys", ha exposat Vegas.

En aquest sentit, els sindicats han exigit el reconeixement patronal de la "penosidad i perillositat" de la professió i la "immediata" aplicació per llei de coeficients reductors a l'edat de jubilació per als conductors. "La vaga general sectorial no és únicament per exigir la regulació al Govern: és una vaga contra les patronals del transport per carretera perquè són responsables directes de les nostres condicions de treball i de garantir la seguretat i salut de les persones conductores d'edat avançada", han precisat els representants sindicals.

A més, Vegas ha reclamat que s'adoptin mesures de caràcter transitori per "pal·liar" la situació, com és la jubilació parcial, que ja s'aplica als treballadors de la indústria manufacturera. "Tenim persones conduint amb 65 anys", ha alertat Vegas.

Sí que hi ha conductors

Per la seva part, Pedro Aller, vicesecretari general de la Federació de Serveis, Mobilitat i Consum d'UGT, ha defensat la convocatòria de la vaga i ha desmentit l'argument de les organitzacions patronals en contra de la jubilació anticipada, quan esgrimeixen que no hi ha conductors. "És mentida que no existeixen conductors, no existeixen conductors perquè les condicions laborals són precàries", ha advertit Aller, i ha comparat aquest sector amb el dels maquinistes, que gaudeixen d'unes millors condicions, segons el membre d'UGT.

Diego Buenestado, secretari federal del sector carreteres, urbans i logística d'UGT, ha advertit que, perquè es desconvoqui la vaga, hi ha d'haver un reial decret que permeti la jubilació anticipada per als conductors a partir dels 60 anys al setembre. Els sindicats han conclòs que al setembre, en cas de no veure's satisfetes les seves reivindicacions, convocaran els mitjans per informar del format, calendari i l'estratègia de la vaga.