El cinema català s'ha quedat amb 10.710.469 euros dels 31.683.271 -un terç del total- de les subvencions del Ministeri de Cultura, a través de l'Institut de la Cinematografia i de les Arts Audiovisuals (ICAA), finançats amb fons europeus Next Generation. Els alguna cosa més de 10 milions d'euros han servit per finançar 15 llargmetratges de facturació catalana en les que han participat 21 productores catalanes, totes elles de Barcelona, segons el Departament d'Unio Europea i Acció Exterior de la Generalitat. A més, dels 32 projectes espanyols seleccionats pel Ministeri de Cultura, 15 compten amb la participació d'almenys una productora catalana.

La dotació pressupostària total per a la convocatòria de 2024 és de 62 milions d'euros, dividits en dos procediments. El primer va concedir 30.316.729 euros a 31 projectes, mentre que el segon ha permès finançar en part 32 llargmetratges. La referència a la informació aportada per la Generalitat fa referència a aquesta última convocatòria. Dels 32 projectes subvencionats, 30 llargmetratges corresponen a la categoria de ficció, 1 a la categoria de documental i 1 a la categoria d'animació.

A més, del total de projectes beneficiaris, 14 són coproduccions internacionals, que han obtingut ajuts per un valor de 13.704.335 euros, un 43,25% de la dotació total.

De les 21 productores catalanes que han obtingut diners de la segona part de la convocatòria del present 2024, quatre ha participat en almenys un projecte cinematogràfic: Ikaru Films ha produït 3 llargmetratges amb una subvenció conjunta de 1.97.400 euros; 4 Cats Pictures unes altres 3 amb 135.000 euros; Minoria Absoluta ha participat en 2 llargmetratges i ha obtingut 109.281 euros d'ajuts del Ministeri de Cultura amb fons Next Generation i Colose Producciones en uns altres 2, amb una subvenció total de 8.200 euros.

Els ajuts més grans per a una productora han estat d'un milió d'euros -màxim permès per projecte-, en concret per als llargmetratges Oh Nuera concedida a Ikaru Fims i per a El fantasma de la meva dona rebut per Mediacrest Aries. Però altres subvencions s'han quedat molt a prop: amb 976.600 euros per a una única productora; 972.000 euros; 960.000 euros; 965.000 euros i 950.000 euros, rebuts també per Ikaru Films pel llargmetratge, Cinco minuts més.

Per la seva part, els menors ajuts els ha rebut Colose Producciones per la seva participació en dues pel·lícules. Per una va obtenir una subvenció de 3.200 euros i per l'altra 5.000. Aquests són els projectes subvencionats que compten amb la participació d'almenys una productora catalana:

Títol Siempre és hivern
Empreses:
Blitz la Película (Barcelona, Catalunya): Pressupost: 979.600 euros
Ikiru Films (Barcelona, Catalunya): Pressupost: 20.400 euros
Títol. Prega per nosaltres
Empresa:
Arcàdia Motion Pictures (Barcelona, Catalunya): Pressupost: 100.000 euros
Títol. El fons del llac
Empreses:
La Cova de Jan (Barcelona, Catalunya): Pressupost: 960.000 euros
Colose Producciones, (Barcelona, Catalunya): Pressupost: 5.000 euros
Títol. Oh Nora
Empresa:
Ikiru Films (Barcelona, Catalunya): Pressupost: 1.000.000 euros
Títol. Cinc minuts més
Empreses:
Ikiru Films (Barcelona, Catalunya): Pressupost: 950.000 euros
El Terrat Gestionas XXI (Barcelona, Catalunya): Pressupost: 50.000 euros
Títol: Ídols
Empreses:
4 Cats Pictures (Barcelona, Catalunya): Pressupost: 35.000 euros
Imperio Contraataca (Barcelona, Catalunya): Pressupost: 965.000 euros
Títol: El professor
Empresa:
4 Cats Pictures (Barcelona, Catalunya): Pressupost: 50.000 euros
Títol: Corredora
Empreses:
Nonito (Barcelona, Catalunya): Pressupost: 333.400 euros
Contradictorio (Barcelona, Catalunya): Pressupost: 333.300 euros
Distinto Films. (Barcelona, Catalunya): Pressupost: 333.300 euros
Títol: Mallorca confidencial (abans La Paca)
Empresa:
Inicia Films (Barcelona, Catalunya): Pressupost: 633.919 euros
Títol: El fantasma de la meva dona
Empresa:
Mediacrest Aries (Barcelona, Catalunya): Pressupost: 1.000.000 euros
Títol: El professor
Empresa:
4 Cats Pictures (Barcelona, Catalunya): Pressupost: 50.000 euros
Títol: Escopolamina
Empreses:
Simulacre (Barcelona, Catalunya): Pressupost: 972.000 euros
Minoria Absoluta (Barcelona, Catalunya): Pressupost: 13.300 euros
Títol: Els diumenges
Empresa:
Colose Producciones (Barcelona, Catalunya): Pressupost: 3.200 euros
Títol: Mare de Llet i Mel
Empreses:
La Charito Films (Barcelona, Catalunya): Pressupost: 500.000 euros
Massa de Oro Producciones Cinematográficas i Audiovisuals (Barcelona, Catalunya): Pressupost: 500.000 euros
Títol: Parenostre
Empreses:
Last Minute (Barcelona, Catalunya): Pressupost: 767.132 euros
Minoria Absoluta (Barcelona, Catalunya): Pressupost: 95.891 euros
Vilaut Films (Barcelona, Catalunya): Pressupost: 47.945 euros
Lastor Media (Barcelona, Catalunya): Pressupost: 47.945 euros

Cinema català

Recentment, s'ha tancat un acord entre el Govern espanyol i ERC que estableix que la futura Llei Audiovisual "reservarà un mínim anual de 15 milions d'euros per a la producció de pel·lícules i sèries en català i altres llengües cooficials". Igualment, es crea un fons per finançar el doblatge al català de sèries de plataformes internacionals, segons els detalls avançats per ERC. La formació política ha declarat que el pacte permetrà la tramitació dels Pressupostos en el Senat, "totes les plataformes que operen a Espanya, fins i tot les que tinguin la seva seu a l'estranger com Netflix, HBO o Disney Plus, hauran de finançar cada any produccions audiovisuals en català, per una via o per altra", han dit.

Els 15 milions d'euros destinats a la producció en català i a la resta de les llengües oficials suposen el 15% del 70% de la producció total que Espanya exigeix a totes les plataformes (incloses les establertes a l'estranger) a través de l'article 117 de l'avantprojecte, que estableix l'obligació de destinar el 5% dels beneficis a produccions europees. Aquesta mesura es recollirà en la llei i així no dependrà cada any dels pressupostos.

Cinema europeu

Recentment, l'Observatori Audiovisual Europeu (OAE) ha publicat un informe sobre el finançament públic directe del cinema a Europa del període 2018 a 2022. L'objectiu de l'estudi és conèixer l'evolució dels ingressos i la despesa en activitats de les agències cinematogràfiques europees en aquests quatre anys, elaborada a partir de dades de fons cinematogràfics nacionals i subnacionals.

Els ingressos i la despesa en activitats dels fons van augmentar considerablement en 2020 i 2021, a causa del suport al sector per les crisis de la Covid, però el creixement va decaure bruscament el 2022. Els ingressos nets dels fons nacionals i subnacionals (autonòmics i corporacions locals) el 2022 van ser un 16% (per als nacionals) i un 39% (per als subnacionals) més alts que el 2018, respectivament, i la despesa en activitats neta va ser un 8% (fons nacionals) i un 44% (fons subnacionals) més alt. La taxa d'inflació va vorejar el 22% entre 2018 i 2023 de mitjana a Europa, segons Eurostat.