El Defensor del contribuent, dependent d'Hisenda, va obrir 11.948 expedients el 2022 relacionats majoritàriament amb queixes, encara que també hi ha alguns suggeriments i, fins i tot, felicitacions, la qual cosa suposa un 16,1% més que l'any 2021, després de dos descensos anuals consecutius. Les principals queixes es deuen, en primer lloc, als retards en la tramitació i en la devolució: la segona causa està relacionada amb la cita prèvia i a continuació desacords amb la interpretació de la norma, segons la Memòria del Consell per a la Defensa del Contribuent recentment publicada.

No obstant això, el creixement de les queixes rebudes pel defensor del contribuent el 2022 s'explica per la forta caiguda de 2021, quan només es van rebre 10.292 expedients, la xifra més baixa des de 2006. De fet, els 11.948 expedients oberts el 2022 estan per sota de 2020, en plena pandèmia. Des que hi ha dades, el 1998, el rècord de queixes es va registrar el 2016, any en què el Partit Popular de Mariano Rajoy va adoptar nombroses mesures fiscals, la majoria per incrementar la recaptació i poder reduir el dèficit públic al 3% com exigia llavors Brussel·les. Algunes d'elles han estat posteriorment declarades inconstitucionals.

Tornant a l'última memòria disponible, dels 11.948 expedients oberts, una quarta part no han estat admeses i 8.850 sís han estat admesos i estan tramitats. D'aquestes últimes, 8.215 són queixes, 402 suggeriments, una bona part relacionades amb variacions en la norma, i les 233 felicitacions. L'Agència Tributària, amb 7.369, és l'organisme d'Hisenda que més queixes han estat admeses a tràmit pel Consell per a la Defensa del Contribuent, seguit de la Direcció General del Cadastre, 608, i a molta distància, sobre l'actuació dels Tribunals Econòmics Administratius, dependents d'Hisenda.

Causes

Els retards són el principal motiu de queixa, 1.834 de les admeses a tràmit, de les quals els 1.443 són per retards en la tramitació i 399 per retard en la devolució. Encara que l'Agència Tributària és el dard de la majoria d'aquestes queixes, Cadastre ha rebut 294 queixes pels retards en la tramitació. Les relacionades amb la cita prèvia sumen en conjunt 1.155 queixes: 304 són per cita prèvia de l'Agència Tributària en general, 138 per la cita prèvia per a la Renda, 126 per la cita per al Pla li'n truquem; encara que hi ha 170 persones que s'han queixat per l'obligació d'haver d'acudir a l'Agència Tributària amb una cita prèvia.

El desacord amb l'aplicació de la norma és una de les motivacions principals de les queixes dels contribuents, amb 419 a l'Agència Tributària, 23 en el Cadastre i 8 més amb referència als TEAs. Entre altres motius, les queixes relacionades amb la falta d'informació sumeixin 411 més 187 que reclamen millora i increment de la informació i assistència; les reclamacions per "errors" van ser 343 l'any 2022; 187 queixes derivades de l'ajuda fiscal a la maternitat i 176 per embargament indegut i 50 per embargament de crèdits.

Però la casuística és amplíssima. Com a exemple, es reben queixes per l'obligació de la domiciliació bancària o per xec, per informacions errònies, inclosos errors a l'esborrany de la Renda o contra la pàgina web. Però també per les instal·lacions i el personal: 133 per desatenció del funcionari i 125 per la del vigilant; 36 per la inadequació de les instal·lacions i unes altres 11 per deficiència en l'accessibilitat; fins i tot, dues persones es van queixar el 2022 per falta d'higiene.

Cita prèvia

La preocupació per la cita prèvia ha portat el Consell per a la Defensa del Contribuent a elaborar un informe específic. Malgrat que es reconeix que s'ha convertit en una de les principals causes de queixes a l'Agència Tributària, conclou que la cita prèvia s'ha configurat com un servei que beneficia els contribuents, argumentant la reducció del temps d'espera dels contribuents per ser atès a les oficines de l'Agència Tributària. Així, en 10 anys s'ha reduït de 12,27 minuts a 3,57 el 2022, el més baix de la dècada i, a la inversa, el temps dedicat pel funcionari s'ha elevat dels 5,96 minuts el 2012 als 8,38 el 2022, encara que amb un màxim de 8,71 minuts l'any anterior.

Respecte al temps transcorregut entre la petició de la cita i la data concedida, en el 42% dels casos l'espera ha estat entre 1 i 3 dies; en el 33%, de 4 a 7 dies, i en el 25% més de 7 dies. Per això, des del Consell per a la Defensa del Contribuent consideren que la cita prèvia organitza més eficientment l'atenció al públic, "reduint-se enormement els temps d'espera en les oficines de l'AEAT i mantenint-se, i fins i tot incrementant-se, la qualitat en l'atenció".

Queixes per províncies

Pel lloc de presentació de la queixa, els serveis centrals acaparen el primer lloc, amb 1.767 d'admesos el 2022; i per províncies, les delegacions de Madrid van rebre el 1.497; les de Barcelona 879; Màlaga 301; Sevilla 288 i València 210. No es comptabilitza ni el País Basc ni Navarra per comptar amb administracions fiscals pròpies.