Els 25 principals cadenes líders regionals han elevat la seva superfície comercial per sobre del 10% des de 2020 -un període complicat en coincidir amb la pandèmia i la crisi inflacionista-, i això suposa el doble de la mitjana de creixement sectorial, que s'ha situat en el 5,4%. Les dades de la consultora especialitzada Retail Data, facilitats a Efeagro per l'Associació Espanyola de Distribuïdors, Autoserveis i Supermercats (Asedas), dibuixen un sector de distribució detallista alimentari que, en aquests moments, inclou 25.645 establiments, en 15,19 milions de metres quadrats.
Quant al perfil del comprador, expliquen que tradicionalment era més "sènior", però des de fa anys estan provant de "rejovenir" el segment a través de la "innovació i productes de conveniència i fins i tot reforçant seccions com la perfumeria". De fet, el 80% de les llars han adquirit alguna vegada en aquests operadors regionals des de començament d'any. En aquest sentit, fonts de Nielsen IQ han destacat a Efeagro que en els primers sis mesos de l'any els supermercats regionals han crescut un 0,7% en superfície i "consoliden la seva posició gràcies a la fidelitat dels seus clients".
Punts forts
L'estudi de Retail Data situa la quota de valor de les ensenyes regionals en el 17,7 i els descriu com una "alternativa cada vegada més recurrent" per un "important transvasament des del canal especialista, la seva aposta per la proximitat i la marca del fabricant". Especialment, aquesta última, ja que, segons l'informe, "en un context en què les grans cadenes aposten per desenvolupar la seva marca pròpia, la protecció de la marca de fabricant i, de vegades, les locals, els ha permès tenir un posicionament diferencial".
Segons els experts de les esmentades consultores, el que caracteritza fonamentalment als supermercats regionals són la proximitat, els frescos i un assortiment ampli, amb el que consumidor té capacitat d'elecció.
Així, els 10 primers operadors en el grup de "líders regionals" controlen el 23% dels punts de venda i el 15,5% de la superfície comercial. Encapçalen aquesta llista Coviran, Gadisa Retail -el supermercat amb més quota a Galícia- Condis, AhorraMas, Bon Preu, HD Covalco, Uvesco, Froiz, Dinosol i Alimerka, aquests dos últims líders en les seves comunitats autònomes, les Illes Canàries i Astúries, respectivament. A Cantàbria, la referència regional Semark Lupa és la primera en quota.
Quota de mercat
Si s'analitzen els 25 primers operadors dels "líders regionals", la quota és del 37,6% de les botigues i el 26,8% de la superfície comercial. El director d'Asedas, Ignacio García Magarzo, ha assenyalat a Efeagro que el pes de les cadenes regionals a Espanya ens diferencia d'altres països de la Unió Europea (UE), i "suposa un gran avantatge per a la capacitat d'elecció del consumidor".
"Espanya és un país molt divers i saber adaptar-se al consumidor local és clau per al model de negoci de la distribució", han recalcat des d'Asedas, després de recordar que la capacitat de competència de les regionals i els seus productes locals "es basa també en el suport a les centrals de compra".
Origen de Mercadona
No obstant això, Mercadona, que va començar sent una cadena regional fa 25 anys, és en el dia d'avui l'operador individual líder en termes nacionals, amb el 16,75% de la superfície comercial total. La cadena valenciana té ara el percentatge de mercat més elevat a Madrid, Comunitat Valenciana, Catalunya, Andalusia, Regió de Múrcia, Castella-La Mancha i Castella i Lleó; segons l'últim informe de la consultora Kantar -presentat aquesta mateixa setmana-, la seva quota nacional és del 26,9%.