Varapal per a Aena. La Comissió Nacional dels Mercats i de la Competència (CNMC) ha decidit congelar les tarifes aeroportuàries que cobra a les aerolínies per a l'any 2025. Així, les companyies aèries pagaran el mateix per utilitzar les instal·lacions d'Aena el 2025 que el 2024, una decisió que celebren.
"Des d'ALA valorem positivament la congelació de les tarifes aeroportuàries proposades per la CNMC perquè afavoreix unes taxes més eficients i competitives, cosa que redunda positivament en l'activitat aèria. En definitiva, beneficia el sector aeri en conjunt i també els passatgers", declaren des de l'Associació de Línies Aèries.
Des d'Aena pensen el contrari. La gestora aeroportuària ha defensat diverses vegades que les taxes que paguen les aerolínies per operar als aeroports espanyols són "les més baixes de tot Europa" i per això, van proposar una pujada.
Però la CNMC, que és l'organisme que s'encarrega de supervisar i controlar anualment l'actualització d'aquestes tarifes, ha comunicat que el 2025 mantindrà les tarifes d'aquest exercici. Així, l'Ingrés Màxim per Passatger Ajustat (IMAAJ) aplicable a les tarifes del 2025 sigui de 10,35 euros per passatger.
La CNMC rebutja la proposta d'Aena
Les tarifes aeroportuàries d'Aena per a l'any vinent es mantindran sense variacions respecte a les de 2024, tot i l'increment sol·licitat per Aena el mes de juliol. La proposta d'Aena consistia en una pujada del 0,54% sobre els actuals preus, la qual cosa implicava un increment de cinc cèntims per viatger i deixar l'ingrés màxim anual d'Aena ajustat per passatger (IMAAJ) en 10,40 euros. Aquesta pujada estava molt per sota de l'aprovada per a 2024, que va ser del 4,09% respecte a 2023, derivada sobretot a l'important increment dels costos d'explotació com és l'energia.
Aena aspirava a aquesta pujada en un context de rècord de beneficis i després d'elevar les previsions de passatgers, que aquest any ja estan en nivells rècord. El gestor va registrar un benefici de 1.449,8 milions d'euros fins al setembre, la qual cosa suposa un 27,3% més que en el mateix període de l'any passat. A més, va assolir uns ingressos de gairebé 4.400 milions d'euros, un 16,3% més gràcies a l'alça del trànsit aeri en aquest període.
El president i conseller delegat d'Aena, Maurici Lucena, argumenta que les tarifes aeroportuàries que cobren a Espanya són les més baixes de tot Europa "amb diferència" gràcies a una reducció del 31% en termes reals entre 2015 i 2023.
Què són les tarifes aeroportuàries?
Les tarifes aeroportuàries són uns imports que Aena cobra a les aerolínies per utilitzar les seves terminals, pistes, passarel·les i els serveis de seguretat, i tenen impacte en el preu dels bitllets dels passatgers. Al maig es va revisar l'Índex P. Ara s'ha ajustat la previsió de trànsit d'Aena per a 2025 "en ser massa conservadora" i s'ha establert que l'Ingrés Màxim per Passatger Ajustat (IMAAJ) aplicable a les tarifes 2025 sigui de 10,35 euros per passatger, com el 2024.
La CNMC explica que, per preservar l'estabilitat tarifària i assolir l'equilibri entre els ingressos i els costos dels diferents serveis, "ha estat necessari modular" la variació tarifària i afegeix que la variació mitjana del 0% de l'IMAAJ es distribuirà de forma asimètrica entre els serveis. Així, les pujades dels preus d'aterratge, de seguretat o estacionament, per exemple, es compensaran amb els descensos tarifaris en trànsit d'aeròdrom, ús d'infraestructures o per combustible d'aviació.
Així, el 2025 es produirà un increment del 5% en les tarifes que es cobrin pels serveis d'aterratge, seguretat, estacionament i servei PMR, mentre que el servei de trànsit d'aeròdrom, la utilització d'infraestructures, la utilització de passarel·les telescòpiques, handling, el càtering i el combustible d'aviació presenten una reducció del -3,51%. El servei de meteorologia manté la seva tarifa sense canvis (0%). En conjunt, el total dels canvis tarifaris per al pròxim període es manté equilibrat, resultant en un ajustament net del 0% en el total de tots els serveis. La CNMC assegura que "el procés de consultes d'Aena amb les aerolínies per a les tarifes de 2025 ha complert la legalitat".
Les aerolínies, per la seva part, rebutgen les pujades de tarifes aeroportuàries, ja que consideren que aquestes danyen la connectivitat i la competitivitat d'Espanya i, amb això, el seu turisme i economia. Les aerolínies defensen unes taxes aeroportuàries que afavoreixin la consolidació de la recuperació del sector aeri.