Segurament t'has plantejat en algun moment començar una col·lecció: de llibres, de figuretes de ciència-ficció, de ventalls, de cromos i fins i tot aficionar-te al modelisme d'avions o vaixells, entre altres articles. Amb l'acabament de l'estiu, setembre i octubre solen ser mesos on predominen les promocions d'aquest tipus de col·leccionables que anuncien en televisió, aparadors de quioscos o llibreries. No obstant això, abans d'iniciar-te a l'aventura amb la intenció de completar una col·lecció, has de tenir en compte diferents factors per no acabar malgastant diners.

Els articles col·leccionables són productes especialment cridaners, gràcies a les campanyes publicitàries i a les diferents tècniques que les empreses utilitzen per captar l'interès del consumidor. A més d'anuncis, és habitual que el primer lliurament sigui a un preu molt menor que el de les següents o que comportin el lliurament gratuït del segon producte juntament amb el primer, per a així semblar una oferta atractiva a ulls del client.

Esquers i promocions que s'han d'analitzar degudament si volem preservar els nostres drets com a consumidor i comptar amb totes les garanties. És per això que s'han de seguir una sèrie de recomanacions abans d'iniciar-se en aquest món. D'aquesta manera, primer de tot cal plantejar-se si realment volem començar la col·lecció d'algun dels articles esmentats. Pregunta't si tens un interès real en el tema en qüestió o si aquest està alimentat per les fotografies, embalatges o dissenys amb què es promocionen.

Nombre de lliuraments i preu de cada fascicle

El següent a tenir en compte és el nombre de lliuraments que componen la col·lecció. Sovint comencem la col·lecció sense tenir en compte el temps que haurem de gastar en completar tots els articles de la sèrie, per la qual cosa conèixer per endavant la durada de la campanya de venda i el número de lliurament és important abans d'iniciar-se en la col·lecció.

El pròxim pas és analitzar el preu de cada fascicle. Com ja hem comentat, els col·leccionables solen sortir a preus de llançament més baixos que els següents lliuraments per enganxar el consumidor. Però en molts casos és habitual que entre els preus de llançament i els de la resta d'articles hi ha una diferència considerable.

És recomanable preguntar en el punt de venda pel preu de tots els lliuraments per no deixar-se portar per l'atractiu de la promoció inicial. En aquest sentit, es pot analitzar el preu total dels col·leccionables. És important saber quin és el preu final que acabarem pagant per la totalitat dels productes i valorar si compensa gastar els diners necessaris.

Obligacions contretes

Una altra de les coses a tenir en compte és l'obligació contreta, ja que en molts casos les col·leccions obliguen a comptar amb tots els lliuraments per poder gaudir del resultat final. Es tracta de col·leccionables basats en peces que cal anar muntant o capítols que ens obliguen a adquirir tots els articles. En cas de no haver comprat alguns dels articles anteriors que impedeixen de completar la col·lecció, alguns venedors solen tenir emmagatzemats alguns d'ells.

Si no fos el cas, es poden sol·licitar a la mateixa editorial, que disposarà dels seus propis dipòsits de publicacions. També pot donar-se el cas contrari, que no sigui imprescindible tenir tots els fascicles i puguis comprar només els que t'interessin. Per a aquesta situació és aconsellable revisar en el primer lliurament la llista del total de continguts del col·leccionable, i així saber quins t'interessen si no vols adquirir tota la col·lecció.

Un factor important també és revisar la periodicitat dels lliuraments. És normal començar amb ganes la col·lecció i després perdre interès, per la qual cosa saber amb certesa quan arriben els lliuraments dels articles és imprescindible. En aquest sentit, és important saber si la periodicitat del col·leccionable és setmanal, mensual o bimensual

Reclamacions

Així mateix, pot donar-se la situació que l'editorial tingui problemes per subministrar els fascicles o la totalitat del col·leccionable en qüestió, però l'empresa ha de garantir que completarà la col·lecció una vegada hagi estat posada al mercat. Si hi ha escassa demanda i decideix retirar la col·lecció, podem reclamar l'adquisició de la totalitat de lliuraments o la devolució dels diners fets servir fins ara.

En aquest cas, la reclamació ha de realitzar-se davant de l'empresa que va vendre el col·leccionable. És bo conservar tota la documentació relacionada amb la col·lecció, ja siguin factures o comprovants de compres i la informació sobre la promoció, que seran d'utilitat en el cas de reclamar. Si no obtenim una resposta satisfactòria, o el producte que ens lliuren no compleix les condicions de qualitat publicitades, podem reclamar en organisme com les oficines d'atenció el consumidor de cada comunitat que tinguem més a prop.