El Col·legi d’Economistes de Catalunya (CEC) ha reunit més de 600 persones aquest dijous en la seva 28a Jornada dels Economistes, que enguany ha dedicat al “Benestar i model econòmic: l’aportació dels economistes”.  Mig centenar d'experts de l'àmbit econòmic, polític, empresarial i acadèmic han analitzat els reptes que planteja garantir la qualitat de vida de la ciutadania i han exposat els canvis que s'estan adoptant en múltiples sectors per a afavorir el benestar davant una nova realitat sociodemogràfica, els avanços tecnològics com la intel·ligència artificial, el valor compartit com a nou paradigma de les empreses i el context geopolític.

Natàlia Mas, consellera d’Economia i Hisenda, ha inaugurat la jornada, acompanyada del degà del CEC, Carlos Puig de Travy, i el president del Consell General de Economistas, Valentí Pich. La consellera ha posat èmfasi en el fet que les desigualtats repercuteixen en l’esperança de vida, desincentiven la inversió en capital humà i malmeten la confiança en les institucions públiques. “Combatre les desigualtats no és només una qüestió de justícia social, sinó també d’assolir un creixement econòmic sa, resilient i també que generi estabilitat política”.

El degà del CEC ha recordat que les desigualtats socials s’han accentuat en les dues primeres dècades del segle XXI a conseqüència de la crisi financera de 2008, la pandèmia de la covid-19, la disrupció de la cadena de subministrament, la pujada de preus de l’energia, l’emergència climàtica i els conflictes bèl·lics, entre altres esdeveniments. “Estem en una etapa crucial on les negociacions entre Catalunya i l’Estat poden definir el futur del nostre país en aspectes clau per al nostre desenvolupament econòmic i social. Com a agents del canvi, els economistes hem de seguir treballant per a construir una Catalunya a més igualtat, justícia i solidaritat”, ha explicat Puig de Travy.

El CEO de Seat i Cupra, Wayne Griffiths, ha protagonitzat el diàleg de cloenda sobre l’electrificació del sector automotor a Espanya amb el president de Saba, Salvador Alemany, en el que ha afirmat que el repte està en “ser capaços de transformar-nos ràpid, si no podem desaparèixer”. En la seva opinió, “el desafiament està a accelerar el mercat del vehicle elèctric perquè és el futur”, pel qual Espanya té la capacitat industrial i el sector de l’energia renovable a favor seu.

“És important que busquem col·laboració publicoprivada: nosaltres estem fent la nostra part intentant treure un vehicle que democratitzarà l’electrificació a un preu assequible. Les administracions públiques han de fer la seva part. S’ha d’incentivar el ciutadà a comprar un cotxe elèctric”, ha afegit.

La jornada ha estat clausurat pel degà del Col·legi, el delegat del Govern a Catalunya, Carlos Prieto, i el tinent d’Alcaldia d’Economia, Hisenda, Promoció Econòmica i Turisme de l’Ajuntament de Barcelona, Jordi Valls. Prieto ha destacat que “el principal repte d’aquest segle és la immigració”, mentre que Valls ha demanat que “substituïm el concepte de col·laboració publicoprivada pel concepte de corresponsabilitat publicoprivat”.