Set de cada 10 consumidors té previst comprar durant el Black Friday, cosa que suposa un increment de 22 punts percentuals respecte a l’any anterior, segons l’Observatori Cetelem. L’estudi apunta que la despesa mitjana serà de 280 euros, xifra similar a la de l’any anterior, tot i que els majors de 45 anys són els que tenen previst realitzat un major desemborsament, arribant als 300 euros. L'informe mostra que els ciutadans en edats compreses entre els 25 i els 35 anys són els que més consumiran (79%) i que el canal preferit per efectuar les compres segueix sent internet, amb un 52% de mencions. Pel que fa als productes, aquells amb major intenció de compra són la moda i el calçat, seguit dels productes i serveis relacionats amb la salut i la bellesa.

Qui se suma a l'onada de descomptes? Els surt rendible als comerços efectuar grans rebaixes? Quin impacte té a les botigues petites el Black Friday? I, per sobre de tot, qui garanteix que realment siguin descomptes reals i no preus inflats uns dies abans per després rebaixar-los irrisòriament? Des de la Generalitat ja han anunciat que ampliaran la campanya d'inspecció i revisaran 80 empreses, un 45% més que l'any passat, i realitzaran un seguiment i anàlisi de preus de 2.960 productes, dels quals 2.660 en canals de venda per internet i 300 a botigues físiques.

Així, Rafael Muñoz, CEO de Mimao, un comerç en línia de calçat, explica que la jornada del Black Friday té un avantatge i un inconvenient, ja que "és un pic molt elevat de vendes, però en rebaixar tant els preus, els marges queden ínfims". Tot i això, argumenta que ells aplicaran descomptes, però matisa que no seran "agressius". D'aquesta manera, l'empresari defensa que podran captivar a nova clientela, però també fidelitzar i agrair als usuaris que ja són recurrents de la marca. I aquesta, segons Antony Poole, professor de màrqueting i director International del Master in Management d'Eada, és la clau dels petits comerços. 

"Han de deixar de competir contra el més fort i passar a l'atac amb intel·ligència"

L'expert adverteix que és impossible lluitar contra multinacionals com Amazon, però que hi ha moltes altres maneres de celebrar el Black Friday. "Un petit comerç no pot competir amb gegants tecnològics, així que poden fer altres coses per acontentar els seus clients", i posa com a exemple regalar alguna cosa aquell dia o millorar l'experiència de l'usuari. "La jornada del Black Friday és pura estratègia de màrqueting i no es pot batallar contra això, així que la finalitat aquell dia és comunicar una cosa diferent". 

En una línia similar opina Gaitetà Garcia, professor de finances a EAE Business School, que recorda que el que han de buscar les empreses més petites són clients més petits i selectes. "Necessiten una clientela que valori el tracte personalitzat i fet a mida, a banda de ser creatiu i mostrar valor de servei i no tant de preu". Ambdós professors afirmen que només poden competir amb una altra estratègia de negoci i que el que han de fer és no competir en el mateix camp de joc que els gegants, sinó crear-se el seu propi terreny. "Molts negocis passen de pares a fills i de retruc els clients també. Cal apostar per aquesta sensació de cuidar al client i de fidelitzar-lo i èpoques com la del Black Friday són bons moments per fer-ho".  "És el Sant Andreu contra el Reial Madrid. Es pot competir amb esport i prestigi, però sobretot amb imaginació. Els petits comerços han de baixar de la lluita del més fort i passar a competir contra el més intel·ligent i creatiu".

Segons Poole, la pregunta que s'han de fer els petits comerços i les pimes és què els compensa més, perquè en època de grans descomptes, que per a molta gent són com una droga, també hi ha més devolucions. "Grans descomptes i moltes devolucions són pèrdues assegurades. Els compensa això? Doncs endavant, però cal que facin aquesta reflexió". I agrega que també han d'observar si són increments de vendes durant el període o desplaçaments de vendes. "Les empreses grans poden analitzar-ho, per a les més petites és complicat". 

Sostenibilitat i consum responsable

En el cas d'Ana Mata, CEO de Banoffee, una empresa de bolsos i roba barcelonina, enguany han decidit fer un gir de 180° al Black Friday i han apostat per allargar un mes sencer els descomptes. "Aquest 2024, després d'anys fent el Black Friday tradicional i el Cyber Monday, hem decidit efectuar descomptes durant tot el mes i no ser tan agressius amb els preus amb la finalitat de fomentar el consum responsable i evitar la saturació d'estoc". En aquest sentit, l'emprenedora afegeix que els seus productes, la majoria d'ells personalitzats, no es poden servir d'un dia per a un altre i que allargar les rebaixes 30 dies els ha ajudat a no sobreproduir tant en pocs dies i a deixar més dies de marge al client perquè pugui comprar amb més tranquil·litat.

Finalment, la directora de negocis de moda i bellesa de Kantar, Rosa López, comenta que "cal detectar les oportunitats, com la cerca d'articles que normalment són més cars", però avisa que el matís de les rebaixes i els descomptes s'està desinflant a poc a poc. "Parlar de novembre és fer-ho d'un Black Friday estès com una taca d'oli al calendari. És un més bastant estable i cal saber on comprar". De fet, un estudi realitzar per Kantar mostra que entre els anys 2020 i 2023 el consum de peces rebaixades va caure del 46,5% al 31,2%. "D'aquí se'n dedueixen diversos factors. D'una banda, la tendència a comprar menys i només davant la necessitat, és a dir, racionalitzar la despesa. D'altra banda, la presència cada vegada més gran de retailers de baix cost, que han contribuït a desinflar les rebaixes pel seu propi model de negoci. I no podem oblidar la sostenibilitat", acaben des de Kantar.