Molts empresaris de la restauració de queixen de falta de personal. Però també hi ha qui aguditza l'enginy per trobar i mantenir els seus cambrers i cuiners. Plans de desenvolupament de carrera, classes d'anglès o de cocteleria, bonificació pels bons comentaris dels clients, respecte i planificació dels horaris... Hi ha estratègies per trobar i retenir els bons professionals.
Els teòrics de la mercadotècnia s'espremen el cervell per atreure clients, generar visites i incrementar la seva despesa, però per necessitats del guió els empresaris innoven per dissenyar ofertes capaces de captar treballadors en un escenari competitiu.
Segons l'últim balanç d'un dels portals per buscar i trobar feina, Infojobs, el 2023 es van publicar a Espanya 63.562 vacants de cambrer i 28.457 de cuiners.
El sou mitjà és de 22.650 euros en el cas dels cambrers i de 28.457 per als cuiners, però el salari és només una de les qüestions que tenen en compte els empresaris de la restauració que, cada vegada, inclouen més 'ganxos' per cobrir els llocs de treball.
Les "noves" ofertes d'ocupació
"Busquem recepcionista: Oportunitat de treballar en un ambient jovial i entretingut. Oferim contracte indefinit de 40 hores setmanals, amb dos dies lliures continus i rotatius, 30 dies de vacances i 14 dies festius abonables a les vacances, 12 pagues, programes de formació contínua, curs d'anglès i de cocteleria".
Això exposa un anunci real d'un restaurant de Madrid, Inclan Brutal Bar, del grup Rosy la Loca world, que gestiona Minerva Tapial, amb un equip de 200 persones en nòmina i set locals en els quals "gairebé no hi ha rotació". Una de les claus és la procedència dels seus empleats: "Acabem d'obrir un local i el 70% de la plantilla ve de la resta dels establiments del grup, ve de la pedrera; el que intentem és que creixin dins, amb nosaltres."
Es comença des de baix, ja que el grup té convenis amb fundacions que els posen en contacte amb "persones que estan interessades en treballar al sector" i que han fet "un procés formatiu de tres o quatre mesos al món de l'hostaleria", assenyala Tapial en declaracions a Efe.
El primer pas passa per ser "runner", que repassa la taula i lliura els plats, però que també ha de saber explicar-ho; i aquí entra el pla de formació sobre les receptes o ingredients. "Han de saber entonació, oratòria perquè en arribar a una taula no soni brusc ni maleducat".
Bonificació per popularitat digital
Respecte el salari, a més de les bonificacions associades a l'ascens, n'hi ha altres que s'atorguen per vendes i "popularitat digital" (valoració dels clients en xarxes socials). Tapial defensa que, al contrari del que s'ha dit tradicionalment, per ser un bon professional d'aquest sector no val qualsevol, cal tenir habilitats com l'empatia i l'hospitalitat: "El més important és ser hospitalari. Després, portar la safata o obrir el vi es pot ensenyar".
Sobre l'altre gran tema de la contractació laboral a l'hostaleria, la conciliació, Tapial recorda que el legal són "dos dies seguits de descans i 12 hores entre torns, però es pot anar molt més enllà, com convertir els llocs de treball en espais "segurs" i de convivència, on quan algú tingui un problema, se'l pugui ajudar. "En això resideix l'empatia cap als teus", conclou, i tots guanyen: "Empleat feliç, client feliç".
Sense problemes per trobar professionals
Des dels seus perfils en xarxes socials i amb les seves múltiples intervencions en mitjans, Jesús Soriano (@soycamarero) s'ha convertit en un referent per abordar la realitat d'una professió que és bàsica per a l'economia espanyola, molt dependent del turisme. I, encara que sovint publica converses i ofertes vergonyoses, assenyala que "hi ha moltes empreses que ho fan bé i aquestes no tenen problemes per trobar treballadors; d'altres sí, perquè no fan les coses com caldria, i ara, afortunadament la gent és més reticent".
Descansos, torns partits o proves sense remunerar continuen duent-se a terme en un sector en el qual "encara que sabem que cal treballar els caps de setmana, no volem ser esclaus". Per això, recorda, els professionals valoren, treballen feliços i, per tant, donen un tracte millor al client on es respecten i es planifiquen amb temps els seus horaris, es mantenen les condicions i el sou és l'adequat, amb els extres que requereixen els torns partits o la nocturnitat.
Després d'una Setmana Santa a mig gas, el sector perfila una temporada alta en la restauració per a la qual haurà d'escarrassar-se per captar treballadors que puguin, al seu torn, atendre els seus clients.