És estrany trobar un treballador que no hagi passat alguna vegada per una oficina d'Ocupació, bé per inscriure's per si hi ha sort i li criden per a alguna oferta d'ocupació, bé per cobrar alguna de les prestacions, ja sigui la contributiva, ja sigui el subsidi d'atur. Per començar, les oficines d'ocupació acullen dues administracions diferents, que es dediquen a tasques diferenciades. En una part hi ha els funcionaris del Servei Públic d'Ocupació Estatal (Sepe) -que depèn del Ministeri de Treball i Economia i Social- i, una altra part, les dependències són per als empleats dels serveis autonòmics d'ocupació.
El Sepe s'encarrega de tramitar les prestacions econòmiques -prestació o subsidi d'atur- mentre que les tasques de col·locació, formació i orientació estan traspassades a les oficines autonòmiques. Quan algú ha estat acomiadat i, per tant, té dret a rebre l'atur, primer passa per les taules del Sepe i, una vegada s'hagin tramitat els ajuts, ha de desplaçar-se a les taules de la part autonòmica per als serveis purament de col·locació. En principi, estan ben coordinades i amb una només cita es poden fer els dos tràmits, però no està de més assegurar-se. Cada comunitat autònoma té els seus propis serveis, amb telèfons i pàgines propis de fàcil localització.
Però en ambdós casos, cal haver concertat prèviament una cita, perquè en el Sepe assenyalen que només s'atendrà al ciutadà el nom del qual i DNI/NIE coincideixi amb el de la cita. A tal finalitat, a les oficines se sol·licitarà el DNI/NIE per verificar la identitat. A més, si és estranger no comunitari, haurà d'aportar el TIE (Targeta d'Identitat d'Estranger) i el passaport.
Prestació
Abans de sol·licitar la prestació, el Sepe adverteix que és necessària estar inscrit com a demandant d'ocupació davant del Servei Públic d'Ocupació de la seva comunitat autònoma. Però si en els 180 dies anteriors al reconeixement de la prestació ha estat inscrit/a, en algun moment, com a demandant d'ocupació, la seva inscripció es realitzarà de forma automàtica. Si no compleix aquest requisit o ha modificat el seu domicili, haurà d'anar prèviament al Servei Públic d'Ocupació de la seva comunitat autònoma anteriorment a la cita de l'oficina de prestacions.
Ara, bé. Si el que se sol·licitarà mitjançant la presol·licitud és l'alta inicial de la Renda Activa d'Inserció (RAI) o del Subsidi Extraordinari per Atur (SET), és obligatòria la renovació de la demanda davant de la seva oficina d'ocupació i, a més, acreditar davant d'aquesta la realització d'accions de recerca activa d'ocupació (BAE). Això hauràs de fer-ho abans de presentar la presol·licitud d'alta inicial. Si ha interromput la RAI o el SET per treball i el que vols és reprendre'l, sí que s'activarà automàticament la demanda, però només si vas deixar de segellar perquè estaves treballant per compte d'altri i han passat menys de 180 dies des que la teva demanda va quedar en baixa per no renovar-la.
Cita prèvia
Per telèfon. Els telèfons oficials del Sepe són el 060 i el de cita prèvia 91 926 79 70. Un advertiment: el Sepe recorda que els números de telèfon que comencen per 800/807 tenen una tarifació especial i no són del Sepe. "Les dades proporcionades a aquests números de telèfon poden utilitzar-se per a finalitats diferents", assenyalen.
Per Internet. A través de la pàgina de Cita prèvia del Sepe es pot sol·licitar en cinc passos:
1. Elecció de tràmit. S'ha d'introduir primer el codi postal de residència, el tipus d'oficina (prestacions) i finalment el tràmit que es vol realitzar. El sistema permet sis opcions, entre ells la sol·licitud de la prestació d'atur després de la perduda d'un treball o del subsidi d'atur. Després el subtràmit depenent de l'elecció anterior. I finalment el NIF.
2. Elecció de canal i oficina
3. Validació
4. Dia i hora de la cita
5. Dades personals
6. Cita|Citació prèvia
Sense acudir a l'oficina
No obstant això, alguns tràmits es poden realitzar de manera senzilla, àgil i segura, de forma electrònica (sense acudir a l'oficina):
- Sense signatura electrònica, a través del Formulari de presol·licitud i tr@mites.
- Si disposa de DNI electrònic, certificat digital o usuari cl@ve, a la seu electrònica del Sepe.
Entre els tràmits en línia, destaquen els següents:
- Reconeixement en línia: Reconeixement automàtic de la prestació contributiva.
- Sol·licitud de prestacions: Presentació de les sol·licituds que seran tramitades posteriorment per les persones que gestionen les prestacions.
- Consultes: de l'estat de la teva prestació.
- Certificat d'empresa: consulta de les dades del certificat d'empresa.
- Modificació de dades bancàries.
- Obtenció de Certificats de la prestació (de situació, IRPF, imports percebuts, etc.).
Així mateix, existeix una àmplia informació de prestacions d'atur (no exigeix cap identificació)
- Guies informatives, preguntes freqüents, informació estàtica.
- Carpetes informatives i models d'impresos.
- Simulador de prestacions per obtenir informació sobre la possible prestació que li pot correspondre.
No obstant això, també es pot omplir i descarregar l'imprès de sol·licitud de prestació d'atur a través de Modelos d'impresos, que es podrà presentar juntament amb la documentació necessària, en qualsevol registre de l'Administració Estatal i Autonòmica, i de les Administracions Locals, en aquest últim cas, sempre que tinguin subscrit l'oportú conveni (art. 38 de la Llei 30/1992. de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les administracions públiques i del Procediment Administratiu Comú).