Moltes marques ja anuncien el compte enrere pel Black Friday i, sense concretar la data, anuncien que arribarà en qüestió d'hores i dies. Malgrat que la seva data oficial és el 24 de novembre, de la mateixa manera que passa amb les rebaixes, aquest dia també s'ha desvirtuat. Així doncs, sota el lema 'avança't al Black Friday', marques de roba, botigues de petit comerç o grans plataformes ja tenen un 20% de descompte, com a mínim, en algunes peces. A més, també es fa coincidir el mes de novembre amb els dies de 'venda privada' que es dona com una mena de benefici previ als socis d'aquests perfils per davant del comprador no registrat.

De totes maneres, el Black Friday segueix una pauta a grans trets. Tal com hem indicat anteriorment, enguany, el Black Friday es durà a terme el divendres 24 de novembre, encara que és important destacar que aquesta 'festivitat' ha evolucionat. Si bé abans durava un sol dia, a l'era del comerç en línia, l'emoció s'estén durant tota la setmana, popularitzant-se la Setmana del Black Friday. Així i tot, no es pot afirmar amb exactitud quan acaba, ja que cada negoci fixa les seves pròpies dates.

Durada

Des del punt de vista operatiu, la incorporació del Black Friday ha suposat a Espanya un repte per a les empreses i les seves cadenes de valor, tant si venen en línia com si ho fan en un entorn físic o híbrid. Així ho conclou l'Associació de Consumidors ANGED. En primer lloc, perquè es concentra un alt volum de compres en un temps molt curt, cosa que obliga a reforçar la gestió d'aprovisionament, estocs, logística, darrera milla, reposicionament, etc. Pel que fa a la gestió d'equips, s'han ampliat els períodes tradicionals de contractació de personal per a la campanya de Nadal i s'hi han incorporat nous perfils. Finalment, a les botigues físiques també suposa un desafiament integrar tots aquests processos, als quals s'inclouen moltes vegades la gestió postvenda.

Millor abans que després

A grans trets, és difícil posar una data concreta amb la qual s'acaba el Black Friday. Normalment, pot ser el mateix 24 de novembre, es pot allargar tres dies com fan molts, fins al 27 de novembre, o d'altres que com a màxim ho estiren una setmana més. En tot cas, les dates clau és millor fixar-les en l'abans de la gran data marcada que en el després. Les marques competeixen per ser les primeres i si perllonguen molt aquesta campanya, es pot 'col·lapsar' amb la de Nadal. Per tant, amb l'objectiu de mantenir vives ambdues campanyes, sempre és més interessant fixar-se en les dates clau que ja comencen a sortir tot just passat Tot Sants.

Què fan grans i petits?

A tall d'exemple, Amazon comença la seva setmana del Black Friday el dia 17, però abans els usuaris de la plataforma poden trobar ofertes anticipades a diversos productes de la plataforma. Worten és una altra de les cadenes de botigues que fan servir tot el novembre per oferir millors preus, amb ofertes que van començar el 31 d'octubre i acabaran el dilluns 27 de novembre. MediaMarkt té en marxa les seves ofertes a la campanya, que formen petits períodes d'ofertes al llarg del mes, una de les primeres acaba el 10 de novembre. FNAC es va avançar el 5 de novembre amb la primera tanda d'ofertes i s'espera a la del 24 per tornar a repetir. I el mateix camí segueix altres perfils com la Roca Village que fa coincidir en aquest període la venda privada o el Grup Selecta Vidal que, amb un marcat perfil cap al comerç de proximitat, ja ha posat molts dels seus pantalons i samarretes al 20% de descompte.

Coneix les dates de tots ells

Marca en el calendari les dates amb les quals donen el tret de sortida les següents marques:

  • Amazon: serà el 27 de novembre encara que ja al 17 hi haurà ofertes.
  • El Corte Inglés: 23 de novembre a plataforma i centres físics i els clients ja podran gaudir d'alguns descomptes des d'aquesta mateixa setmana.
  • MediaMarkt: 23de novembre encara que ja hi ha algunes ofertes i s'allargaran tota la setmana.
  • Zara i Inditex: 23 de novembre a partir de les 20h en format en línia
  • Ikea: ja han començat els special prices i el 18 i 25 de novembre se subhastaran més de mil articles amb un preu de sortida rebaixat fins a un 90%.
  • Mango: el 23 de novembre en plataforma digital i botigues físiques.
  • Nike: comencen a les 00:00 del 24 de novembre i duren 72 hores fins diumenge.
  • Decathlon: comencen a haver-hi algunes ofertes, però les decolucions només seran vàlides fins al 31 de gener.