Aquest dijous arrenca oficialment la celebració de la Copa Amèrica de Vela a Barcelona, un esdeveniment que s’estrena a la capital catalana amb molt bons pronòstics, entre ells l’impacte econòmic que s’espera que deixi a la ciutat: 2.285 milions per l’activitat productiva global, segons l’últim estudi realitzat per la Universitat Pompeu Fabra. En l’informe es detalla que les despeses dels més de 2,5 milions de visitants que arribaran a Barcelona com espectadors a les regates serà de 689 milions d’euros, el 61% de totes les despeses (1.115 milions) que tindran impacte a la capital catalana. Aquesta xifra inclou la despesa dels espectadors de fora de Catalunya, els que arribin de fora amb iots de luxe, els patrocinadors i els mitjans de comunicació, de nou, de fora de Catalunya.

Audiència, imatge i prestigi per a la ciutat. Són els reclams més importants d’aquest esdeveniment per a comerciants, hotels i el sector de la restauració i el lleure. L’esmentat informe determina que la repercussió econòmica de la despesa amb impacte es reparteix de forma desigual segons els diferents sectors econòmics. El 60,6% de la despesa directa total anirà a parar al sector del comerç, transport i hoteleria. Si la distribució per sectors es mira des de la perspectiva de l’impacte total que genera la despesa amb impacte aleshores el percentatge que va a parar al comerç, transport i hoteleria és el 43,3% del total.

Davant d’aquesta previsió, el sector del comerç de Barcelona es pregunta quin pessic li correspondrà i quin interès despertarà entre els visitants anar a comprar, ja que no es tracta d’un turista que ve a passar uns dies de vacances. A més, l’experiència de la competició en altres llocs del món evidencia que es tracta d’un visitant d’alt poder adquisitiu.

Val a dir que si una cosa té aquest esdeveniment esportiu és que té una durada llarga, de dos mesos, començant aquesta setmana i acabant l’últim del mes d’octubre, per tant, el balanç no serà immediat. De fet, el mateix Ajuntament de Barcelona ha encarregat un estudio posterior a l’esdeveniment per avaluar l’impacte econòmic.

20240801 PASSEIG DE GRACIA lladró botigues luxe / Foto: Montse Giralt
El passeig de Gràcia, l'àrea amb més comerços de luxe. / Foto: Montse Giralt

L'actual vicepresidenta de la 37 America's Cup Event Barcelona, Aurora Catà, opina que en tractar-se d'un esdeveniment de llarga durada, els equips i les seves famílies, unes 300 persones per equip, fa molts mesos que estan establerts a Barcelona, ​​així com els proveïdors i empreses associades a l'organització i els equips. "Tots ells fa temps que fan vida aquí, comprant a les botigues locals i anant a restaurants locals", manifesta. Pel que fa als aficionats, amb una durada de deu setmanes, "l'America's Cup representa un model turístic sostenible, no estacional, que permet als visitants planificar la seva assistència en diferents moments, evitant així la massificació i oferint una oportunitat continuada de gaudir de la ciutat. Aquesta característica afavoreix l'economia local en promoure un flux constant de turistes i activitat comercial", ha declarat a ON ECONOMIA.

Anirà per barris

Aquest és l’aspecte que més valoren els comerciants. “No tenim referents de què pot passar, perquè no s’han celebrat esdeveniments esportius a Barcelona d’aquestes característiques, però tot apunta que les ubicacions més properes a la zona on es desenvolupen les regates es beneficiaran del flux de visitants”, assegura Antoni Torres, president de Pimec Comerç.

Si més no, algunes incògnites estan per resoldre, com quins desplaçaments faran els espectadors, si buscaran temps per anar a comprar, per quin tipus de producte poden estar interessats... El responsable de Pimec Comerç explica que aquest visitant té capacitat de compra, per tant, “el luxe ja el tenen al seu abast en els seus llocs de residència”. “El que creiem és que a Barcelona buscarà el producte local que els pot oferir el comerç de proximitat que té la ciutat”, argumenta Torres, i valora que el sector comercial de la capital catalana és un dels més densos de les principals ciutats europees.

“Hem de pensar que Barcelona té una densitat comercial molt potent, de 1.300 establiments per cada quilòmetre quadrat, quan aquest indicador queda rebaixat a més o menys 500 comerços per quilòmetre quadrat a París o al voltant de 400 en el cas de Londres”, exposa Torres.

Malgrat la tendència a l’estandardització del comerç, “Barcelona té molts establiments amb producte local o de proximitat que ens dona un avantatge competitiu”, que en el cas dels seguidors de la Copa Amèrica de Vela pot despertar interès perquè busquin “un producte singular, amb caràcter local”, diu Torres i afegeix que “Barcelona és una marca mundial que ofereix disseny, qualitat, innovació...”.

Es compra més al setembre i a l'octubre

Amb 2,5 milions de visitants que s'espera que arribin a la ciutat des d'ara i fins a finals d'octubre "hi haurà un flux de gent en moviment que serà bo per al comerç, encara que no sabem com avaluar-ho ara mateix", coincideix en opinió Joaquim de Toca, portaveu de l'associació comercial Barcelona Oberta. Però malgrat que anar a comprar no sigui per cas el seu principal objectiu, "la competició esportiva està molt centrada en un espai de temps que va de les 14:00 hores a les 17:00 hores, per tant, probablement abans o després els espectadors passejaran per la ciutat i visitaran els seus espais culturals i tindran oportunitat d'entrar als comerços", manifesta el membre de Barcelona Oberta, una entitat que agrupa els 21 principals eixos comercials i turístics de Barcelona.

El portaveu de Barcelona Oberta considera que el públic de la Copa Amèrica de Vela és molt transversal i tenint en compte "la bona i variada oferta comercial de la ciutat, tots els eixos de la trama urbana en poden sortir beneficiats". Posa d'exemple l'experiència de compra que tenen a la ciutat els visitants que venen per seguir el campionat de Fórmula 1, al Circuit de Catalunya, a Montmeló. A més, De Toca insisteix en la durada de la Copa Amèrica, d'agost a finals d'octubre, una circumstància que afavoreix el comerç, perquè "habitualment el tiquet de compra dels turistes és més alt els mesos de setembre i octubre que no pas al juliol i a l'agost, ja que no passen tanta estona a la platja i tenen altres preferències, no només fer unes vacances de sol i platja". 

Favorable pel 25% dels establiments

Ben segur que, a parer de les associacions de comercials, els eixos més cèntrics i més pròxims a la celebració de l’esdeveniment trauran profit d’aquests trets diferencials i de la presència dels visitants. L’últim baròmetre de Comertia n’és una mostra, ja que un de cada quatre marques comercials d’aquesta entitat (un 25%) considera que aquest gran esdeveniment tindrà afectació directa en la facturació del seu negoci pel tipus de producte que ofereixen i la seva ubicació. Per contra, un altre 48% considera que no augmentaran la facturació, “tenint en compte la diversitat de producte que ofereixen els nostres associats molt centrats en l’alimentació, la decoració de la llar o productes d’ús personal”, adverteix el president de Comertia, Ignasi Pietx. Més enllà de la restauració, hi ha un segment d’establiments adreçats a la celebració d’esdeveniments que sí que en sortiran beneficiats perquè estan oferint serveis a les empreses que competeixen i als patrocinadors del certamen.

És en general, “la captació i atracció de turisme de qualitat d’aquest esdeveniment és el que més ens interessa com a promoció de la ciutat i del país”, manifesta el president de Comertia, l’associació catalana de l’empresa familiar del sector del retail. “Esdeveniments d’aquest alt nivell i prestigi perpetuen la promoció i la visibilitat de la ciutat i del país i consoliden la posició prime de Barcelona com a destí d’interès de primer ordre mundial”, insisteix Pietx.

El port de Mataró
Imatge del port de Mataró. Foto: Port de Mataró

El president de Comertia sí que destaca que hi ha uns efectes col·laterals que beneficien l’àrea d’influència de Barcelona. Pietx es refereix a l’increment de determinats serveis que s’ha detectat a poblacions com Mataró, Sitges o Vilanova i la Geltrú que tenen una important infraestructura portuària, on han atracat embarcacions d’alguns dels participants en la Copa Amèrica de Vela i també dels afeccionats d’aquest esport provinents d’arreu del món.

Allotjament i diversió

El que està clar és que participants en la competició i espectadors han disparat la demanda de múltiples serveis i també d’allotjament i han despertat l’optimisme entre l’hostaleria i la restauració i les activitats de lleure de la ciutat.

El Gremi d’Hotels de Barcelona preveu una prevé una ocupació del voltant del 87% durant els mesos que dura la competició i destaca també que és sobretot un esdeveniment que té molt ressò comunicatiu i que els visitants que arrossega tenen alt nivell adquisitiu. El director general de l’entitat, Manel Casals manifesta que la demanda està en línia amb el bon moment que viu la ciutat i la Copa Amèrica de Vela “un molt bon parador internacional per a la ciutat”.

Segons el Gremi de Discoteques de Barcelona i Província i FECALON, la facturació en bars i discoteques augmentarà un 3,66% respecte als mesos d’agost, setembre i octubre de 2023, i els locals del Front Marítim podrien veure un increment del 35%. Es crearan més de 100 ocupacions en el sector, i el 86,6% dels locals considera que l’esdeveniment tindrà un impacte positiu a la ciutat. Les accions inclouen reforç de campanyes de màrqueting, organització d’esdeveniments i millores en l’atenció al turista. A més, s’han planificat activitats temàtiques i col·laboracions per a maximitzar l’impacte de l’esdeveniment.