El controvertit projecte per ampliar l’aeroport del Prat per mitjà d’una nova pista sustentada sobre el mar també formarà part de les propostes que està analitzant la comissió de treball que va constituir la patronal Foment per escatir quin ha ser el planejament que Aena i la Generalitat haurien d’executar per garantir la competitivitat d’aquesta infraestructura.

La incorporació d’aquest projecte que ha dissenyat un grup d’experts s’ha fet tot i les primeres advertències sobre el mateix que va fer Foment del Treball per considerar que la idea de construir una pista sobre el mar seria més costosa del que s'ha apuntat (uns 2.200 milions d’euros) i tindria un greu impacte ambiental.

El president de l’esmentada comissió, Lluís Moreno, ha concretat que fins al moment han rebut o recopilat un total de nou projectes “clarament diferenciats”, entre els quals hi hauria des d’algunes propostes de les administracions públiques com de les diverses iniciatives privades, segons es desprèn de les seves inconcretes declaracions. I, per tant, la de la pista sobre el mar, “n’és una més”.

El propòsit del grup de treball, que configuren 42 professionals de diferents àrees i entitats econòmiques i socials, és entregar un document on es tindrà en compte el parer de les més de 30 persones que compareixeran davant el grup de treball per exposar la seva opinió tècnica i mediambiental sobre la viabilitat d’una ampliació de les pistes de l’aeroport del Prat.

Foment defensa l'ampliació i vol generar el consens necessari entre el Govern i Aena per enllestir-la el més aviat possible. En aquest sentit, el president de la patronal Josep Sánchez-Llibre ha apuntat a què la comissió tècnica d’estudi del projecte a què es van comprometre PSC i ERC -dins de la negociació dels pressupostos de la Generalitat per al 2023- es convocarà passades les eleccions municipals, “tot em fa pensar que seria el mes de setembre vinent”. Sánchez-Llibre ha concretat que la comissió també vol escoltar a la Generalitat, un cop tinguin tota la documentació recopilada i abans d'elaborar el dictamen final, del qual ha dit que "en sortirà la solució més verda, més ecològica, més sostenible i més eficient per aconseguir el consens de totes les parts i el suport de la ciutadania ". "Hem de fer possible la continuitat de la infraestructura aeroportuària perquè Barcelona mantingui el seu lideratge internacional", ha concretat i ha manifestat que "quan les administracions no es posen d'acord, la societat civil s'ha de posar en marxa. Estic convençut que dissenyarem un full de ruta adequat".

En aquest sentit, segons Foment, l'ampliació del Prat ha de facilitar que les instal·lacions puguin absorbir els cinc milions de viatgers que, segons Aena, van haver de fer escala en algun altre aeroport el 2019, i passar de les 40 connexions internacionals actuals a unes 80 connexions. Des de fa mesos, han avaluat moltes propostes, "també imaginatives", ha apuntat Moreno, i apostaran per un escollir els aspectes que "optimitzi no solament el trànsit aeroportuari, sinó també la governança de l'aeroport, el medi ambient i l'urbanisme del complex del sud de l'àrea metropolitana". Amb això ha volgut dir que, en principi, no és triarà una proposta sinó que determinaran els aspectes imprescindibles per dissenyar un projecte viable.

foment
El president de Foment, Josep Sánchez-Llibre, i Lluís Moreno, que lidera el grup de treball. | Miquel Vera |ACN

Les nou alternatives, en qualsevol cas, formen part de les possibilitats ja conegudes, que es poden dividir en tres àmbits: estendre la tercera pista, en línia amb el que planteja el gestor aeroportuari, Aena; una pista marina, com planteja el grup liderat per Coello; o canviar l'actual operativa de pistes sense ampliar la infraestructura, fins ara rebutjada per les administracions per les molèsties per sorolls que generaria a veïns de Gavà i Castelldefels.

El president de la comissió, Lluís Moreno, ha explicat que l'objectiu és aconseguir que "tothom es posi les piles i es facin els deures" i ha assenyalat que és Aena qui té, en les paraules, moltes tasques pendents. En aquest sentit, ha recordat que Aena és la primera interessada en què el Prat funcioni bé i no es col·lapsi perquè és la infraestructura aeroportuària més rendible d'Espanya i ha dit que això també "ha de repercutir" a Catalunya i no només alimentar ampliacions d'altres aeroports com el de Madrid-Barajas.

Moreno ha insistit en què no s'ha de tenir una visió curtplacista per encarar la remodelació del Prat, no obstant això, els impulsors del grup de treball volen fer una proposta que descarti convertir l'aeroport de Barcelona en un hub perquè implicaria "deixar el 80% de les operacions aèries que tinguessin origen o destí Barcelona en mans d'una únicament companyia i això, que es respectable, ens abocaria a un aeroport no democràtic", ha sentenciat Moreno.