Aquest estiu ha estat marcat per l'increment desmesurat del preu dels combustibles d'automoció a causa de l'increment del preu del petroli per les retallades de producció de l'OPEP. Així, la decisió del cartell de productors ha elevat des de 72 euros el barril de Brent a finals de juny a un pic de 87 el 10 d'agost, quan es va iniciar un descens fins als 82 dòlars. Tanmateix, a partir del 24 del mes passat inici un nou ascens fins a vorejar els 90 aquest dimecres. A Espanya es calcula que des d'inicis de juliol, quan es va iniciar una senda alcista que ha perdurat fins ara, el cost d'omplir el dipòsit s'ha encarit una mica més d'un 8% en el cas de la gasolina i un 12% el gasoil.

Una tendència mimètica a tots els països de la Unió Europa (UE) que ha provocat un descens de les vendes d'un 1,1% el juliol respecte a juny, segons dades d'Eurostat. Una baixada que contrasta amb el comportament del mes de juliol de 2022, en plena escalada de preus del petroli i els combustibles per la invasió d'Ucraïna. Si el juliol de 2023 la compra de combustible s'ha desplomat un 1,1% en el conjunt de la UE, el juliol de 2022 va créixer un 0,4% en termes mensuals, arrossegat per l'inici de les vacances.

Tanmateix, malgrat el creixement generalitzat del preu de gasolines i gasoils que s'ha mantingut durant el mes d'agost, el consum no s'ha comportat de la mateixa manera a cada país membre de la UE. Dels 23 països (falten Grècia, Txèquia, Itàlia, Finlàndia i els Països Baixos) sobre els quals l'oficina estadística de la Unió Europea ha aportat dades del mes de juliol, en 13 ha descendit el consum de combustible respecte a juny, malgrat l'inici de les vacances, en 9 ha augmentat i a Bèlgica es va comprar el mateix combustible que al juny. No obstant això, les caigudes han estat en general més voluminoses que les pujades.

Espanya és entre els Estats on al juliol es va vendre més combustible que el juny, un 0,2%, que es podria atribuir al turisme més gran i, per tant, a un augment de cotxes amb matrícules estrangeres i de lloguer. Tanmateix, els països on més ha augmentat el consum de combustible aquell mes han estat Hongria (2,9%), Malta (2,6%) i Eslovàquia (2,4%). Si bé Malta té un fort component turístic, els altres dos no i, en qualsevol cas, la presència d'estrangers a Espanya és, amb molta diferència, la més alta de tota la UE. També va créixer el consum a Polònia (0,8%), a Àustria i Lituània (0,6%), Irlanda (0,4%), Estònia (0,3%) i tanca el grup Espanya amb l'increment del 0,2% del consum de combustibles al juliol.

Al contrari, on més van caure les vendes de combustibles, amb un 10%, ha estat a Croàcia (igualment turístic), i a continuació Bulgària (4,6%), França (3,2%); Suècia (2,3%), Eslovènia (2%), Xipre i Noruega (1,7%), Luxemburg (1,6% de caiguda), Dinamarca (1,5%), Romania (1,2%), Alemanya i Portugal (0,9%) i Letònia (0,2% de baixada). No obstant això, el descens del consum de combustibles de juliol, encara que és cridaner per l'inici de les vacances, no ha estat l'únic des de començament d'any. Al gener va caure un 2,6% respecte a desembre (lògic per les vacances de Nadal), però també el febrer, un 1,3%, i sorprenentment l'abril, un 2,3%, malgrat la Setmana Santa.

Caiguda del consum global

La caiguda del consum dels combustibles ha arrossegat al consum en general (no només combustible) als comerços del conjunt de la Unió Europea, que ha descendit un 0,3% en el conjunt de la UE, quan al juny creixia un 0,2%. Igualment, és cridaner el descens el juny, en plenes vacances, un dels mesos més consumistes de l'any. En qualsevol cas, des d'Eurostat adverteixen que la baixada del consum al juliol es deu, en exclusiva, al descens de les compres de les gasolines i el dièsel, ja que en el conjunt de la Unió Europea el consum dels aliments, begudes i tabac va augmentar un 0,2% i un 0,6% per als productes no alimentaris.

Entre els estats membres dels quals Eurostat disposa informació, les disminucions mensuals més grans del volum total del comerç al detall es van registrar a Dinamarca i Irlanda (-2,3% en ambdós casos), Països Baixos (-1,4%) i Luxemburg (-1,3%). I els augments més grans es van observar a Portugal (+1,1%), Suècia (+1,0%) i Xipre (+0,8%). Espanya, del costat dels països on van augmentar la compres, el consum minorista creix un discret 0,4%.

Mesurant en termes anuals, juliol de 2023 comparat amb juliol de 2022, el volum del comerç a la menuda va disminuir un 1,2% per al conjunt de la Unió Europea, empès pels carburants d'automoció que acumulen una baixada del 3,9% en els últims dotze mesos, mentre que pugen un 2,2% les copres d'aliments, begudes i tabac i un altre 1,1% per als productes no alimentaris. Entre els estats membres per als quals es disposa de dades, les disminucions anuals més grans del volum total del comerç a la menuda es van registrar a Eslovènia (-16,3%), Estònia (-8,6%) i Hongria (-7,6%). Espanya es col·loca com el país on més ha augmentat el consum a la menuda en termes anuals, el 8,6%, a Xipre un 8,0% i Luxemburg el 6,9%.