El paquet fiscal aprovat pel Consell Executiu aquest dimarts ha inclòs l'exempció del pagament d'impostos en la compra de cotxes elèctrics purs, sempre que es realitzi entre particulars. Entre les mesures que se sotmetran en els pròxims dies al Parlament es “fixa un tipus 0% per a la compra de vehicles de zero emissions” en l'impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats (ITP/AJD). Actualment, el tipus que s'aplica és del 5% sobre el preu pagat pel cotxe (entre 4% i 8% en el conjunt de les comunitats autònomes). Aquest impost s'abona exclusivament si la compra de vehicle es realitza entre particulars —i, per tant, no és un cotxe nou, sinó de segona mà—.
Fonts de la Conselleria d'Economia i Finances confirmen que aquesta exempció es limita a la transacció entre particulars i recorden que les comunitats autònomes tenen potestat legal sobre l'ITP, però no sobre l'IVA —que s'aplica si el cotxe, encara que sigui utilitzat, el ven un comerciant—, ja que aquest impost depèn en exclusiva del Ministeri d'Hisenda. Així, si el cotxe fet servir s'adquireix un comerciant, s'haurà de pagar el 21% de l'IVA.
Actualment, la compra de vehicles elèctrics (amb etiqueta zero emissions) està dominat majoritàriament pel canal empresarial al mercat d'utilitzats. Joan Blancafort, secretari general de Fecavem, patronal dels concessionaris de Catalunya, assenyala que en els mesos de gener i febrer de 2025 s'han comprat 917 cotxes elèctrics fets servir al territori, dels quals 444 els han venut professionals de la compravenda; 374 per empreses i 11 per empreses de lloguer i, tan sols 69, s'ha transferit entre particulars. Per tant, l'exempció fiscal en la compra d'un elèctric de segona mà es limita al 7,5% del total.
El representant dels concessionaris de vehicles catalans assenyala que des del Govern no els havien comunicat la decisió d'exonerar del pagament de l'impost per la compra d'un elèctric utilitzat quan es realitza entre particulars i, encara que es congratula que la Generalitat doni suport a la compra de vehicles elèctrics, considera negativa la mesura, ja que suposa fomentar la venda entre particulars deixant fora el canal professional. El que minva les garanties del comprador perquè, com assenyala Blancafort, el comerciant està obligat a garantir les peces en funció dels anys d'ús, mentre que el particular no. Al comprador només li queda acudir als tribunals si té problemes amb un cotxe adquirit a un particular.
IVA contra ITP
L'exoneració de l'ITP trenca un delicat equilibri entre el canal de particulars i el dels professionals. Quan l'operació es realitza entre particulars, el comprador ha d'abonar a Catalunya el 5% del preu que ha abonat: si el cotxe li ha costat 15.000 euros, haurà de pagar 1.125 euros per l'impost de transaccions patrimonials. Teòricament, si l'adquirís a un comerciant, hauria d'abonar un 21% d'IVA; 3.150 euros. Tanmateix, és molt més econòmic, ja que l'IVA s'ha dissenyat per a béns de primera mà, s'aplica un IVA del Règim Especial de Béns Utilitzat (Rebu) que evita que es pagui dues vegades aquest impost pel mateix producte.
Així, tornant a un cotxe pel qual s'ha pagat 15.000 euros, el comprador no ha de pagar l'IVA per la totalitat del preu, sinó només per la comissió —guany— que obtingui el venedor professional. Eric Iglesias, president de l'Associació Nacional de Comerciants de Vehicles, d'àmbit nacional, però amb seu a Barcelona, explica que el comprador ha de descomptar el que va pagar pel cotxe, a més d'altres possibles despeses com la posada al punt del vehicle i despeses estructurals del seu negoci. Per tant, a la factura el venedor ha de detallar quina part del preu total està exempt de l'IVA i quina part —la seva comissió— està gravada amb l'IVA. El que abarateix molt els impostos si s'adquireix entre el canal professional: si el guany fos de 4.000 euros, el comprador només ha d'abonar el 21% d'aquesta xifra, 840 euros, per sota dels 1.125 que pagaria per ITP.
Reticències al Rebu
Però amb l'exoneració proposada per la Generalitat, aquest equilibri salta pels aires, ja que ara el cost de l'ITP serà nul, mentre que es manté l'IVA Rebu. A més, Iglesias assenyala que no tots els comerciants apliquen el Rebu, perquè suposa revelar el marge de benefici que obté per la venda d'aquest cotxe al comprador. En aquest sentit, des d'Ancove demanen al Govern que la mesura de l'exoneració dels impostos en la venda de cotxes utilitzats no impliqui un perjudici per a les comerciantes professions.
I recorda que en el cas dels vehicles elèctrics és especialment important la tasca dels professionals, ja que una de les reticències més grans que hi ha actualment en els elèctrics de segona mà, és la capacitat de càrrega real de les bateries. Conscients d'ells, els comerciants solen comprovar-la abans d'adquirir un cotxe elèctric per posar-lo a la venda, pel fet que el preu depèn en gran manera del desgast de la bateria. El que explica que les transaccions entre particulars es limitin al 7,5% del total del mercat dels utilitzats elèctrics, mentre que suposen el 35% per al conjunt del mercat de vehicles de segona mà a Catalunya.