El Consell de Ministres d'aquest dimarts aprovarà el conveni per finançar els nous accessos viaris i ferroviaris al Port de Barcelona, segons ha anunciat el ministre de Transport i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente.

Puente ha informat de l'aprovació del conveni aquest dilluns a Barcelona durant la cerimònia d'obertura d'un esdeveniment del Dia Marítim Mundial 2024 (imatge superior), organitzat anualment per l'Organització Marítima Internacional (OMI). Tanmateix, no va precisar els terminis d'execució.

El conveni és fruit d'un acord polític entre el Ministeri, Adif i el Port de Barcelona. Formalment, se signarà el 15 de novembre vinent a les instal·lacions portuàries. L'esmentat conveni recull com es repartiran els 730 milions d'euros per materialitzar els nous accessos viaris i ferroviaris, unes obres esperades des de fa temps per impulsar la competitivitat de la infraestructura marítima.

Puente es va congratular en anunciar l'aprovació del conveni, per part del Consell de Ministres d'aquest dimarts, així com la seva firma, prevista per al 15 de novembre, data que coincideix, segons va explicar, amb el seu aniversari.

L'esborrany del conveni es va aprovar el juny passat, després de la reunió de la comissió de seguiment del protocol de col·laboració per impulsar aquest projecte. De la inversió total, el Ministeri assumirà 263,8 milions d'euros, a través de la Direcció General de Carreteres; Adif 266,34 milions i el Port de Barcelona 200 milions més.

El Ministeri de Transports va licitar el novembre de 2023 el contracte de serveis per a la redacció del seu projecte de traçat i construcció, per un import de 2,9 milions d'euros; mentre que Adif va fer el mateix el juny passat, per 9,32 milions.

El Consell de Ministres ja va autoritzar al setembre passat que el Ministeri de Transports adquireixi els compromisos econòmics per a les obres dels nous accessos viari i ferroviari al Port de Barcelona.

Dos projectes

L'actuació s'ha dividit en dos projectes constructius. El Ministeri és responsable del Projecte 1, per al qual, al novembre de l'any passat, va licitar el contracte de serveis per redactar el projecte de traçat i construcció per 2,9 milions (IVA inclòs); i Adif és responsable del 2, la redacció del qual es va adjudicar el juny de l'any passat per 9,32 milions (IVA inclòs). El Projecte 1 inclou l'eix viari des del seu inici, des del quilòmetre 0 de la A-2 en ambdues calçades (a uns 1.000 metres al nord-oest de l'enllaç de Cornellà) fins al quilòmetre 0 +510 de l'eix principal.

El 2 inclou l'eix viari des del quilòmetre 0,510 de l'eix principal (abans de l'estrep 1 de l'estructura E10) fins al final d'aquest en el quilòmetre 5,143; l'enllaç amb Zona Franca i Polígon Pratenc; i tot l'eix ferroviari, del quilòmetre 0 al 2,125 (menys l'electrificació i instal·lacions de control, comandament i senyalització de l'anell ferroviari amb inici en el quilòmetre 2,040); i aquest projecte inclou el ramal de connexió amb la instal·lació ferroviària de Can Tunis.