La direcció general de Consum ha requerit informació a Lloguer Segur i a les altres agències immobiliàries per possibles pràctiques abusives contra llogaters en la gestió del lloguer. Basant-se en això, la direcció del Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 ha obert un expedient sancionador a una "gran agència immobiliària" que opera a tot el territori nacional, ha comunicat sense especificar el nom, encara que segons Facua, ha recaigut de Lloguer Segur.
Consum analitza possibles pràctiques abusives contra llogaters en la gestió del lloguer, per cobrar comissions il·legals i obligar els llogaters a contractar serveis no sol·licitats, ha informat aquest dijous el departament que dirigeix Pablo Bustinduy. Segons Facua, Lloguer Segur obligava els inquilins a abonar-los l'equivalent a un mes de renda més el 21% d'IVA, cobrament que justificaven en la prestació d'un "servei d'atenció a l'arrendatari", recull en una informació Europa Press.
Així mateix, revela que l'empresa ha contactat amb l'associació per assegurar-lo que, després de la seva denúncia, ha deixat d'imposar la contractació del servei i que, una vegada visitat l'immoble, facilita als usuaris que no volen contractar-lo les dades de contacte del propietari de l'habitatge. "Tanmateix, la direcció general de Consum hauria constatat en els últims mesos una sèrie d'irregularitats que l'han portat a incoar l'expedient sancionador a l'empresa", indica en un comunicat. La direcció general de Consum precisa que la iniciació d'aquest expedient sancionador no prejutja el resultat final de la investigació.
Facua afirma haver tingut coneixement per fonts alienes al Ministeri de què Lloguer Segur ha estat citada per presentar les seves al·legacions a la proposta de sanció. L'empresa també té l'opció de reconèixer la comissió d'una part o la totalitat de les infraccions per les quals ha estat expedientada, comprometre's a reparar-les i abonar la multa amb una significativa reducció del seu import.
D'aquesta manera, la direcció general de Consum ha requerit informació a Lloguer Segur i a les altres agències investigades després de rebre denúncies sobre aquest tipus d'accions per part del Sindicat de Llogateres-CECU, Facua i l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU).
Aquestes denúncies apunten a infraccions com el pagament d'una comissió per la gestió de l'arrendament, imposar la contractació d'una assegurança o l'obligació de contractar serveis no sol·licitats pel llogater.
Una mesura contra la llei
En aquest sentit, Consum recorda que la Llei d'Habitatge prohibeix expressament traslladar als inquilins les despeses de gestió immobiliària i de formalització del contracte. Així mateix, indica que aquestes clàusules o pràctiques podrien ser constitutives d'infraccions que, segons la Llei de Defensa dels Consumidors, podrien qualificar-se com greus o molt greus.
En cas de ser considerades infraccions greus, les multes podrien ser de fins i tot 100.000 euros, podent sobrepassar-se aquestes quantitats fins a assolir entre quatre i sis vegades el benefici il·lícit obtingut. Si es qualifiquessin de molt greus, les multes podrien arribar fins al milió d'euros, podent superar-se aquesta quantitat fins a assolir entre sis i vuit vegades el benefici il·lícit obtingut.
Aquest nou procediment de sanció per part de Consum s'uneix a l'expedient sancionador que el Ministeri va obrir fa tres mesos, també en l'àmbit de l'habitatge, a una plataforma dedicada al lloguer d'habitatges turístics.
En aquest cas, l'expedient es va posar en marxa perquè aquesta plataforma manté milers d'anuncis d'allotjaments d'aquest tipus que van ser catalogats com a publicitat il·lícita per suposar una infracció de la Llei General per a la Defensa de Consumidors i Usuaris.
La direcció general de Consum va sol·licitar la plataforma que retirés de forma imminent aquests anuncis i, davant de la seva negativa, se li va incoar l'expedient.
Sancions a habitatges turístics
En aquesta mateixa línia, Consum va obrir al febrer expedients sancionadors a empreses que administren habitatges turístics en diferents comunitats autònomes després de detectar-se que aquestes gestores estarien oferint "informació falsa o informació que, fins i tot sent veraç, pot induir a error als destinataris, pel seu contingut o presentació," que suposaria una pràctica enganyosa susceptible d'alterar el comportament econòmic, com defineix l'Article 5 de la Llei de Competència Deslleial.
Això és, per exemple, indicar a l'anunci que qui gestiona un allotjament turístic és una persona particular, o algunes, quan en realitat es tractaria d'una empresa. El Ministeri que dirigeix Pablo Bustinduy defensa que l'habitatge és un dret i un bé de primera necessitat emparada per la llei.
Totes aquestes iniciatives, destaca Consum, s'emmarquen en l'objectiu fixat com a acció prioritària del Ministeri de protegir els drets dels consumidors en l'accés a l'habitatge.
Sobre els drets dels llogaters, des de Consum ja s'han dut a terme accions informatives amb els operadors del mercat sobre potencials conductes abusives als contractes de lloguer. Es tractarien de pràctiques que també són contràries a la normativa vigent, com exigir a llogaters el pagament de fiances desproporcionades, que assumeixi garanties addicionals o que hagi de pagar mensualitats avançades.