El Ministeri de Consum ha imposat una sanció històrica a quatre aerolínies de baix cost per un import total de 150 milions d'euros. Ryanair, Vueling, Volotea i EasyJet són les companyies multades pel Ministeri que dirigeix Pablo Bustinduy i que hauran d'atendre aquest pagament per vulnerar els drets dels viatgers. No obstant això, es tracta d'una sanció recurrible tant per via administrativa com per via judicial.

Fonts de Consum confirmen a ON ECONOMIA que es tracta de diversos expedients sancionadors oberts el 2023 arran de les denúncies rebudes per diferents organitzacions de consumidors. Les associacions demanaven d'investigar les següents quatre pràctiques que poden ser considerades abusives:

- Cobrar un suplement per la reserva de seients contigus per acompanyar de menors i persones dependents.

- Falta de transparència en la informació precontractual sobre el preu final del servei.

- Cobrar un suplement per l'equipatge de mà dels passatgers

- No permetre el pagament en metàl·lic a l'aeroport per aquests o altres serveis addicionals.

La direcció general de Consum va instruir la investigació i va enviar les propostes de sanció i les raons a les companyies afectes. Les aerolínies van realitzar llavors al·legacions davant de la secretaria general de Consum i Joc, que va estudiar les al·legacions i les propostes de resolució de la direcció general i va dictar una resolució que va ser comunicada setmanes enrere a les aerolínies afectades.

Conclou així l'expedient que va obrir el juny de 2023 per investigar si aquestes pràctiques de les esmentades companyies són abusives o deslleials i si contravenen, de forma generalitzada, la normativa de consum. No obstant això, les aerolínies poden recórrer, primer, mitjançant un recurs d'alçada davant del ministre de Consum i, una vegada exhaurida la via administrativa, a través dels tribunals. En aquest cas, davant de l'Audiència Nacional.

Llavors, cal continuar pagant l'equipatge de mà?

Davant de la qüestió de si a partir d'ara, més enllà del recurs, les aerolínies estan obligades a no cobrar per l'equipatge de mà, fonts del Ministeri de Consum indiquen que les aerolínies "tenen l'obligació de vetllar pel compliment de la llei, garantir el respecte als drets de les persones consumidores i el deure d'oferir les màximes garanties a les companyies afectades".

Segons explica la OCU, "en la resolució, el Ministeri deixa clar que, partint de la legislació vigent i jurisprudència que la interpreta, les companyies aèries tenen dret a determinar les mesures i pesos de l'equipatge de mà que pot emportar-se a bord, però no per això poden cobrar cap import extra per aquest equipatge".

Per la seva part, des de l'associació d'usuaris financers Asufín, assenyalen que "amb l'esmentada multa, a més de la impossibilitat de continuar realitzant aquestes pràctiques com a sanció accessòria, conclou així l'expedient que va obrir el juny de 2023 per investigar si aquestes pràctiques de les esmentades companyies són abusives o deslleials i si contravenen, de forma generalitzada, la normativa de consum".

Facua adverteix que els consumidors "tenen dret a reclamar la devolució d'aquests càrrecs extra" i assenyala que està tramitant nombrosos casos en defensa d'afectats. En cas de rebre resposta negativa de les aerolínies, l'associació els insta a interposar denúncies davant de les autoritats de consum de les seves comunitats autònomes sol·licitant sancions i a acudir als tribunals. En aquest sentit, indica que es pot fer sense cap cost, ja que per a quantitats inferiors a 2.000 euros no és obligatori acudir amb advocat ni procurador.