La contractació d'espai logístic a Catalunya ha caigut un 57% en el primer trimestre del 2024 respecte a l'exercici anterior. La falta de naus, l'escassetat de sòl i el descens del comerç online són els principals factors que provoquen aquesta situació, segons un informe sobre el sector elaborat per la consultora JLL. Es tracta d'una tendència que ha provocat pressió a l'alça en els preus dels lloguers de la logística.
Durant els tres primers mesos de l'any s'han contractat 95.000 metres quadrats d'espai logístic, la qual cosa suposa un descens del 57% respecte al mateix període de l'any anterior i un 16% menys que el trimestre anterior. D'aquesta manera, l'"alentiment" del mercat a Catalunya continua "principalment per la limitada disponibilitat de naus i l'escassetat de sòl disponible", destaca l'informe.
Així mateix, des de JLL conclouen que un altre dels factors importants en la caiguda de la contractació d'espai ha estat el descens del comerç online. "També ha influït una activitat més continguda per part d'operadors d'e-commerce, que solen ocupar més dimensions", s'extreu de l'informe.
Tot això ha suposat que la taxa de disponibilitat de naus registri percentatges molt baixos, especialment a les zones més properes a Barcelona. En aquest sentit, a la primera corona, la més enganxada al centre de la capital, la desocupació de naus se situa en mínims de l'1,6%, davant el 3,5% de la segona corona i a l'11,7% de la tercera, "impulsada per l'acabament en el quart trimestre del 2023 de 100.000 metres quadrats de producte especulatiu a la Bisbal del Penedès".
Així, la superfície logística buida a Catalunya suposa el 5,5% del total, amb més de 100.000 metres quadrats sense ocupar, davant els 130.800 metres de Madrid (8,4%). En l'àmbit estatal, els immobles buits assoleixen les 99 naus i els 1,8 milions de metres quadrats, el 7,5% de tota l'oferta disponible.
Els preus segueixen a l'alça a Catalunya
La segona corona ha estat especialment activa amb un 80% de l'ocupació, concretament, Santa Perpètua de Mogoda, on destaca el lloguer d'una nau 15.000 metres quadrats per part de Rijke España a G-Park. Quant als impulsors de la demanda, han estat principalment els operadors logístics denominats 3PL (Third Party Logistics), logística subcontractada per les grans empreses per enviar els seus productes. Aquest tipus de firmes han protagonitzat el 75% de la contractació.
Com a conseqüència del poc espai disponible i de la demanda més baixa, Catalunya ha registrat també un encariment dels lloguers al sector. "En el primer trimestre, segueix la pressió a l'alça en les rendes com a conseqüència de la limitació de l'oferta i escassetat de sòl disponible", apunta. D'aquesta manera, la renda prime, és a dir, de naus de primera qualitat, se situa en els 8,25 euros el metre quadrat al mes.
L'informe de JLL assenyala que s'han entregat durant aquest inici d'any gairebé 100.000 metres quadrats en 8 naus logístiques i espera que al llarg del 2024 es lliurin uns altres 261.000 metres quadrats de naus o un 40% especulatives o un 65% d'aquesta superfície situades a segona corona".
La contractació i els preus a Madrid es mantenen estables
A la banda contrària, es troba Madrid, on la contractació de naus logístiques es manté en la mitjana dels últims cinc anys per al primer trimestre de l'any. De fet, durant els tres primers mesos del 2024, va augmentar un 6% respecte al mateix període de l'any anterior i suposa un 26% més que en el quart trimestre del 2023.
La taxa de disponibilitat a primera corona de Madrid, la més propera a la capital, se situa en 12,3%. "Vallecas, Vicálvaro i Villaverde han experimentat un boom de nova oferta, impulsat per l'obsolescència de les naus existents i per unes previsions no complertes de creixement de l'e-commerce per a serveis d'última milla", assegura la consultora. Respecte a la segona i la tercera corona, la taxa de disponibilitat és del 6,1% i del 8,5% respectivament.
La tercera corona ha estat especialment activa, Alovera i Ontígola han atret el 60% de la contractació. En aquesta zona destaca el lloguer per part de la cadena polonesa de roba low-cost Pepco d'una nau de més de 47.000 metres, propietat de l'espanyola Merlin Properties i ubicada a Cabanillas del Campo, intervinguda per JLL. També ressalta el lloguer per part de Logisfashion d'una nau de 80.000 metres a Ontígola, sota la modalitat clau en mà.
En el cas de Madrid, els impulsors de la demanda també han estat els operadors logístics 3PL que han protagonitzat el 45% de la contractació. Respecte als preus dels lloguers, la consultora destaca que en el primer trimestre hi ha hagut estabilitat de rendes, "bàsicament per l'àmplia oferta de projectes especulatius que s'ha lliurat i es lliurarà en els propers mesos".
D'aquesta manera, s'observa que s'han entregat aquest inici d'any 89.000 metres quadrats a 5 naus logístiques, el 60% de les quals especulatives. Les perspectives són positives per a la resta de l'any, ja que es lliuraran 545.000 metres quadrats de naus logístiques o un 85% especulatives o un 50% d'aquesta superfície, situades a la segona corona".