Contractar un paquet complet, amb fix, mòbil, internet i televisió de pagament, s'ha encarit en els últims deu anys fins i tot un 42,2%. Si bé l'increment en comparació amb l'any anterior és lleuger i encara no han tornat al seu nivell més alt, els serveis contractats a tancament de 2023 reflecteixen una escalada gairebé constant en l'última dècada. No obstant això, el paquet sense televisió de pagament ha experimentat una evolució diferent fins a situar-se en nivells bastant més allunyats dels màxims que va aconseguir.
D'aquesta manera, s'observa que la despesa mitjana per llar d'aquest tipus de packs va tancar el 2023 en els 79,8 euros, segons les últimes dades publicades per la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC). Es tracta d'una xifra molt superior als 56,1 euros que les llars espanyoles destinaven de mitjana al tancament de 2014, encara que tan sols tres euros més que al terme de 2022.
Els paquets inclouen telefonia (fixa i mòbil), banda ampla (fixa i mòbil), accés fix i televisió de pagament, per la qual cosa es denominen packs o paquets quíntuples. En comparació amb l'any anterior, la despesa mitjana per llar es va encarir un 3,63%. En qualsevol cas, reflecteix fidelment l'augment progressiu de les tarifes que ofereixen les principals operadores del país que ofereixen serveis televisius, amb catàlegs que solen incloure sèries, cinema i, especialment, futbol i altres esports.
La despesa en paquets sense TV cau progressivament, en un context molt competitiu
Així, traient la televisió de pagament de l'equació, el denominat paquet quàdruple va finalitzar l'exercici amb una despesa mitjana de 43 euros per llar, el que suposa un augment d'a penes 0,10 euros d'un any per a l'altre. Llançant la vista una mica més enrere, en l'última dècada aquest pack s'ha encarit un 12,8%, però continua sent l'últim un de les dades més baixos registrats en la sèrie històrica que calcula Competència.
Concretament, és la segona despesa per llar més baixa registrada, només per darrere dels 42,9 euros registrats en l'últim trimestre de 2022. Així, per exemple, s'observa que el 2017 es van arribar a superar els 54 euros per casa amb telefonia (fixa i mòbil), banda ampla (fixa i mòbil) i accés fix.
La despesa ha anat descendint trimestre a trimestre, en un context marcat per la caiguda dels ingressos del sector per, entre altres coses, la cada vegada més competència que hi ha a Espanya. A un mercat molt atomitzat, se li suma la dura competència de les operadores virtuals i altres companyies low-cost que estrenyen des de baix amb agressives ofertes comercials.
Una situació que ha anat reconfigurant el mapa de les telecomunicacions al país, amb fusions com la d'Orange i MásMóvil, empitjorament de negocis com el de Vodafone fins a acabar en mans del fons Zegona o la carrera imparable de Digi, que no para de guanyar clients cada any obligant altres ensenyes a competir en el baix cost. Així mateix, les telecos proven de reestructurar-se per provar de ser més rendibles i estan aplicant acomiadaments col·lectius per reduir les seves plantilles en milers de persones.
Cada vegada menys llars tenen telefonia fixa
De les dades de la CNMC també s'observa una tendència clara relacionada amb la digitalització i és que cada vegada menys llars contracten serveis de telefònica fixa. "Respecte a la penetració dels serveis de comunicacions electròniques, la telefonia fixa va seguir la seva tendència a la baixa i era present a set de cada deu llars (69,7%), sis punts menys que fa dos anys (75,7%). Al contrari, la resta de serveis va continuar guanyant adeptes", destacava Competència en un comunicat.
En aquest sentit, a finals de 2023 la telefonia mòbil era present al 99,3% de les llars espanyoles, davant el 99% de 2022 i el 98,8% de 2021, mentre que internet estava en el 94,7% (93,4% el 2022 i 92,2% el 2021). També s'observa que el 89,2% de les llars a Espanya tenia banda ampla fixa a finals de 2023, per la qual cosa avança la seva penetració en comparació amb el 85,8% de 2021 i el 87,1% de 2022.
"Entre els usuaris amb servei mòbil, un 85,5% es connectava a internet utilitzant un servei de banda ampla mòbil contractat amb el seu operador i un 92,2% disposava d'un smartphone. Entre aquests, un 24% eren usuaris ocasionals o habituals de xarxes wifi obertes", destaca l'organisme.