La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha llançat una seria advertència al Ministeri de Sanitat i a Mónica García, sobre el projecte de Reial Decret que modifica la regulació sobre els productes del tabac i derivats. En el seu informe, l’organisme que presideix Cani Fernández adverteix que la limitació del contingut dels sobres de nicotina, a 0,99 mil·ligrams per sobre, proposta per la dirigent de MásMadrid, suposarà en la pràctica una prohibició encoberta de les bosses de nicotina actualment comercialitzades a Espanya i altres països europeus.

La mesura s’emmarca dins del Pla Nacional de Prevenció i Control del Tabaquisme 2024-2027 i afecta els productes emergents del mercat, com les bossetes de nicotina, els cigarrets electrònics i les herbes per escalfar. El Reial Decret estableix que les bosses no podran superar els 0,99 mg de nicotina per unitat, un límit que, segons la CNMC, “no respon a estàndards de mercat” ni té justificació científica o comparativa clara amb altres països de l’entorn europeu.

EFE

En la seva anàlisi, la CNMC assenyala que actualment no es comercialitzen a Europa bosses amb una concentració tan baixa, sent habitual trobar productes amb entre 3 i 20 mg per sobre. La comissió adverteix que “la mesura establiria de facto una prohibició a la comercialització al mercat espanyol d’un producte que sí es pot comercialitzar en altres països de la Unió Europea”, la qual cosa podria suposar una barrera a la lliure circulació de mercaderies i una limitació injustificada al desenvolupament empresarial.

Crítiques a la falta de justificació i evidència empírica

L’informe de la CNMC posa de relleu diverses mancances del projecte normatiu, especialment pel que fa als principis de bona regulació exigits per la legislació espanyola: necessitat, proporcionalitat i no discriminació. La comissió critica que no es justifiqui per què es fixa exactament el límit de 0,99 mg ni com aquesta restricció contribuiria de forma efectiva a protegir la salut pública.

De la mateixa manera, se subratlla l’absència d’estudis científics o enquestes entre els consumidors espanyols que avalin l’efectivitat d’aquesta mesura en termes de reducció del tabaquisme. En lloc d’això, la CNMC suggereix a la ministra de MásMadrid que avaluï altres alternatives menys restrictives, com campanyes de sensibilització, control de la venda a menors o major transparència en l’etiquetatge.

El precedent de l’empaquetament genèric i l’eliminació de sabors

A més de la restricció a les bosses de nicotina, el Reial Decret impulsat per Mónica García inclou altres mesures com l’obligatorietat de l’etiquetatge genèric (embalatges sense colors ni dissenys de marca) i la prohibició de sabors diferents del tabac en productes com els cigarrets electrònics. Per a la CNMC, això elimina variables competitives importants en un mercat ja altament intervingut.

Tot i reconèixer que aquests canvis tenen precedents en altres països com Austràlia, França o Regne Unit, la CNMC insisteix que Sanitat no ha aportat evidència empírica sobre la seva efectivitat, ni s’han valorat alternatives menys lesives per a la competència i la llibertat d’empresa. La Comissió recorda que una regulació eficient no ha d’estar renyida amb la protecció de la salut pública i que la competència també pot afavorir la innovació en productes menys danyosos.

Per últim, la CNMC qüestiona que part de les mesures s’estiguin introduint per la via del reial decret, sense suport normatiu suficient. Al seu judici, algunes disposicions, especialment les relatives a productes sense tabac com les bosses de nicotina o els dispositius electrònics, haurien de tenir una base legal clara mitjançant una llei aprovada pel Parlament.

Sense oposar-se a l’objectiu de millorar la salut pública, la CNMC adverteix que el reial decret del Ministeri de Sanitat conté restriccions que no han estat prou justificades, i que poden tenir efectes negatius sobre la competència, la llibertat d’empresa i la diversitat de l’oferta en un sector emergent. Si no es modifica el text, adverteix l’organisme, Espanya podria quedar-se sense productes legals que sí estan disponibles a la resta d’Europa, sense garantir a més un impacte positiu immediat en la salut dels consumidors.