El preu dels turismes, sense comptabilitzar els adquirits per les empreses de lloguer, va assolir una mitjana de 23.002 euros l'any passat (excloent l'impost de matriculació), la qual cosa suposa un increment pràcticament nul del 0,3%, segons les dades que maneja el Ministeri d'Hisenda. És la primera vegada en la història que se supera el llindar dels 23.000 euros, encara que hagi estat per una de mínima de 2 simples euros. Amb aquesta contenció, s'ha posat fi a l'encariment desmesurat dels dos anys anteriors -un 7,4% el 2022 i un 7% el següent-, que en euros sumeixin 3.051 euros en el bienni, gairebé el 15%.

Una hiperinflació que s'explica en dues raons: principalment, l'escassetat internacional de microxips que va obligar la gran majoria de fabricants mundials, amb l'excepció dels xinesos, a reduir bruscament la seva producció que va portar desproveïment en algun model i retards generalitzats en el lliurament als clients i, en segon lloc, l'entrada amb força de models més ecològics, tecnològicament més avançats i, en conseqüència, més cars.

Tanmateix, amb la informació que aporta l'Agència Tributària es tempteja un comportament molt dispar en la política comercial seguida per cada marca al mercat espanyol. En un extrem trobem que el líder del mercat, Toyota, va incrementar un 35,4% el preu mitjà dels 93.224 cotxes que va vendre l'any passat a Espanya i, en l'altre, Seat el va reduir l'any passat, en relació amb 2023, un -22%. La qual cosa no significa que les marques hagin pujat o abaixat necessàriament el preu de venda al públic dels seus models. Hisenda mesura el preu a què s'ha venut cada cotxe que serveix de base per pagar l'impost, suma tots els matriculats per cada marca i obté la mitjana, que són les dades que ha fet recentment públiques.

 

Tanmateix, a més del preu de venda al públic de cada model venut, influeixen altres factors que eleven o disminueixen el preu mitjà de cada marca. En primer lloc, el mix de models que hagi venut, perquè el 2024 pot haver comercialitzat cotxes més alts o baixos de la seva gamma en relació amb l'any anterior; o dins de cada model, si ven unitats de més cilindrada o de motoritzacions més cares -híbrids, endollables o elèctrics- i, per descomptat, l'equipament. Però també afecta el cicle de vida dels seus models: si són al final, les marques fan forts descomptes per donar sortida als estocs, abans de llançar la nova versió al mercat.

Igualment, es pot aclarir que les xifres de vendes que aporta Hisenda difereixen de les matriculacions de la DGT, en excloure els cotxes adquirits per les empreses de lloguer i alguns vehicles adquirit per sectors especials com el taxi o ambulàncies, exempts de l'impost de matriculació.

Però més enllà d'aquests dos aclariments, les dades de l'Agència Tributària mostren fortes caigudes i fortes pujades de preu que, en algunes marques, té molt a veure amb el comportament de l'any anterior. Així, els preus disparats de Toyota l'any passat contrasten amb un descens del 15% el 2023 -el més agut de totes les marques-, quan el preu del mercat es va elevar un 7%; situació molt similar a la de Volkswagen, amb la segona pujada més important el 2024 el segon major descensos de preus el 2023, després de Toyota. En el cas contrari, Seat va augmentar el seu preu un 26% el 2023 -el més gran alça del mercat-, el que explica que el 2024 es col·loqués com la marca amb la principal baixada del preu mitjà de les seves unitats matriculades.

Preus en 2 anys

Per evitar aquests salts tan bruscos, és millor comparar l'evolució dels preus de l'últim bienni. Al capdavant, la marca més inflacionista ha estat Mercedes, ja que el preu mitjà dels models venuts l'any passat és un 15% superior al de 2022. Després de la prèmium alemanya, Toyota eleva el 14,7% el seu preu mitjà en referència amb 2022; Kia el 14,6%; Dacia -la low cost del grup Renault- un 10% i el top-5 la completa Ford amb una alça del 9,7%.

 

La baixada més gran del preu mitjà de la flota venuda de 2024, en referència amb 2022, l'ostenta l'alemanya del grup Stellantis Opel, el 4,4%, seguida de Volvo, amb un 2,7% de caiguda, Renault, el 2,2%; Cupra amb un 1,2% i finalment, Seat amb un descens en el bienni de l'1,1%.

Models més venuts

Hisenda facilita, igualment, el preu mitjà del número u en vendes de les 20 primeres marques del mercat espanyol. Cinc supervendes estan per sota dels 15.000 euros: el Dacia Sandero (13.088 €); el Skoda Fabia (14.407 €); l'Opel Corsa (14.429 €); el Citroën C3 (14.543 €) i el Seat Eivissa (14.745 €).

I d'altres cinc supervendes, un per cada marca, superen els 30.000 euros: el Mercedes GLC, del qual Mercedes va vendre l'any passat 10.361 unitats, va suposar un desemborsament mitjà de 56.024 €. A gran distància es col·loquen l'Audi Q3 (37.668 €), el BMW X1 (34.467 €), el Model 3 de Tesla (el primer elèctric en vendes del mercat espanyol el passat 2024), es va vendre a una mitjana de 33.981 € i el Volvo XC40 (30.819 €).

Toyota Yaris.
Toyota Yaris.

El model més venut per una sola marca, amb les dades d'Hisenda l'any passat, va ser el Toyota Yaris (20.150 €) del qual es van matricular 34.210 unitats.