15.893 euros. Aquest és el preu d'entrada per a qualsevol que tingui al cap adquirir un cotxe nou, segons la informació dels 20 cotxes més barats del mercat espanyol de MSI, consultora del sector d'automoció, elaborada per a ON ECONOMIA. Un rànquing de preus que oscil·la entre els 15.893 i els 22.564 euros. Doncs bé, els cotxes barats s'han quedat en els set primers mesos amb un 19,1% de les compres dels particulars (en total, 50.177 unitats sobre un total de 262.458), el que sobre el paper, suposa un descens en la quota de mercat, ja que en el conjunt de 2023 es van quedar amb el 22% del mercat, tres punts més. Tanmateix, la reducció de quota de mercat dels més barats podria tenir un biaix estadístic que convida a la cautela, ja que aquest any s'han colat en el top-20 dels més barats quatre models amb molt poc volum, per sota de les 200 unitats venudes fins al juliol, dos d'ells nouvinguts, que poden quedar-se a final d'any fora del rànquing o acaparant una atenció més gran dels compradors.

José Manuel López, director comercial de MSI, aclareix que l'estadística s'ha realitzat sobre les unitats comprades per particulars, ja que els altres dos canals (empreses i llogateres) distorsionen molt per ser més barats -menys equipats i de menor potència- que, a més, poden adquirir-se directament dels fabricants, amb negociacions especials i preus per sota del catàleg, per gran volum. "El preu mitjà, perquè sigui el més ajustat possible al real, és el preu ponderat de totes les unitats de cada model adquirits pels particulars. Això implica que no només depèn del preu del model, sinó de la seva configuració, la qual cosa inclou la motorització, els accessoris o la potència que s'ofereix a cada cotxe". De fet, el directiu de MSI assenyala que és normal que els compradors, una vegada al concessionari, vulguin sumar accessoris als seus cotxes més barats, la qual cosa eleva alguna cosa la mitjana ponderada". De fet, es podria aconseguir un cotxe a estrenar, dels que es coneixen com a pelats, per sota dels 15.926 euros del turisme més barat.

Del Sandero al Jogger

Que es tracta del Dacia Sandero, el model més barat que es pugui adquirir actualment a Espanya i que repeteixi, perquè ja l'any passat es va col·locar com el més assequible i el 2022 va ser el tercer, després del Mitsubishi Space Start i el Kia Picanto. Així, el 2024, els 20 cotxes més assequibles arrenquen per sota dels 16.000 euros del Sandero fins als 22.564 euros d'un altre Dacia, el Jogger, una vintena que inclou utilitaris en la versió berlina o SUV, de gasolina majoritàriament, encara que també algun híbrid. D'ells, quatre són xinesos, dos de la marca MG i uns altres dos d'EVO. En el conjunt dels set primers mesos no s'inclou en el top-20 dels més barats cap model exclusivament elèctric, encara que les xineses BYD i la marca revelació a Espanya MG tenen, almenys durant aquest agost, un model cada una que entren, per preu, en el club dels 20.

En espera de veure com evoluciona les vendes al llarg de l'any, la demanda dels cotxes barats pel comprador particular porta un camí ascendent, perquè en complet de 2022, els 20 més barats van copar el 18,9%, dues dècimes menys que el que va d'any, que podria anar girant-se i sumar més vendes segons vagin entrant amb més força els models menys demanats.

I per a això, els fabricants fan un esforç especial en aquest segment altament disputat, on el preu és un factor determinant. Com a mostra d'això, el cost mitjà d'aquests 20 models, 19.096 euros, és gairebé 400 euros inferiors a la mitjana dels 20 més barats de 2023, amb un descens de l'1,6%. Una tendència contra corrent, ja que el conjunt dels 262.500 turismes comprats per particulars té un preu mitjà de 34.197 euros, 1.222 més que l'any passat, amb un augment del 3,7%. El que llança una diferència entre els barats i la mitjana d'alguna cosa més de 15.100 euros. I si ens remuntem a 2022, els més barats s'han encarit en aquests dos anys un 3%, per un 10% del conjunt del mercat.

Els 20 assequibles

Dacia Sandero.
Dacia Sandero.

Dacia Sandero. Amb 15.926 unitats venudes és el cotxe més demanat, però no només al mercat particular, sinó en el conjunt del mercat (amb 16.309 cotxes). El seu preu mitjà és de 15.893 euros, un 2% menys que el 2023.

Fiat Panda.
Fiat Panda.

Fiat Panda. Ha venut 697 cotxes a un preu mitjà de 16.167 euros, un 1,5% més assequible que el 2023.

Mishubishi Space Star.
Mishubishi Space Star.

Mitsubishi Space Star. Amb l'última part de la seva vida, les seves vendes han anat descendint fins a vendre des de començament d'any 123 unitats. El preu és de 16.545 euros, 0,8% per sota de 2023.

Kia Picanto.
Kia Picanto.

Kia Picanto. 811 cotxes el 2024, a un cost mitjà de 16.947, amb una pujada del 3,2%, segons les dades de MSI.

EVO 3
EVO 3

EVO 3. Un dels SUV més barats, fabricat a la Xina, no acaba de quallar al mercat espanyol. Ha venut 51 cotxes, a 18.005 euros, un 2,8% més car que l'any anterior.

hyundai i10
hyundai i10

Hyundai I10. 1.371 utilitaris venuts, a 18.641 euros i un descens del 2,1%.

Citroën C3·
Citroën C3·

Citroën C3. 1.726 cotxes venuts, a 18.790 euros, un 0,6% més car.

MGZS 01
MGZS 01

MG ZS. Aquest gasolina, ha venut en els set primers mesos de l'any 9.308 cotxes al canal particular, amb un preu mitjà de 19.335 euros.

Toyota Aigo X Cros
Toyota Aigo X Cros

Toyota Aygo X. Aquest híbrid ha venut 1.127 cotxes aquest any, a 19.772 euros, amb un increment del 6,4%.

Fiat 500
Fiat 500

Fiat 500. 1.088 venuts l'any, a 20.385 euros i una baixada del 2,7%.

Suzuki Ignis.
Suzuki Ignis.

Suzuki Ignis. 408 vendes, a 20.954 euros, encarit un 1,8%.

Ssangyong Tivoli
Ssangyong Tivoli

Ssangyong Tivoli. 763 matriculacions, a una mitjana de 21.473 euros, amb un espectacular descompte del 15%, segons MSI.

Renault Clio.
Renault Clio.

Renault Clio. 4.800 vendes, a 21.548 euros, amb una rebaixa de l'1,8% sobre 2023.

Dacia Spring.
Dacia Spring.

Dacia Spring. 215 cotxes, a 21.575 euros, un 3,5% més barat.

MG 3 Hibrido.
MG 3 Hibrido.

MG 3. Aquest híbrid xinès ha venut 580 cotxes, a 21.656, i es col·loca en el top-20 per primera vegada.

EVO 5
EVO 5

EVO 5. Com el seu germà, el model 3, no acaba d'arrelar. Ha venut 49 cotxes (22 durant 2023), a un preu de 21.696 euros.

Opel Corsa.
Opel Corsa.

Opel Corsa. 1.823 cotxes, a 22.151 euros i un descens de l'1,3%.

Seat Ibiz
Seat Ibiz

SEAT Eivissa. La icona de la marca ha venut 5.849 cotxes aquest any als particulars, a un preu mitjà de 22.157 euros i una pujada propera al 5%.

Mitsubishi Colt
Mitsubishi Colt

Mitsubishi Colt. 224 cotxes, a 22.414 euros, que s'encareix l'1,9%.

Dacia Jogger 2024
Dacia Jogger 2024

Dacia Jogger. El familiar de la marca Romanesa del grup Renault, amb 5 i 7 places, tanca el top-20 dels més barats, amb 3.239 unitats venudes a particulars i un gran èxit entre els taxistes. El seu preu mitjà és de 22.564 euros, amb un increment del 5,5% sobre 2023.