L'arribada dels fabricants xinesos al mercat espanyol, i especialment en el segment dels elèctrics, ha servit per contenir els preus en aquest segment. Tanmateix, els compradors no opten precisament pels models més barats: només un de cada cinc unitats comprades fins a l'agost és entre els models més barats del mercat. Un descens de més de 10 punts, ja que el 2023, la quota dels models més assequibles va ser del 30% del total del mercat elèctric i el 2022, el 38%.
En una entrevista recent amb ON ECONOMIA, la presidenta de la patronal de concessionaris, Marta Blázquez, reconeixia que fins ara, els compradors dels elèctrics han estat majoritàriament persones amb recursos, encara que considera que aquest tipus de client ja té un cotxe elèctric, per la qual cosa els ajuts seran un factor decisiu perquè el mercat creixi. El que explica, la debilitat de les matriculacions dels elèctrics, que han crescut o un 2,5% des de començament d'any, davant el 4,6% del conjunt del mercat. El sector no està preocupat per la quantitat de l'ajuda, que pot arribar als 7.000 euros, sinó per la complexitat en la tramitació de l'ajuda i, molt especialment, les demores, que podria estar fent enrere compradors interessats als adhesius Zero de la DGT.
2 de 10 models
Dels 10 models elèctrics més venuts a Espanya de gener a l'agost, només 2 estan el top-20 dels més barats: el MG 4 i el Citroën C4. L'elèctric més sol·licitat és el Tesla Model 3 que, sobre un total de 31.711 d'elèctrics matriculats aquest any, s'ha quedat amb 4.966 i, el segon és per a un altre Tesla, el Model Y, amb 3.284 cotxes matriculats. El fabricant nord-americà es queda, doncs, amb una quota del 26% del total del mercat espanyol d'elèctrics. El tercer lloc l'ocupa el MG 4 que ha venut 1.895 cotxes aquest any.
El fabricant xinès MG és el rei dels elèctrics assequibles, amb tres models entre els 20 més barats del mercat. Al MG 4 se sumen el MG 5 i el ZS EV, encara que amb volums molt inferiors al primer. Entre tots tres han venut fins a l'agost 2.240 cotxes, el 36% del total dels 20 elèctrics més barats.
Els 20 models més barats oscil·len dels 21.811 euros del Dacia Spring a 41.309 del Ssangyong Korando K4, amb un preu mitjà de 34.609 euros, davant una mesura de 49.512 euros de mitjana per a la totalitat de les matriculacions d'elèctrics. Curiosament, el preu del conjunt s'ha contingut amb un increment de l'1% respecte a 2023, mentre que el segment dels barats s'ha encarit gairebé un 5%, segons l'estudi de MSI. Just el contrari que l'any passat, quan el preu del conjunt del mercat va augmentar un 3,7% i els més barats, tan sols dues dècimes.
Els 20 més barats.
Aquests 20 models, com ha quedat dit, suposen una mica menys del 20% de les matriculacions fins a agost (6.152 cotxes), davant els 15.739 venuts en el conjunt de l'any, segons les dades de MSI. El rànquing, de més barat a més car, és el següent:
Dacia Spring. El fabricant romanès, propietat del grup Renault, ha venut des de començament d'any 511 unitats aquest model elèctric, molt per sota de les seves vendes de l'any passat i similar a les de 2022. El preu mitjà ha estat de 21.811 euros, per sota dels 22.485 euros de 2023.
Smart Fortwo. Amb un preu de 24.879 euros, pràcticament el mateix de l'any passat, ha venut fins a l'agost 77 unitats, amb una de fort descens al voltant dels dos anys anteriors.
Judo 3. El fabricant xinès s'estrena al mercat espanyol amb 51 vendes a un preu mitjà 27.998 euros.
Renault Twingo. Amb un preu de 26.117 euros (25.273 l'any passat) ha matriculat 45 cotxes, amb una forta caiguda.
Fiat 500. Un altre model les quals queies descendeixen que força. El 2024 ha venut 340 unitats a 33.630 euros (34.731 euros el 2023).
MG 4. El rei dels models barats, amb gairebé 1 de cada 3, ha venut 1.895 cotxes el 2024 a un preu mitjà de 34.105 euros (33.112).
Opel Corsa. Ha col·locat 164 unitats al mercat a un preu de 34.951 euros (35.673).
Peugeot 208. Ha venut 536 cotxes, en línia com l'any passat, a un preu de 34.951 euros (34.785 euros el 2023).
MG 5. Ha venut 31 cotxes, similar als de l'any passat, a un preu de 36.257 euros (36.414).
ByD Dolphin. El també fabricant xinès ha venut 392 d'elèctrics, molt per sobre del primer any al mercat espanyol. El preu és de 36.807, encara que a l'agost ha llançat ofertes del seu model base a 20.000 euros.
Mini Hatchback. 484 cotxes a un preu de 37.537 euros (37.453).
Nissan Leaf. Amb un preu de 37.922 euros (38.006), ha matriculat 153 unitats.
Citroën 4. Segon model més sol·licitat entre els barats, amb 573 cotxes, a un preu de 38.048 euros (37.613).
Renault Zoe. A un preu mitjà de 38.695, ha matriculat aquest any 77 unitats.
Citroën C4X. 179 cotxes comprats d'aquesta versió a un preu de 38.308 euros (37.613).
Omoda 5 VE. Posat a la venda recentment, n'ha venut 38, a un preu de 39.111 euros
Fiat 600. 106 cotxes pels quals s'han pagat 39.395 euros (39.058).
Jeep Avenger. Amb un preu de 39.436, han venut 140 Suv.
Ssangyong Korando K4. 66 unitats a 41.309 euros.