Catalunya va superar l'any passat els 100.000 vehicles electrificats matriculats en la comunitat des que es van començar a comercialitzar, inclosos els híbrids endollables i els elèctrics cigars. Segons ha indicat el Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, el passat exercici va ser el millor de la sèrie històrica quant a matriculacions de vehicles electrificats, amb 21.531 unitats, fins a aconseguir les 102.590 que actualment estan registrats per circular per les carreteres catalanes. Aquests vehicles, encara que estan subvencionats amb els plans estatals Moves II i Moves III -gestionats per l'Icaen), tenen un fort retard en el cobrament dels ajuts.

Les noves xifres de matriculacions, recollides i elaborades per l'Institut Català d'Energia (Icaen), es coneixen poc després que el Govern hagi posat en marxa el Pla d'Impuls al Vehicle Elèctric 2025-2030. Aquest pla té per objectiu accelerar la implantació del vehicle electrificat a Catalunya i aconseguir les 180.000 noves matriculacions de vehicles electrificats, així com la creació de 9.000 nous punts de recàrrega de titularitat de la Generalitat, i l'estalvi de 470.000 tones de CO₂.

Fonts de la patronal de concessionaris catalans han criticat, no obstant això, l'escassa voluntat del Govern de Salvador Illa d'incloure l'aprovació d'un pla que inclogui també la compra de vehicles de combustió amb etiqueta C, però de baixes emissions a canvi de l'achatarramiento d'un de vell amb més emissions. Aquest dimarts entra en vigor el pla aprovat per l'executiu basc, en qui participa el partit socialista d'Euskadi. La substitució dels més antics per unitats molt més eficients suposaria una important reducció de les emissions anuals.

Mobilitat sostenible

El Pla d'Impuls al Vehicle Elèctric representa un compromís ferm per la transició cap a una mobilitat sostenible i descarbonitzada, que estimuli el desenvolupament econòmic i industrial i, alhora, contribueixi al benestar social i a la salut pública, segons la nota publicada per Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica.

Per tipus de motoritzacions, gairebé un 70% dels vehicles electrificats matriculats van ser elèctrics cigars, mentre que la resta són híbrids endollables, informa Efe. Dins d'aquesta modalitat, la major part d'ells van ser vehicles que combinaven motors de gasolina amb elèctrics, mentre que la hibridació entre motors de dièsel i elèctrics es manté en nivells gairebé testimonials.

Els SUV (vehicle esportiu utilitari) són la tipologia de vehicle en el qual més ha penetrat l'electrificació, segons precisa la Generalitat. En total, hi ha 36.886 vehicles SUV elèctrics matriculats, i de fet el 2024 van aconseguir una quota del 18% del total de matriculacions del segment. De turismes elèctrics n'hi ha 31.455, i de la resta de categories, cal destacar la tendència a l'alça en el segment dels busos.

Pla 2025-2030

Pla d'Impuls al Vehicle Elèctric 2025-2030, interdepartamental (Empresa i Treball; Territori, Habitatge i Transició Ecològica; i Economia i Finances), està estructurat en cinc eixos d'actuació mitjançant els quals es desplegaran 20 mesures per tractar d'aconseguir diversos objectius. Aquests objectius són triplicar el ritme de penetració del vehicle elèctric a Catalunya per aconseguir els nivells de la mitjana europea, doblar el desplegament actual d'estacions i punts de càrrega especialment quant a carregadors ràpids i superiors, i aconseguir un 90% d'electrificació en la flota de la Generalitat.

També figuren entre els objectius el d'incrementar el coneixement sobre els beneficis del vehicle elèctric entre el públic, reforçar la cadena de valor de la indústria catalana relacionada, i establir i consolidar una governança publicoprivada. Per aconseguir els esmentats objectius, la Generalitat vol desplegar la infraestructura de càrrega: una xarxa única d'infraestructures de recàrrega que cobreixi de forma eficient tant les zones urbanes com les rurals, per garantir l'accessibilitat i la interoperabilitat.

El Govern ha encarregat, en aquest sentit, a l'Energètica pública la coordinació del desplegament de la xarxa única d'estacions de recàrrega de la Generalitat destinada a facilitar l'electrificació de la flota mòbil de l'Administració i a proveir els usuaris privats de vehicles elèctrics.

Per facilitar l'experiència dels usuaris, totes les estacions de càrrega de la Generalitat tindran una senyalització i una imatge unificades i prestaran el servei mitjançant una plataforma única que permetrà el pagament amb TPV, amb targeta bancària, sense necessitat de donar-se d'alta ni descarregar cap aplicació de mòbil.