Els fabricants xinesos estan molt enfadats amb la decisió de posar aranzels als seus models elèctrics a Europa. Les estadístiques recullen que les vendes dels cotxes elèctrics xinesos han descendit un 30% a la Unió Europea en aquests dos mesos. Tanmateix, el panorama és molt diferents a Espanya. Encara que és difícil determinar exactament l'estadística dels elèctrics venuts (models com el ZS de MG o el Seal U de ByD no es desagreguen entre l'elèctric i altres motoritzacions), està molt clar que els elèctrics xinesos estan esquivant, almenys de moment, els aranzels al mercat espanyol. Així, el principal venedor xinès a Espanya, MG, ha elevat les seves vendes d'elèctrics fins a l'agost un 4,4%, 3.714 cotxes entre gener i agost, davant 3.558 del passat 2023. Però no és l'únic fabricant que sumeixi elèctrics a Espanya, segons la consultora d'automoció MSI.

Si l'any passat, el sorpasso al mercat espanyol li va donar MG amb el seu ZS, en el present 2024, el relleu l'han pres el grup Chery, amb el seu Omoda 5 -que es començarà a fabricar l'any vinent a Barcelona- i ByD, el fabricant més gran d'elèctrics del món després de desbancar l'any passat a Testa. Encara que l'entrada al mercat espanyol d'ambdues ensenyes xineses ha estat completament diferent.

Chery ha irromput amb dos models de gasolina, l'Omoda 5 del que porta venuts 4.072 cotxes i el Jaecoo 7 -més prèmium- amb uns altres 63. No obstant això, la versió elèctrica de l'Omoda 5, recentment posat a la venda, ha matriculat 41 unitats. El cas de ByD, encara que amb menys volum de vendes, és més paradigmàtic, perquè dels 7 models que està comercialitzant al mercat espanyol, 6 són elèctrics cigars i 1 un híbrid endollable. Entre gener i agost, ha venut 1.828 turismes, la gran majoria elèctrics, però és difícil determinar quants n'ha matriculat de la versió Seal U DM-i, el seu híbrid endollable. L'estadística de la DGT no diferencia entre l'elèctric i el plug-in. En qualsevol cas, d'aquest model es porten venuts l'any 363 cotxes, encara que a l'agost s'ha col·locat com el número u de la marca. Una estratègia que l'ensenya xinesa ha centrat en acords amb grups de concessionaris molt forts, com Astara (antiga Bergé), Quadis i el grup de concessionaris portuguès Caetano.

Per tant, els elèctrics xinesos, lluny de caure per l'efecte dels aranzels, han pujat, respecte a l'any passat a causa de l'increment del MG (156 més que en els vuit primers mesos de 2023) per l'empenta del seu model MG3 que ha compensat el descens del MG4, les matriculacions del qual han baixat a 345 cotxes, així com de l'EHS, el Marvel i el G5. Hi cal sumar, els prop de 1.900 elèctrics de ByD i els 41 de Chery.

Aranzel des del 5 de juliol

Des del 5 de juliol, les autoritats comunitàries apliquen un aranzel als cotxes elèctrics fabricats en aquest país que es venguin a la Unió Europea. Tanmateix, malgrat l'enuig del gegant asiàtic per l'efecte sobre la seva posició a Europa, les seves marques han vingut a competir principalment al mercat de la gasolina. En el primer semestre de l'any, abans de l'entrada dels aranzels, 3 de cada 4 xinesos venuts a Espanya eren de combustió i 1 d'electrificat, majoritàriament elèctrics, encara que també híbrids endollables. Una proporció que podria haver crescut en la gasolina per la forta entrada dels Omoda, encara que compensats en part pels gairebé 1.900 elèctrics de ByD.

Si s'analitza l'evolució de les vendes de cotxes xinesos en els quatre últims mesos, els dos últims -el juliol i l'agost- amb els aranzels en marxa, s'aprecia un increment del 67,5% al juliol -2.277 cotxes més que en 2023- i un 23% l'agost -610 cotxes més. Amb la gasolina al capdavant. MG continua sent, a molta distància, la marca xinesa preferida dels espanyols, amb 20.138 cotxes sobre un total de 28.127 i un augment del 18%. Si embargo, aquesta marca ha tingut una evolució erràtica, amb descensos del 21% a l'agost i al juny, amb 1.220 cotxes venuts menys que el mateix mes de l'any passat. Tanmateix, va pujar amb força al juliol, encara que en gran manera per l'estrebada de les compres en el lloguer, malgrat que en el conjunt de l'any, el canal del rentacar de la marca xinesa descendeix un 20%, mentre que el de particulars creix un 24% i les empreses, per l'impuls del rènting, un 68%.

Una marca amb forts descensos és Lyn&Go, les vendes del qual a Espanya han caigut un 74% -de 3.634 cotxes el 2023 a 945 fins a l'agost de 2024-. Un ensorrament que no té a veure res amb els aranzels als elèctrics, perquè el Lynk&Go, propietat del grup Geely -amb marques com Volvo o Polestar-, és un híbrid endollable. L'ensorrament de l'est model es deu a un canvi d'estratègia, ja que ha abandonat les vendes al lloguer, el seu principal mercat, i ha impulsat el rènting i les empreses i, amb poc èxit, al canal de particulars. Polestar, també de Geely, és l'altra gran marca que ha caigut pràcticament a la meitat, fins a 413 cotxes, i DFSK, que perd un terç de les vendes de 2023.