L'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) ha alertat d'una "menor intenció de compra" en el Black Friday 2024 en comparació amb l'any passat, a causa de la "desconfiança dels consumidors en els descomptes". Segons un estudi realitzat per l'OCU, el 76% dels enquestats té intenció d'aprofitar les ofertes del Black Friday, davant el 84% de l'any passat. L'organització atribueix aquesta disminució a la percepció que "alguns comerços inflen els preus abans de la data per després oferir descomptes que no són reals".
"Un terç dels enquestats diu que realment durant el Black Friday hi ha ofertes, però que no ho són tant, perquè, tenint en compte l'experiència d'altres anys, han vist que algunes pàgines, sobretot pàgines web, utilitzen aquests dies per a, els dies previs, apujar el preu i després oferir productes que sembla que estan en oferta, però que realment no ho estan", ha explicat Ileana Izverniceanu, directora de Comunicació d'OCU, en declaracions a Europa Press Televisión.
Baixa l'estimació de despesa durant el Black Friday
L'estimació de despesa també ha baixat respecte a l'any passat, tal com apunta l'organització. La mitjana de despesa per consumidor se situa en 200 euros, davant els 237 euros del 2022.
La majoria dels consumidors, segons l'organització, optaran pel canal en línia per realitzar les seves compres, amb un 50% que combinarà les compres online i offline. Només el 7% dels enquestats ha manifestat que exclusivament comprarà a les botigues físiques. Entre els productes més sol·licitats hi ha els de telefonia, ordinadors, calçat, tèxtil i parament de la llar.
Frau, publicitat enganyosa i estafes
A banda, l'OCU ha llançat una campanya perquè els consumidors que se senten víctimes d'un frau ho denunciïn. L'organització també ha demanat a l'Administració celeritat en la tramitació de les denúncies per publicitat enganyosa i descomptes fraudulents.
"Nosaltres des d'OCU el que hem llançat també és una campanya perquè els consumidors que vegin que són víctimes d'un frau ens ho expliquin. Perquè nosaltres estem monitorant aquests preus i volem muntar un expedient i denunciar a aquelles empreses, com hem fet en altres ocasions, que ofereixen descomptes que no els són", ha afegit Izverniceanu.
"A l'Administració li demanem celeritat. Per què? Doncs perquè, lamentablement, no és el primer any que presentem un expedient amb dades, bé format, bé provat, i s'arxiva o no es contesta. El que demanem a les Direccions Generals de Consum, que són les competents en aquesta matèria, és que les denúncies que es rebin, tant de particulars com d'organitzacions de consumidors, les llegeixin i dictaminin alguna cosa, o en favor o en contra, però que no el deixin en terra de ningú" ha conclòs la directora de Comunicació d'OCU.