Els atacs als portacontenidors per part de militants houthi al mar Roig han elevat els costos de transport marítim un 300%, avivat el temor dels colls d'ampolla a la cadena de subministrament i de l'escassetat d'alguns productes, tanmateix, el seu impacte en l'economia mundial és limitat.
Així es desprèn d'un informe elaborat per Crèdit i Caució, que apunta que malgrat la substancial pujada dels costos de transport, aquests estan considerablement per sota del màxim que van arribar durant la reactivació postpandèmia.
Impacte limitat en l'economia mundial
Encara que els atacs, dirigits aparentment contra vaixells israelians, estan causant problemes a les companyies navilieres i a les indústries que en depenen, el seu impacte en l'economia mundial és limitat. No obstant això, com més es prolongui la crisi, més greus seran els trastorns i l'efecte acumulatiu de nou dies més al mar pertorbarà inevitablement la logística mundial i les cadenes de subministrament.
Al voltant del 30% de tot el transport marítim de contenidors passa pel mar Roig, un canal crucial per a la càrrega que viatja de la regió d'Àsia-Pacífic a Europa. Davant d'aquesta situació, els vaixells comercials estan optant per rutes més llargues i costoses per evitar la zona de conflicte, desviant els vaixells al voltant del Cap de Bona Esperança.
L'amenaça houthi ha tingut fins ara poc impacte en els preus del petroli i és improbable que la crisi inverteixi la tendència a la baixa de la inflació o que obligui a suspendre les retallades dels tipus d'interès previstos per a mitjans d'aquest any, agrega l'informe.
Possible escassetat de productes
D'acord amb Crèdit i Caució el tancament efectiu de la ruta del mar Roig podria reduir la capacitat de transport marítim internacional entorn d'un 20%. L'escenari principal és que la crisi sigui relativament breu, encara que en el supòsit que el mar Roig es tanqués a la navegació durant diversos mesos i els costos de noli es mantinguessin elevats, s'afegirien entorn de 0,7 punts percentuals a la taxa global de l'IPC per a 2024 (que actualment es preveu que descendeixi al 4,1%, després de registrar un 6 % el 2023).
L'informe considera que és probable que la modificació de les cadenes de subministrament, més llargues i menys segures, provoqui escassetat de productes en alguns sectors.
Les empreses europees seran les més afectades a curt termini, ja que els fabricants europeus importen una àmplia gamma de béns intermedis d'Àsia-Pacífic, com a equips elèctrics, béns d'alta tecnologia, cautxú i plàstics, productes químics i maquinària. Si la crisi es prolonga, és possible que augmentin els temps d'espera, els preus i la congestió als ports, la qual cosa pot accelerar el retorn a una disposició més gran a mantenir nivells d'inventari més alts per precaució.