L'organització de consumidors Facua ha denunciat davant la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) set grans cadenes de distribució per no repercutir la rebaixa de l'IVA a tots els aliments afectats per la mesura aprovada pel govern, en vigor des de l'1 de gener. El secretari general de Facua, Rubén Sánchez, ha informat que aquesta associació ha detectat 52 casos en què no s'ha aplicat una baixada en el preu equivalent a la de l'IVA, ja que 34 preus són idèntics que en acabar l'any, 11 no han repercutit la totalitat de la rebaixa fiscal i 7 són fins i tot més elevats. Facua ha revisat l'evolució de 676 preus a Alcampo, Aldi, Carrefour, Dia, Eroski, Lidl, Hipercor i Mercadona a través d'unes anàlisis que s'han dut a terme entre els dies 30 de desembre i 3 de gener.
En la major part dels casos, les irregularitats detectades consisteixen a cobrar als consumidors el mateix import que abans de la baixada de l'IVA, de manera que la totalitat s'estaria destinant a un augment del marge de benefici de l'establiment. També hi ha productes en què el preu de venda al públic és fins i tot superior al dels dies previs a l'entrada en vigor de la mesura, alhora que s'han detectat casos en què la baixada és inferior a la que s'hauria d'aplicar si es repercutís totalment la rebaixa fiscal i fins i tot pràctiques incorrectes d'arrodoniment a l'alça per sumar-hi algun cèntim, quan hauria de ser a la baixa.
Alguns exemples
El nombre més gran d'anomalies s'ha detectat a Dia, amb catorze irregularitats en els 81 preus comparats (un 17 %), seguida de Carrefour, on dels 113 preus analitzats no ha repercutit la baixada de l'IVA en onze casos (un 10 %) ; Eroski, amb vuit preus incorrectes d'un total de 92 avaluats; i Alcampo, amb sis preus irregulars de 96. A Lidl també s'han detectat sis preus més elevats més en un total de 70 productes comparats, mentre que a Aldi han estat denunciats cinc casos de 64 avaluats ia Hipercor només s'ha trobat una irregularitat en 76 productes. En Mercadona la mostra del qual ha inclòs 84 aliments i no s'ha detectat cap anomalia. Així ha conclòs la primera fase d'aquesta campanya de Facua, que consisteix en el seguiment de preus i que continuarà durant els propers mesos per recordar els establiments que no poden apujar els preus dels aliments afectats per la baixada de l'IVA, almenys fins que finalitzi abril, termini que s'ampliarà dos mesos més si l'IVA subjacent del mes de març no està per sota del 5,5 %, i només es permeten les pujades justificades en increments de costos.
Què pot fer el govern?
El govern actual de Pedro Sánchez té capacitat sancionadora i els mecanismes ja van avisar que es farien efectius si la tendència era de no tenir en compte aquesta supressió. A més, els experts consultats, consideren que la justificació per no revertir l'IVA, en aquests moments, es fa més difícil que mai per als grans supermercats que veuen com, entre d'altres, excusar-se amb un impacte del cost energètic pot quedar en paper mullat ara que aquest aspecte està baixant. D'altra banda, també es considera que per un tema estètic i d'imatge de les grans cadenes, hauran de tenir en compte l'impacte en negatiu que se'ls pugui derivar. No obstant, el perill actual d'aquest mercat és que se centra en un oligopoli i la capacitat de decisió és majoritària, igual que passa amb el sector de la telefonia. En una entrevista per ON ECONOMIA, Francesc Reguant, president de la Comissió d'Economia Agroalimentària del Col·legi d'Economistes de Catalunya, constata que si aquesta mesura no té l'èxit esperat, el mateix "govern de Pedro Sánchez es juga la pròpia credibilitat"