La Generalitat ha modificat el decret que regula els descomptes del Túnel del Cadí per a residents, coincidint amb els 40 anys de la inauguració d'aquesta via, per la qual passen diàriament una mitjana de 8.500 vehicles. Es mantenen les condicions actuals per a beneficiar-se de la gratuïtat i se n’afegeixen dos supòsits: un professional liberal acollit a mútues col·legials que desenvolupa presencialment l’activitat econòmica al Berguedà, la Cerdanya i l'Alt Urgell o una persona de 67 anys o més que tingui assignat un centre d'atenció primària (CAP) a qualsevol dels municipis de les tres comarques. La mesura serà afectiva a partir del 4 de novembre de 2024. Actualment, i des del 2007 els veïns amb contracte laboral a la Cerdanya, l'Alt Urgell i el Berguedà poden demanar la gratuïtat del peatge. 

Les noves bonificacions consisteixen en la gratuïtat del preu del peatge a motocicletes i turismes i poden ser-ne beneficiàries, previ registre, les persones amb residència habitual en qualsevol dels municipis de les comarques del Berguedà, la Cerdanya o l’Alt Urgell que desenvolupen en aquest àmbit desplaçaments habituals de mobilitat obligada local (amb origen i destí en aquestes comarques). La gratuïtat del peatge serà aplicable a fins a dos vehicles diferents per a cada resident (dues matrícules) i fins a quatre desplaçaments diaris per resident i mitjà de pagament.

Actualment, 22.000 persones residents al Berguedà, la Cerdanya i l’Alt Urgell són beneficiàries dels descomptes al túnel del Cadí. Un de cada quatre trànsits que registra diàriament el Túnel correspon a una persona resident, de manera que al voltant de 1.900 trànsits diaris es beneficien d’aquest 100% de descompte.

Per beneficiar-se del descompte, les persones inscrites hauran de fer el pagament del peatge mitjançant el sistema dinàmic Via-T o mitjançant el telèfon mòbil (aplicació mòbil gratuïta Awai d’ús personal). Per a les persones que es donin d’alta, aquesta mesura serà aplicable des del dia 4 de novembre de 2024. Per a les persones ja inscrites que estan registrades amb targeta bancària, hi haurà un període de transició fins al 30 de juny de 2025. Per a l’aplicació del descompte, els beneficiaris hauran de notificar la numeració que facilita AWAI al Consell Comarcal corresponent. Aquests canvis impliquen que ja no caldrà aportar el DNI, el certificat de l'Ajuntament d'estar al corrent de pagament d'impostos el certificat d'entitat bancària emissora del mitjà de pagament.  

La documentació acreditativa es renovarà cada tres anys i la persona serà donada de baixa del sistema en cas que no compleixi amb els requisits o si es detecta un ús inadequat del sistema.

La plataforma web entrarà en funcionament el 31 de març del 2025. S'hi podran gestionar sol·licituds, acreditacions, registres i renovació de documentació. L'atenció presencial es mantindrà a la seu dels consells comarcals.