La vaga convocada per als treballadors del servei de handling (serveis d'assistència a terra a aeronaus i passatger) als aeroports d'Aena per al pont de desembre, entre els dies 5 i 10 de desembre, ha estat desconvocada aquest dimecres.
La suspensió d'aquesta convocatòria s'ha produït després d'una reunió entre les parts implicades feta davant del Servei Intercondefederal de Mediació i Arbitratge (AVENC). Cal recordar que el passat 20 de novembre el sindicat UGT va convocar aquestes aturades per als treballadors dels serveis de handling en protesta per la situació generada després de la resolució del concurs per a aquest servei. El sindicat assenyalava que la situació generada pel "fons" del concurs "no ha fet més que aixecar més incertesa" sobre l'estabilitat laboral del sector.
Incompliments en matèria laboral
UGT subratllava, en el moment en què va anunciar la convocatòria, que Aena continuava "sense establir un compromís real, concret i clar" sobre com actuar davant de les situacions d'incompliment del conveni, limitant-se a ser "un gestor d'adjudicacions".
Així, al·legava que en els últims set anys s'han produït una sèrie d'incompliments en matèria laboral per part de "totes les empreses" que s'han reflectit en milers de demandes, conflictes col·lectius i convocatòries de vaga. A més, destaquen que s'han adjudicat llicències a empreses que ja estaven incomplint el conveni laboral.
Iberia perd l'aeroport de Barcelona
A mitjans d'octubre els sindicats CCOO i UGT ja van convocar protestes a l'Aeroport del Prat per exigir solucions per als treballadors afectats per la pèrdua de les licitacions de handling d'Iberia i Swissport, que són uns 2.700 en aquestes instal·lacions. En el marc d'una sèrie de mobilitzacions a tot l'Estat, els sindicats van lamentar la "incertesa" entre els empleats, que segons va dir Aena, ara haurien de ser subrogats per les noves empreses guanyadores del concurs de handling.
"CCOO i UGT no permetran que el sector pateixi la precarització brutal que existeix en altres països d'Europa", van advertir els representants dels treballadors, que van exigir a les institucions "reaccionar" davant d'una situació que "posa en risc l'estabilitat social de tot el sector".
Iberia va perdre el concurs a l'aeroport del Prat, on Vueling té molt pes, i en altres grans aeroports de la xarxa i només conserva la gestió dels serveis de terra a l'aeroport de Madrid. Aquest fet va portar la companyia de IAG a valorar si impugna el concurs d'Aena perquè es revisin les puntuacions.
Les condicions de la licitació establien la possibilitat que les companyies gestionessin el seu propi servei de terra, una opció a què podrien acollir-se, si ho consideren, les companyies del grup IAG, és a dir, Iberia, Vueling, British Airways, Level i Air Lingus. Aena va defensar que el concurs emana d'una directiva europea i que, en compliment de la legislació europea i espanyola, es van aplicar "criteris de selecció 100% objectius, transparents i no discriminatoris".