Elon Musk està pagant a les seves pròpies carns, les amenaces de l'administració Trump als europeus: les vendes de Tesla (la seva marca de cotxes elèctrics) a la Unió Europea en el primer trimestre de l'any van caure un 45% respecte al mateix període de l'any anterior, mentre que les matriculacions de cotxes elèctrics en conjunt van avançar de mitjana un 12% en el mateix període, segons les dades de l'Associació Europea de Fabricants d'Automòbils (ACEA), publicats aquest dijous.

tesla model 3
tesla model 3

 

La multinacional nord-americana va vendre 36.167 vehicles el primer trimestre d'aquest any als 27 mercats comunitaris, quan en el mateix període de l'any passat va matricular 65.774 unitats, amb les dades de la patronal ACEA. El març -últimes dades disponibles-, Tesla en va col·locar 18.224 d'elèctrics a la Unió Europea davant els 28.463 del mateix mes de 2024, un 36% menys que contrasta amb l'avanç del 23,9% que es van apuntar de mitjana els cotxes de bateria en el mateix període.

El càstig a Musk per la seva pertinença a l'administració de Trump ha anat cedint, ja que la caiguda va ser del 50,3% al gener, el 47,1% al febrer i el 36% al març. No obstant això, la perduda de pes dels elèctrics de Musk al mercat comunitari té causes més profundes que la campanya popular contra Musk. La competència dels cotxes xinesos està fent molt mal als Tesla. L'any passat, ja va registrar un descens de les vendes a la Unió Europea del 13,1% que s'han mantingut amb agressives campanyes comercials amb forts descomptes. A més, cal sumar que una bona part dels models de Tesla que es ven a Europa -especialment el seu supervendes, el Model 3- es fabrica en part a la Xina, encara que l'empresa del multimilionari nord-americà compta amb una factoria a Berlín.

Espanya

El càstig ha estat molt menor a Espanya. En el primer trimestre, les vendes de Tesla han descendit un 11,8%, lluny del 45% de la mitjana comunitària, i, fins i tot, al març han augmentat un 34%. Un increment que s'explica per la campanya Tesla Boost, que premia aquest Model 3 amb un descompte de la marca de 3.290 euros (més del 10%). Això permet que aquest model es mantingui com el número u de vendes al mercat espanyol d'elèctrics, encara que les seves vendes augmenten tan sols un 0,5% respecte al mateix període de 2023, quan les matriculacions de turismes elèctrics han pujat un 69% de gener a març a Espanya.

Tesla Model Y
Tesla Model Y

L'aparició de nous models elèctrics explica la decadència dels dos models estrella de Tesla, especialment del Model Y que descendeix un 27%, encara que s'explica per la transició entre la versió vella, ja en la seva última fase vital, i l'arribada de la nova. Això explica que el Model Y hagi retrocedit a la cinquena posició en el rànquing de vendes d'elèctrics, quan ocupava la segona l'any passat. La irrupció d'un model coreà -el Kia Eve 3- aquest any i un europeu, el Renault R5, s'han quedat amb la segona i tercera posició del mercat del primer trimestre.

El cinquè lloc és per a un altre europeu, el Mini Mini (propietat del grup BMW) que es fabrica a la Xina -ha de pagar els aranzels als elèctrics procedents del país asiàtic, com li passa al Tavacam de Seat. La sisena i setena posició són per a dos models xinesos de la marca ByD (especialitzada en electrificats), el Dolphin, les vendes dels quals creixen un 530%, i l'Atto 3, un 273%. Després d'ells completen el top-10, uns altres tres europeus: el Dacia Spring, també fabricat a la Xina; el nou Citroën 3 elèctric -fabricat a Eslovàquia-, i el Mercedes EQA.