La despesa dels espanyols a la cistella de la compra al setembre es va elevar un 10,9% respecte al mateix mes de l'any passat, amb un pes determinant de l'alimentació, que s'emporta la major part del desemborsament mensual de les famílies. Els productes alimentaris han pujat en valor un 12,5%, el que no impedeix que segueixen sent els articles amb més demanda, amb creixements del 2,5% al setembre, segons les dades de la consultora NielsenIQ. Els productes més inflacionistes de setembre continuen sent l'oli d'oliva, que manté l'escalada dels últims mesos i és la categoria que ascendeix a la primera posició entre els productes que més van elevar el seu preu respecte a un any abans, amb un increment del 32,3%. Segons NielsenIQ, la demanda d'oli es resisteix malgrat l'increment de preu, i al setembre les vendes d'aquest aliment es van elevar en volum en un 5,5%. La demanda és important per a l'oli, amb una alça del 28,2% de l'oli d'oliva verge, malgrat la notable pujada en el preu del 75,2%, i del 24,4% en el volum de gira-sol que, tanmateix, veu com descendeix el seu preu en un 37,8%. Per categories, al setembre, l'oli d'oliva disminueix les seves vendes en volum en 4,7%, mentre eleva el seu preu en un 68,2% i el d'oliva verge extra redueix la seva demanda en un 17,2%, sens dubte motivat per la pujada del seu preu en un 76%.
La directora general de NIQ per al Sud d'Europa, Patricia Daimiel, ha assenyalat que a "excepció de la inusual situació de l'oli d'oliva" s'observa "com les pujades en les categories més inflacionistes són més moderades que en mesos anteriors, mentre que ja es van observant algunes caigudes de preus més significatives en certes categories." "Sens dubte, la situació de preus alts influirà en el comportament dels consumidors a l'actual campanya de Nadal, que ja ha començat als establiments. Esperem que els consumidors reorientaran de forma més calculada la seva despesa i podríem veure així una aposta més important per les reunions i celebracions dins de la llar, en detriment d'altres despeses més grans com viatges, esdeveniments i dinars fora de l'àmbit domèstic", ha explicat en declaracions recollides per Europa Press.
L'encariment de l'oli el segueix el sucre, el preu del qual ha escalat un 30,2% interanual fins al setembre passat. Per darrere, però també amb un preu més alt, s'han situat les verdures congelades (20,7%), els aliments infantils (19,2%), l'arròs (17,4%), la parafarmàcia de gran consum (16,2%), la protecció solar (15,9%), els gelats (15,7%), el formatge tradicional, amb una pujada del 14,7% i els cereals per a esmorzar, amb una del 14,5%.
A l'altre costat, figuren menors creixements en el seu preu mitjà davant setembre de 2022, productes com els detergents de la roba, que pugen un 1,5% o la fruita seca i els formatges de bola, ambdós amb un increment un 1,3%. Amb poca variabilitat no se situen el formatge fos i el maquillatge, amb un 0,6% de pujada en ambdós casos, o les pastes que s'incrementen un 0,1%.
Amb decreixements davant un any abans apareixen els productes d'higiene femenina, que registren un descens de l'1,5%; la margarina, un 1,8% menys; el formatge ratllat, amb un preu un 3,7% menor davant un any abans, el tractament facial, un 6,4% menys i els complements de rentada que veuen com abaixen el seu preu en un 7%.