L'anomenada Economia Blava, lligada del mar, superarà aquest any els 30.000 milions d'euros i s'aproparà al milió de llocs de treball, segons els càlculs del Clúster Marítim Espanyol que agrupa entitats públiques (entre elles l'Armada i la Guàrdia Civil del Mar) i privades relacionades amb l'economia marítima. En cas d'assolir-se aquestes xifres, superarà el profund sot que va patir el 2020 pel confinament i les mesures restrictives de la mobilitat.
Javier Garat, president del Clúster Marítim, ha ressaltat en l'Assemblea anual de l'organització -que defensa els interesses del mar des de diferents punts econòmics- la importància econòmica del conglomerat d'activitats que es desenvolupen en l'entorn salat. Les últimes xifres oficials del sector, publicades aquest any per la Comissió Europea (fan referència a 2021), apunten un VAB (valor afegit brut) en 21.227 milions d'euros i 625.292 persones que vivien del mar aquell any. Tanmateix, Garat ha assenyalat davant dels representants del sector que el 2024 s'han recuperat els nivells prepandèmia. El que suposaria un VAB proper a les 33.500 milions d'euros i una ocupació de 933.200 persones.
Activitats d'Economia Blava lligades a la mobilitat i el turisme -navilieres, creuers, embarcacions d'esbarjo-, van patir un desgast molt fort el 2020. En conjunt, la facturació va descendir a un terç -dels 33.410 de l'any anterior a la pandèmia fins als 13.900 milions d'euros- i es van destruir prop de 386.000 llocs de treball, el 41,5%, segons les dades del Clúster.
El pitjor cop el va rebre el turisme marítim i costaner -el més gran de tots els que componen l'Economia Blava a Espanya- el negoci del qual es va desplomar de 24.251 milions d'euros a 5.300 milions, fins a quedar-se en una cinquena part. Com conseqüència, l'ocupació baixa de 728.600 treballadors a alguna cosa menys de 350.000. El transport marítim va ser, percentualment, el segon més afectat per les restriccions a la mobilitat. Així, la facturació es va reduir des de 863 milions el 2019 a 615 el 2020 i es van destruir alguna cosa més de 1.500 llocs de treball.
Sorprenentment, la pesca i aqüicultura també van patir la urpada de la pandèmia, amb una caiguda de la 3.719 milions a 3.570 i una de perduda de 6.600 llocs de treball. Tanmateix, el fatídic 2020 va provar bé en termes laborals a la indústria de la construcció naval amb una contractació de 500 persones, encara que la facturació es va reduir prop de 600 milions d'euros. Una tendència que es va repetir en l'activitat portuària en la qual l'ocupació va pujar prop de 2.000 persones malgrat que la facturació va baixar en 100 milions d'euros.
Recuperació el 2021
Amb les dades oficials de la Comissió Europea es constata que a l'any següent (2021) algunes d'aquestes activitats ja havien recuperat els volums de facturació pre Covid. És el cas de l'activitat portuària, que va superar en 100 milions la xifra de negoci de 2019 i va mantenir l'ocupació creada el 2020. La pesca va continuar perdent feina, però va recuperar facturació, encara que per l'efecte de la pujada dels preus per compensar els augments dels costos, encara que es vengués menys en volum.
La construcció naval és una altra de les activitats lligades al mar que el 2021 havia assolit ja les cotes de 2019, amb un augment tant de la facturació com de l'ocupació. Finalment, el transport marítim, encara afectat el 2021 per mesures restrictives, es va quedar a les portes d'equiparar les seves ràtios als de 2019 en ocupació encara que va superar en facturació, també per l'efecte preus.
Turisme marítim
Però les activitats d'Economia blava lligades al turisme es van quedar molt lluny de les xifres prepandèmia a causa de la continuació durant 2021 de mesures de mobilitat restringides davant dels successius rebrots del Covid. Aquell any, 20.000 milions perduts el 2021, tan sols es van recuperar 6.000 milions, quedant-se 14.000 milions d'euros per sota de 2019 i 300.000 llocs de treball menys.
Però el 2023 i en 2024, el turisme de sol i platja s'ha recuperat, amb forts creixements en volum i preus. De fet, en entrada de turistes estrangers ja s'han sobrepassat els màxims històrics -més de 84 milions- aconseguits el 2019. És precisament aquesta evolució que fa confiar el president del Clúster Marítim Espanyol que aquest any, s'haurà recuperat el sector més afectat per la pandèmia.