Els pagaments amb diners en efectiu continuen sent els favorits a Espanya a causa de l'arrelament cultural característic del nostre país. Així, més de la meitat dels ciutadans declaren utilitzar en el seu dia a dia diners en metàl·lic, encara que la xifra no és homogènia. L'últim any, ha pujat entre els majors de 65 anys, però ha perdut força entre els més joves. Principalment en la franja d'edat d'entre els 25 i 54 anys, on cada vegada s'opta més per altres mitjans de pagament alternatius com la targeta o les aplicacions mòbils, una tendència que previsiblement s'estendrà en els pròxims anys.
Així ho posa en relleu el Banc d'Espanya en el seu Estudi sobre hàbits en l'ús de l'efectiu de 2023 publicat aquest dimecres. Aquí destaca que aquest 2023 els diners cash han estat utilitzats diàriament pel 65% dels ciutadans i a més, per al 60% de la població aquest mitjà de pagament continua sent el més habitual o principal per a la realització de les compres en comerços físics.
Es tracta d'una xifra molt similar a l'observada en l'estudi de 2022 (quan ho declaraven el 64%), la qual cosa podria indicar "una certa estabilització" després de la notable disminució que va experimentar l'ús de l'efectiu a conseqüència de la pandèmia. Cal recordar que el 2020, es va estendre la por d'un possible contagi de la covid a través de les monedes i els bitllets i es va reduir el seu ús. Però el 2021 i el 2022, va tornar a augmentar cap a xifres prepandèmia.
També aquest 2023, sobretot entre els majors de 65 anys, on ha passat del 71% al 76% el nombre de persones que l'utilitza per als seus pagaments quotidians del dia a dia. A la franja d'entre 55 i 64 anys es manté estable, entorn del 71%. Mentre que cau en les de menor edat, principalment entre els més joves.
Els joves perden interès per l'efectiu
Segons les xifres aportades pel Banc d'Espanya, menys d'un 60% de ciutadans entre 45 i 54 anys assenyala fer-ne un de l'efectiu, quan un any abans ho indicava un 70%. Així mateix, els diners en metàl·lic baixa del 60% al 50% com a mitjà de pagament entre el col·lectiu de 35 a 44 anys; i del 54% a menys del 40% en el cas les persones d'entre 25 i 34 anys. En aquestes mateixes franges d'edat, pugen els pagaments amb targeta o mòbil.
En aquest sentit, l'organisme que dirigeix Pablo Hernández de Cos també destaca que l'ús de l'efectiu és més intens en els municipis de menor mida. Així, en els municipis de menys de 10.000 habitants assoleix el 67%, en aquells municipis d'entre 10.001 i 100.000 habitants disminueix fins i tot 61,3%, i en els municipis més grans, de més de 100.000 habitants se situa en el 54,5%.
La facilitat d'accés a l'efectiu, és a dir, que existeixin prou canals a través dels quals es pugui disposar de diners físics, i el seu cost, són els principals factors determinants del seu ús. El caixer automàtic continua sent el canal principal per obtenir efectiu. En concret, el 74,5% de la població ha utilitzat aquestes màquines l'últim any, seguits de la finestreta bancària (9,1%), aquells que l'obtenen mitjançant el cobrament de la nòmina en metàl·lic (8,8%) o els que recorren a familiars o amics (6,6%).
El pagament amb mòbil és el que més creix el 2023
D'altra banda, l'informe del Banc d'Espanya destaca que, després dels pagaments en efectiu –que utilitzen el 65% dels ciutadans- es troben els pagaments amb targeta, que utilitzen habitualment el 32% dels ciutadans, i les aplicacions mòbils, que són utilitzades diàriament per gairebé el 10% de la població. Tanmateix, l'Estudi considera important assenyalar que part de la població utilitza diàriament diversos mitjans de pagament. Així, un 17% afirma utilitzar tant l'efectiu com la targeta tots els dies.
L'últim any, els pagaments digitals a través de les targetes virtuals (al mòbil) o de les apps han crescut gairebé un 80%, més que el de les targetes físiques. El 2022, el 4,6% dels ciutadans utilitzava aplicacions mòbils per a pagaments de forma habitual, mentre que el 2023 aquest percentatge ha augmentat fins i tot 8,2%.
Així, malgrat la importància que encara avui té l'efectiu a Espanya, les expectatives dels consumidors de cara al futur en relació amb el seu ús semblen indicar un desplaçament moderat en favor dels mitjans de pagament digitals, propiciat principalment per aquells usuaris que, en el dia d'avui, ja prioritzen l'ús de mitjans digitals sobre l'efectiu en les seves compres quotidianes.