Després de les seves anteriors parades a Cartagena i Antequera en les que més de 1.700 persones van conèixer de primera mà el "laberint de retards" a les obres del Corredor Mediterrani, aquesta acció itinerant del moviment #QuieroCorredor, impulsada per l'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE), ha realitzat aquest divendres la seva tercera parada a Barcelona per continuar conscienciant la societat sobre la importància de finalitzar el Corredor Mediterrani, tant per a l'economia com per al turisme. La instal·lació, que es podrà visitar fins aquest diumenge en la plaça de la Universitat de Barcelona, consisteix en una infraestructura en 3D per presentar la població de forma divertida una experiència immersiva per conèixer els embolics a què s'enfronta el Corredor Mediterrani.

La instal·lació ha estat inaugurada aquest divendres amb una foto grupal davant el laberint en què han participat Diego Lorente, director general de l'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE); Josep Sánchez Llibre, president de Foment del Treball Nacional; Oriol Martori, director general de Transports i Mobilitat de Catalunya; Marc Puig, president i conseller delegat de Grup Puig; Nuria Basí, presidenta de Basi SA; Josep Tarradellas, president de Casa Tarradellas; Jaime Grego, president de Laboratoris LETI Pharma; entre altres empresaris i representants de la societat civil.

Diego Lorente, director general de l'AVE ha destacat que quan els empresaris i la societat civil s'uneixen i es mouen "els polítics no tenen més remei que actuar i comprometre's i això és el que va passar". Lorente ha assenyalat que des de la creació del moviment #QuieroCorredor el 2016 fins ara s'han fet grans passos." "Comencem perquè hi havia una cosa que no enteníem: com podia ser que la segona i tercera ciutat més importants d'Espanya, no estiguessin connectades amb alta velocitat sent el país amb més quilòmetres d'alta velocitat després de la Xina", ha afegit.

 

També ha posat en relleu algunes xifres, com que la zona de l'arc mediterrani que va des d'Algesires fins a la frontera francesa, per on discorre el Corredor Mediterrani, engloba gairebé el 50% del PIB, la meitat de les exportacions o el 63% del trànsit marítim portuari. A més, la meitat dels turistes estrangers que arriben a Espanya ho fan a aquests territoris i, tanmateix, encara no existeix un ferrocarril que connecti tota la Mediterrània per la qual cosa és "importantíssim" que aquesta infraestructura "estigui acabada com més aviat millor".

"Hem decidit sortir al carrer perquè la societat s'apropi, entengui la importància de la infraestructura i ens ajudi a cridar ben alt: Vull Corredor!", ha conclòs Diego Lorente.

Per la seva part, Josep Sánchez Llibre, president de Foment del Treball, ha posat en relleu que, amb aquest acte, la societat civil i empresarial catalana vol reivindicar d'una vegada per totes "que volem corredor mediterrani". "És incomprensible i lamentable que una part dels territoris espanyols no estiguin connectats a través de la via ferroviària.", ha lamentat. A més, ha apel·lat al "necessari consens, diàleg i la complicitat de l'administració i de l'estat" perquè s'acabin els incompliments, els retards "i es posi en marxa per acabar el Corredor Mediterrani".

Empresaris i representants de la societat civil han visitat ja aquest mateix divendres el laberint i han dipositat la seva firma a favor del Corredor Mediterrani. La instal·lació, de més de 140 metres quadrats, romandrà oberta per a tota la ciutadania fins a les 21:30 divendres i dissabte i diumenge fins a les 14 hores. La ciutadania podrà endinsar-se als racons del Corredor Mediterrani i recórrer cada un dels passadissos passant diferents proves fins a arribar la casella de sortida.

Després del seu pas per Cartagena i Antequera i la seva arribada a Barcelona, la seva última parada serà Alacant, a la plaça de la Montañeta el cap de setmana del 14 al 16 de juliol.

 

Set anys de reivindicació

L'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE) va posar en marxa el Moviment #QuieroCorredor el 2016. A través dels seus actes empresarials i accions itinerants, persegueixen diversos objectius: posar en escena la importància i la necessitat de la infraestructura; sensibilitzar tot el país perquè es corresponsabilitzi en la seva reivindicació i fer que els representants públics es comprometin amb la infraestructura perquè sigui una realitat.

Aquest any, el moviment s'ha embarcat de nou en una acció per les diferents ciutats de l'Arc Mediterrani per arribar així a tota la ciutadania.

Des de l'AVE, van prometre analitzar des d'una perspectiva tècnica, dues vegades a l'any, quin progrés estava experimentant la infraestructura. La primera revisió de 2023 ja està disponible al canal de comunicació elcorredormediterraneo.com, amb el document actualitzat de l'estat actual de tots els trams del Corredor Mediterrani a Espanya.

El setè Acte Empresarial pel Corredor Mediterrani, que coincidirà amb Segona Revisió Semestral de l'any, tindrà lloc el 16 de novembre al Palau Municipal d'IFEMA (Madrid) i està previst congregar més de 2.000 empresaris i representants de la societat civil que es reuniran al crit de #QuieroCorredor.

 

El Corredor Mediterrani és una doble plataforma d'ample internacional per a passatgers i mercaderies que discorrerà des de la frontera francesa fins a Algesires i que connectarà ciutats tan importants com Barcelona, València, Alacant, Múrcia i Màlaga amb la resta d'Europa.

És una infraestructura necessària que permetrà viatjar més de pressa i amb més freqüència i que impulsarà l'economia, el turisme i l'ocupació no només pels territoris pels quals discorre, sinó que també beneficiarà, directament o indirectament, tot el país. Segons els impulsors d'aquest moviment, "apostar per la Mediterrània és apostar per la connexió entre territoris, contribuint d'aquesta manera a la vertebració del nostre país."