Els treballadors que temporalment estiguin incapacitats per desenvolupar la seva activitat laboral deixaran d'estar obligats a lliurar a la seva empresa el comunicat mèdic de baixa a partir del pròxim 1 d'abril, segons consta al Reial Decret que modifica determinats aspectes de la gestió i control dels processos d'incapacitat temporal (IT) en els primers 365 dies de la seva durada i que ha estat publicat aquest dijous al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE).

La norma, aprovada en l'últim Consell de Ministres de 2022, té per objectiu agilitar tràmits i eliminar obligacions burocràtiques i afectarà els processos d'incapacitat temporal que es trobin en curs en el moment de la seva entrada en vigor (1 d'abril) sempre que no hagin superat els 365 dies de durada.

Benefici per a empreses i treballadors

El Govern defensa que els canvis introduïts en la gestió d'aquests processos suposen "un important benefici" per a les empreses, els treballadors i per als mateixos facultatius del sistema de salut.

Així, pel que fa als comunicats mèdics de baixes i altes, la norma estableix que només es lliurarà una còpia al treballador, eliminant tant la segona còpia com l'obligació del treballador de lliurar aquesta còpia en l'empresa, entitat gestora o mútua.

Serà l'Administració la que, per mitjans telemàtics, comuniqui a les empreses l'expedició dels comunicats mèdics dels seus treballadors, evitant així tràmits que poden resultar "costosos" per a persones que estan en situació d'incapacitat temporal.

Amb el 'modus operandi' tradicional, que estarà en vigor fins al 31 de març, el metge lliura al treballador, a més del comunicat mèdic, una còpia en paper dels comunicats mèdics de baixa, confirmació i alta mèdica perquè la present, en un termini determinat, en l'empresa, la qual, al seu torn, ha de omplir certes dades requerides en els mateixos i remetre'ls a l'entitat gestora.

Presentació telemàtica

"Tanmateix, el grau de desenvolupament actual dels sistemes informàtics permet prescindir del lliurament a la persona treballadora de la còpia en paper del comunicat mèdic destinada a l'empresa i de la seva presentació per aquella en aquesta", argumenta el Govern.

D'aquesta manera, a partir de l'1 d'abril, el facultatiu que expedeixi el comunicat mèdic de baixa, confirmació o alta lliurarà a una còpia el treballador, però serà el servei públic de salut o, en el seu cas, la mútua o l'empresa col·laboradora la que remeti les dades contingudes en els comunicats mèdics de baixa, confirmació i alta a l'Institut Nacional de la Seguretat Social (INSS) per via telemàtica. Haurà de fer-ho de manera immediata, i, en tot cas, el primer dia hàbil següent al de la seva expedició, segons determina el Reial Decret.

Serà l'Administració la que, per mitjans telemàtics, comuniqui a les empreses l'expedició dels comunicats mèdics dels seus treballadors

Al seu torn, l'INSS comunicarà a les empreses les dades identificatives de caràcter merament administratiu relatius als comunicats mèdics de baixa, confirmació i alta emesos pels facultatius del servei públic de salut o de la mútua, referits als seus treballadors, "com a màxim el primer dia hàbil següent al de la seva recepció en l'esmentat Institut".

Les empreses tindran l'obligació de transmetre a l'INSS, a través del sistema de Remissió Electrònica de Dades (XARXA), amb caràcter immediat i, en tot cas, en el termini màxim de tres dies hàbils comptats a partir de la recepció de la comunicació de la baixa mèdica, les dades que es determinin mitjançant ordre ministerial.

Fins a 750 euros de sanció

L'incompliment de l'esmentada obligació podrà constituir, si escau, una infracció lleu de les contemplades en la Llei sobre Infraccions i Sancions en l'Ordre Social (LLISOS), sancionada, en aquest cas, amb multa de 70 a 750 euros.

L'esmentada transmissió no serà obligatòria quan el treballador pertanyi a algun col·lectiu respecte del qual l'empresa o ocupador no tingui obligació d'incorporar-se al sistema XARXA.

A més, el Reial decret aclareix que en els processos d'IT, el personal facultatiu podrà fixar terminis de revisió mèdica inferiors als assenyalats, en funció de l'evolució del procés. "Es tracta així d'evitar dubtes interpretatius propiciats per la redacció actual de la norma", explica el Govern.