Les companyies familiars Alier, Motocard, Cervós i Semillas Fitó han exposat aquest dijous els seus propòsits empresarials per generar valor al territori amb aspectes com el foment del talent local i la creació de llocs de treball de qualitat, durant la seva participació en la Trobada Empresarial al Pirineu, que se celebra a la Seu d’Urgell (Lleida). Els representants actuals de les sagues familiars que van crear i han expandit aquestes empreses han coincidit a exposar que el propòsit empresarial que els va donar origen ha anat evolucionant al llarg dels anys i amb el pas de generació rere generació, però que l’important són les persones i els equips.
A la taula Lideratge amb propòsit en clau lleidatana han participat Elisabet Alier, presidenta d’Alier, una marca dedicada a la fabricació de paper des del 1886; Ramon Colillas, gerent de Motocard, una cadena d’accessoris per al sector de la moto: Núria Cervós, directora d’operacions i consellera delegada de Cervós, una empresa familiar nascuda al Pirineu de Lleida dedicada al sector de la construcció des de l'inici de la seva activitat, l'any 1961; i Eduard Fitó, president de Semillas Fitó, empresa centenària que s’ha convertit en una de les multinacionals líders del sector de la millora genètica, la producció i la distribució de llavors d'espècies hortícoles i extensives. La taula ha estat presidida per Joan Talarn, president de la Diputació de Lleida.
Alier, Motocard, Cervós i Semillas Fitó són exemple de com l’empresa familiar pot optar per diferents alternatives per subsistir, sigui quina sigui la seva activitat. Sense que els seus respectius negocis tinguin res en comú sectorialment parlant, Alier, Motocard, Cervós i Semillas Fitó han esmentat la generació de riquesa afrontar els reptes amb innovació i pensant en les persones.
La governança familiar
La seguretat personal és la dèria de Motocard vers els seus clients, els aficionats a la moto, per als quals treballa l’empresa des de fa més de 40 anys, ha destacat Ramon Colillas, l’actual gerent i membre de la segona generació. En un ràpid repàs sobre l’evolució de la cadena de complements per al sector de la moto, Colillas ha admès que l’entrada en el capital del fons Abac, el 2018, amb el control de la majoria, va ser un revulsiu per fer créixer la companyia, “però no intrínsecament per un tema financer”. “Tal com està estructurat avui dia el mercat, fer sols l’expansió hagués estat molt complicat, i pertànyer a un grup amb experiència ens ha aportat coneixements d’estratègia empresarial que ens ha estat essencial”, ha dit.
Per la seva banda, Elisabet Alier, consellera delegada de la paperera Alier, ha exposat l’impacte social que persegueix el grup fabricant de paper reciclat: crear llocs de treball de qualitat i combatre el despoblament de la demarcació; potenciar el paper de la dona treballadora; col·laborar amb la comunitat de l’entorn, fomentar l’associacionisme i, en un vessant més empresarial, fer de companyia tractora de tota la cadena de valor de la fabricació de paper reciclat. Aquesta empresa, nascuda el 1832, té una plantilla de més de 280 persones. Després de reconduir la companyia arran d’un concurs de creditors, el 2014, i l’entrada majoritària de la família d’empresaris argentins Pereira, Elisabet Alier membre de la sisena generació de la familiar Alier segueix al capdavant de la direcció de la companyia. Alier ha destacat els projectes que tenen en marxa: “En línia amb els nostres objectius de sostenibilitat, Alier tira endavant una inversió total de 30 milions d'euros per a la construcció de la nostra planta de reciclatge de plàstics”, que s'executarà en dues fases de 15 milions cadascuna. Dels recursos totals, 9,9 milions provenen d'una subvenció dels fons Next Generation a través del Perte d'Economia Circular.
Núria Cervós ha relatat la història del grup Cervós, una empresa crescuda a remolc del sector de la construcció, però que s’ha diversificat per seguir sent un referent als Pirineus, ha defensat la seva consellera delegada. En l’actualitat, Cervós té quatre línies de negoci: la construcció per a l'edificació -que genera el 75% del negoci global-, la fabricació de materials per a la construcció, la gestió de càmpings i una reduïda cadena d’estacions de servei. “Volem promoure l’activitat econòmica al territori, tot i que no sempre és fàcil”, ha considerat Cervós, ja que ha assegurat que per algunes activitats tenen problemes per trobar proveïdors locals i de proximitat. Malgrat tot, el seu propòsit es manté: “Acompanyar el creixement del territori des del sector de la construcció que és una activitat dinamitzadora i que, alhora, proporciona serveis per a les persones”.
Semillas Fitó és un cas, si més no, característic. “Som del Poblenou, de Barcelona, però moltes persones ens creuen de Lleida”, ha dit Eduard Fitó, president del grup i membre de la cinquena generació de la família Fitó. Alguna cosa hi ha del cert, donat que, des del 1960, Semillas Fitó té vinculació amb Lleida, quan es va obrir un magatzem a Bellpuig, que amb els anys ha passat a unes instal·lacions a Barbens (Anglesola). El que vol aquesta companyia que ha esdevingut un referent mundial en el seu sector és “crear riquesa sostenible per a tota la cadena agroalimentària, generant noves oportunitats, amb visió de futur”, ha concretat. A Semillas Fitó s’autodefineixen com “una empresa d’innovació” perquè el 35% del personal es dedica a R+D i el 25% de la facturació prové de la recerca. Ven producte a 90 països arreu del món, de tal manera que més d’un 49% de la seva plantilla resideix fora d’Espanya. Ara estan immersos en el “bon govern” del grup, deixant pas a la professionalització del grup.
La Trobada Empresarial al Pirineu reuneix cada any a centenars d’empresaris, consolidant-se com una de les reunions empresarials de més rellevància que se celebren a Catalunya i Andorra, sumant més de 500 ponents i 10.000 persones inscrites en els seus 35 anys d’història. En la present edició s’han superat les previsions inicials i el nivell d’assistents de 2023 -700 assistents- amb un nou rècord: 800 participants del món econòmic i empresarial.